DUNAJOV. OCHODNICA. Cestujúci Kysučania si najviac vytrpia v zime. Dôvodom nie sú len meškajúce vlaky, ale zamknuté zastávky. Podmienky čakania podľa nich nezodpovedajú cestovaniu v 21. storočí.
V Dunajove čakáreň otvorili, no popoludní už nefunguje
V Dunajove majú novú budovu zastávky, ktorú postavili Železnice SR (ŽSR) v rámci modernizácie železničnej trate Čadca – Žilina. Verejnosti doposiaľ neslúžila vôbec. Argumentom ŽSR bolo, že nemôžu nechať priestory otvorené bez zabezpečenia prítomnosti fyzickej osoby, z novostavby by sa v priebehu krátkej doby stala ruina. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zasa argumentovala, že budova zastávky je majetkom ŽSR, jej fungovanie je plne v ich kompetencii. Lístky predávali vo vlakoch, ďalšou možnosťou pre cestujúcich bola ich kúpa cez internet. Situácia sa od minulého týždňa zmenila.
„Budovu zástavky sme sprístupnili 8. januára. Otváracie hodiny sú od 4.30 do 14.30 hodiny, teda v čase najvyššej frekvencie vlakov. V tomto čase je otvorená aj čakáreň. V ostatnej dennej dobe je pre cestujúcu verejnosť k dispozícii prístrešok,“ informovala hovorkyňa ŽRS Martina Pavlíková.
V Skalitom sú odkázaní len na prístrešok
Zastávka v Dunajove nie je jedinou, kde majú cestujúci problém s čakaním na spoje. Podobný stav je v Ochodnici. Tamojšia čakáreň je otvorená v dobe, kedy funguje pokladňa cestovných lístkov, ktorú prevádzkuje ZSSK. Odomyká a zamyká ju ich zamestnankyňa. Zatvorené sú aj budovy zastávok v Skalitom, cestujúci tam môžu využiť iba prístrešok.
„Dôvodom zatvorenia železničných zastávok bolo, že ZSSK v nich zrušila predaj lístkov z dôvodu nerentabilnosti. Budovy sú však majetkom štátu, ktorý nemôže zostať bez dozoru. Okamžite by sa stal predmetom záujmu asociálnych živlov, došlo by k jeho devastácii, ničeniu a rozkrádaniu. ŽSR nedisponujú finančnými prostriedkami, aby na týchto miestach nasadili svojich zamestnancov, pripadne zabezpečili ľudí na stráženie majetku štátu,“ dodala Pavlíková.
Modernizáciu trate Žilina -Krásno nad Kysucou spolufinancovala Európska únia. Stavba mala zlepšiť technickú infraštruktúru existujúcej trate na takú úroveň, aby zodpovedala uzavretým dohodám európskych štátov. Tie uvedený úsek zaradili medzi európske magistrály E 40.
Na zastávke v Staškove sa vyvŕšili vandali
Lepšie na tom, čo sa týka zastávok, nie sú ani iné obce. Napríklad v Staškove – Nižnom konci slúži akurát bezdomovcom. Už dávnejšie sme poukázali na jej žalostný stav. Cestujúci ju nevyužívajú pre jej odpudivý vzhľad i stav. Zgrupujú sa v nej vandali, hromadia odpadky. „Zastávka už neslúži svojmu pôvodnému účelu, zdržiavajú sa tam asociáli. Obávame sa, že tam môže dôjsť k požiaru. Preto sme vlastníka požiadali o nápravu,“ informovali na obecnom úrade.