šiť vo vlastnej réžii.
DUNAJOV. OCHODNICA. Otvorených železničných zastávok je na Kysuciach ako šafranu. Cestujúci v zime mrznú na perónoch a kladú si otázku, prečo sú zamknuté, alebo otvorené v určitých hodinách aj tie, ktoré Železnice SR (ŽSR) pred časom zrekonštruovali. Inak tomu nebude ani túto zimu.
V Dunajove si popoludní musia vystačiť s prístreškom
V Dunajove majú novú budovu zastávky, ktorú postavili ŽSR v rámci modernizácie železničnej trate Čadca – Žilina. Verejnosti vlani neslúžila vôbec. Argumentom ŽSR bolo, že nemôžu nechať priestory otvorené bez zabezpečenia prítomnosti fyzickej osoby, z novostavby by sa v priebehu krátkej doby stala ruina. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zasa informovala, že budova zastávky je majetkom ŽSR, jej fungovanie je teda plne v kompetencii železníc. Lístky predávali vo vlakoch, ďalšou možnosťou pre cestujúcich bola ich kúpa cez internet. Počas poslednej zimy sa situácia čiastočne zmenila. Otváracie hodiny boli od 4.30 do 14.30 hodiny, teda v čase najvyššej frekvencie vlakov. V tomto čase bola otvorená aj čakáreň. Mimo týchto hodín mala cestujúca verejnosť k dispozícii prístrešok. Rovnako bude na tom aj túto zimu. „V Dunajove otvára čakáreň pracovníčka zabezpečujúca fakultatívny predaj cestovných lístkov,“ informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR.
V Skalitom sú odkázaní len na prístrešok
Podobný stav je v Ochodnici. Tamojšia čakáreň je otvorená v dobe, keď funguje pokladňa cestovných lístkov, ktorú prevádzkuje ZSSK. Odomyká a zamyká ju ich zamestnankyňa. Zatvorené sú aj budovy zastávok v Skalitom, cestujúci tam môžu využiť iba prístrešok. „Dôvodom zatvorenia železničných zastávok bolo, že ZSSK v nich zrušila predaj lístkov z dôvodu nerentabilnosti. Budovy sú však majetkom štátu, ktorý nemôže zostať bez dozoru, pretože by sa okamžite stal predmetom záujmu asociálnych živlov, došlo by k jeho devastácii, ničeniu a rozkrádaniu. ZSR nedisponujú finančnými prostriedkami, aby v uvedených miestach nasadili svojich zamestnancov, prípadne zabezpečili ľudí na stráženie majetku štátu. Niektoré zastávky majú vybudované prístrešky, ktoré je možné využívať. Taktiež obce môžu požiadať ŽSR o prenájom budovy s čakárňou a otvorenie riešiť vo vlastnej réžii,“ hovorí Mitas.
Modernizáciu trate Žilina -Krásno nad Kysucou spolufinancovala Európska únia. Stavba mala zlepšiť technickú infraštruktúru existujúcej trate na takú úroveň, aby zodpovedala uzavretým dohodám európskych štátov. Tie uvedený úsek zaradili medzi európske magistrály E 40.