Vlani 2016 sa stalo na priecestiach 38 nehôd, pri ktorých zahynulo 6 ľudí a 10 sa ťažko zranilo. Pre porovnanie, oproti roku 2015 bolo o 17 nehôd menej, počet usmrtených klesol zo 14 na 6 osôb a počet ťažko zranených z 12 na 10 osôb. „Je to najnižší počet za posledných 16 rokov. V porovnaní s uplynulými rokmi klesol počet nehôd zhruba o 30 %, počet obetí až o 57%. Medzi obeťami boli 2 vodiči, 2 chodci, 1 cyklista, 1 rušňovodič,“ informovala Martina Pavliková, hovorkyňa ŽSR.
„Tieto čísla nás nesmierne tešia. Sú výsledkom systematickej práce ŽSR v oblasti prevencie bezpečnosti, a to nielen z pohľadu samotných železničných priecestí, ale najmä výchovy a vzdelávania už od najmenších detí, a predovšetkým neustáleho prízvukovania verejnosti, ako správne prechádzať cez železničné priecestia. Čísla sú potešujúce, dôležité je ich však udržať na tejto, alebo aj nižšej úrovni aj do budúcnosti. Aj napriek zníženému počtu nehôd neustále apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby pri prejazde cez priecestia boli mimoriadne pozorní, ohľaduplní, nepodceňovali možné nebezpečenstvo a dôrazne dodržiavali zákon o premávke na pozemných komunikáciách, pretože zrážky s mnohotonovým kolosom, ktorého brzdná dráha môže byť niekoľko sto metrov, mávajú fatálne následky“, povedal generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.
Obrovským paradoxom podľa Pavlikovej stále ostáva fakt, že na zabezpečených železničných priecestiach (tie, ktoré sú vybavené výstražnou svetelnou a zvukovou signalizáciou, alebo okrem svetelnej výstrahy aj závorami) stále dochádza k väčšiemu počtu nehôd ako na nezabezpečených priecestiach (tie, ktoré sú označené výstražnými krížami, prípadne doplnené dopravnou značkou Stoj, daj prednosť v jazde!). Konkrétne na zabezpečených priecestiach došlo k 28 nehodám, čo je takmer 74% zo všetkých. V prípade, že sa už stane na priecestí nehoda, alebo je niekto svedkom akejkoľvek ohrozujúcej situácie v blízkosti či priamo na ňom, stačí okamžite zavolať na linku integrovaného záchranného systému 112 a nadiktovať jedinečné identifikačné číslo priecestia (JIČ). Tak môžu záchranné zložky a železničiari okamžite zistiť miesto nehody, rýchlo zasiahnuť a v prípade bezprostredného ohrozenia až zastaviť železničnú dopravu.
Ako informovala JIČ sú pridelené ku každému železničnému priecestiu (zabezpečenému aj nezabezpečenému), ktoré je v správe ŽSR. Ku každému je priradená databáza údajov: telefónne číslo kancelárie výpravcu a dispečera, názov traťového úseku, železničná poloha priecestia v km, údaje o elektrifikácii, triede a čísle pozemnej komunikácie, cestná kilometrická poloha a cestné číslo križovania s traťou, miestny názov prejazdu, zemepisná dĺžka a šírka, nadmorská výška, a iné poznámky. Tieto údaje poskytujú Integrovanému záchrannému systému a polícii a týždenne ich aktualizujú.
„Jedinečné identifikačné číslo je vyhotovené zo samolepiacej fólie z retroreflexného materiálu, takže je dobre viditeľné aj v noci. Táto sa prednostne nalepuje na zadnú stranu (t.j. stranu od železničnej trate) výstražného kríža (dopravné značky A 30a, A 30b). V prípade poškodenej značky je možné fóliu nalepiť na skriňu výstražníka zo strany od železničnej trate,“ dodala Pavliková.
Základné pravidlá pri prejazde priecestím
Pri križovaní železničnej dráhy s pozemnou komunikáciou má železnica vždy prednosť. Pred železničným priecestím je vodič povinný počínať si mimoriadne opatrne a najmä presvedčiť sa, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.