ČADCA. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) rovnako ako po minulé roky upozorňujú na mimoriadne nebezpečné zábavky detí a mládeže na železničných tratiach a v ich blízkosti.
„Aj napriek upozorneniam neustále dochádza k priestupkom a k prípadom vandalizmu v priestoroch koľajísk, obzvlášť v letných mesiacoch, kedy deti zostávajú samé, bez dozoru. Najčastejšími prípadmi je umiestnenie kameňov alebo inej pevnej prekážky na koľajnicové pásy, či do koľajiska, hádzanie kameňov do idúceho vlaku, prebiehanie pred ním, alebo lozenie po nich. Tiež sprejovanie vozňov a podobne,“ informuje hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
V lepšom prípade ide len o meškanie vlakov
Maloleté osoby a tínedžeri si sami častokrát neuvedomujú, že ohrozujú nielen prevádzku osobnej a nákladnej železničnej dopravy, spôsobujú veľké finančné škody, ale najmä ohrozujú ľudské životy - svoje, aj druhých ľudí. „Tieto nebezpečné hry môžu spôsobiť poškodenia na železničných koľajových vozidlách, zariadeniach určených na prenos informácií, tiež ďalšieho majetku v okolí tratí. Všetko si potom odnášajú nič netušiaci cestujúci, v tom lepšom prípade len meškaním vlakov,“ vraví.
Rušňovodič musí vlak skontrolovať
Podľa jej slov pri každom strete vlaku s cudzím predmetom v koľajisku takmer vždy dochádza k zmeškaniu vlakov a niekedy aj k prerušeniu železničnej prevádzky. „Nárazom sa zvyčajne poškodí pluh hnacieho koľajového vozidla, prípadne môže dôjsť k poškodeniu brzdových hadíc. Po takomto incidente vlaková súprava vždy zastaví, rušňovodič prehliadne rušeň a zhodnotí rozsah poškodenia a možnosti ďalšej jazdy. Ak poškodenie nie je vážnejšie, môže súprava pokračovať v ďalšej jazde. V opačnom prípade sa musí rušeň vymeniť za náhradný. Motorové vozne sú často po poškodení olejového, palivového, prípadne chladiaceho potrubia neschopné ďalšej jazdy. Pri strete s cudzím predmetom v koľajisku však môže dôjsť až k vykoľajeniu vlaku,“ vysvetľuje.
Pri takýchto prípadoch ŽSR úzko spolupracujú so železničnou políciou, ktorá sa snaží odhaľovať a postihovať tieto protizákonné skutky. „Podľa našich zistení aj z vyjadrenia polície vyplýva, že väčšinou dochádza k týmto udalostiach v období školských prázdnin, resp. v dňoch mimoškolského vyučovania,“ informuje.
Dva smutné a tragické udalosti týkajúce sa detí sú z vlaňajšieho a tohto roka. „Medzi železničnou stanicou Handlová a Chrenovec došlo počas jazdy vlaku k zrazeniu a ťažkému zraneniu chlapca, ktorý ležal krížom cez koľajnicové pásy. Nehoda sa skončila amputáciou obidvoch nôh od členkov a tržnými poraneniami hlavy.
Medzi železničnou stanicou Bratislava hlavná stanica – Bratislava Vajnory, na Odbočke Močiar spozoroval zasa rušňovodič vo vzdialenosti približne 100 metrov osobu malého vzrastu, ktorá stála v priechodnom priereze koľaje. Okamžite začal brzdiť, no vzhľadom na rýchlosť vlaku a krátku vzdialenosť už zrážke vlaku nemohol zabrániť. Po príchode na miesto zrážky zistil, že ide o maloletú osobu, ktorá nejaví známky života. Postihnutou osobou bol iba dvojročný chlapček,“ konštatuje Pavlikova.
Lozenie je vlakoch je nebezpečné
Samostatnou kapitolou je lozenie maloletých osôb po vlakoch. Je to mimoriadne nebezpečné, keďže môže dôjsť k ich zasiahnutiu elektrickým prúdom z trolejového vedenia.
V Trnave v marci tohto roka bol výpadok napätia v nákladnej stanici. Počas zisťovania príčiny sa ukázalo, že išlo o úraz 14-ročného chlapca, ktorý vyliezol na rebrík cisternového vozňa určeného na prepravu metanolu a chcel sa tam odfotiť. Zasiahlo ho však elektrické vedenie pod napätím 25 000 voltov. Privolaná RZP ho odviezla v bezvedomí s rozsiahlymi popáleninami do nemocnice.
Ďalší mladiství si krátili čas zapaľovaním letákov v priestoroch čakárne v Krásne nad Kysucou. „Špecialitou“ je aj poškodzovanie skiel na návestidlách, resp. výstražníkoch na priecestných zabezpečovacích zariadeniach. K týmto prípadom dochádza väčšinou vo večerných a nočných hodinách. Najmä cez víkend, keď mladí ľudia navštevujú diskotéky a nočné bary,“ dozvedáme sa.
ŽSR aj na základe týchto udalostí opäť apelujú na rodičov, aby svoje deti vystríhali pred situáciami, kedy môže byť ohrozený ich život. „Prosíme rodičov, aby svoje deti naučili, že železnica nie je v žiadnom prípade miesto pre hry. Aby im vysvetlili, čo môžu tieto riskantné aktivity znamenať, ako sa môže zdanlivo nevinná hra vypomstiť a skončiť až tragicky,“ dodáva Pavlikova.