Kysuce

Hydrológ hovorí o vplyvoch diaľnic na životné prostredie

Diaľnice nielen zrýchľujú dopravu. Podľa tvrdenia známeho slovenského hydrológa a ekológa Michala Kravčíka prispievajú aj k lokálnym záplavám, suchu a klimatickej zmene.

Hydrológ tvrdí, že diaľnica zásadným spôsobom zníži zásoby podzemných vôd na Kysuciach. (Zdroj: (MK))

ČADCA. Údolím rieky Kysuce vedie rozostavaná diaľnica. Keď ju dokončia, bude dlhá 50 kilometrov. „Tí, ktorí pripravujú projekty a koncepty výstavby diaľnic sa pramálo zaoberajú dopadom týchto nových masívnych cestných telies na hydrológiu rieky Kysuca počas povodní a sucha. Z  diaľnice sa odvádza všetka dažďová voda do najbližšieho potoka a tie sa zlievajú do rieky,“ vysvetľuje známy hydrológ Michal Kravčík.  

Môžu vznikať lokálne záplavy

Podľa jeho slov odtečie v čase extrémnych prívalových dažďov do drobných vodných potokov viac ako 100-tisíc kubíkov dažďovej vody, čo môže presiahnuť kulminačný prítok do rieky Kysuca 50 kubických metrov za sekundu. Na drobných vodných vlásočniciach, napríklad v Skalitom či Čiernom, to môže byť, ako tvrdí, hotová pohroma v súvislosti s lokálnymi záplavami. „Môžu vznikať aj na miestach, kde sa predtým nevyskytovali,“ vraví.    

   Ako sa vyjadril systém výstavby diaľnic má však oveľa vážnejší vplyv na  vysušovanie celého údolia rieky Kysuca. „Rigoly i zberné kanalizačné potrubia, ktoré zbierajú dažďovú vodu z diaľnice, totiž v priebehu jedného roka odkanalizujú z povodia viac ako 600-tisíc kubíkov vody. Diaľnica zásadným spôsobom zníži zásoby podzemných vôd na Kysuciach. Odhadujeme, že sa v priebehu jej 30-ročného fungovania znížia zásoby podzemných vôd o približne 5 miliónov kubíkov.“

Diaľnica zrejme ovplyvní aj teplotný režim krajiny

Hydrológ vraví, že diaľnica na Kysuciach zrejme ovplyvní aj teplotný režim krajiny. Päťdesiatkilometrový úsek bude v horúcom lete pôsobiť ako malá elektráreň o výkone takmer 8 MWh. Okolité prostredie sa tak bude prehrievať. Konštatuje, že všetky spomínané vplyvy sa mali definovať v environmentálnom posudzovaní vplyvu diaľnice na životné prostredie Kysúc. „Výsledky sa mali premietnuť do riešení ako vyvolaná investícia s vybudovaním vodozádržných opatrení, ktoré by jednorazovo dokázali v čase intenzívnych dažďov zadržať približne 100-tisíc kubických metrov dažďovej vody v štruktúrach krajiny a ročne vracať do malých vodných cyklov minimálne 600-tisíc kubíkov vody.  Tretinu na doplňovanie zásob podzemných vôd a ďalšie dve na posilnenie výparu, aby sa zmiernila produkcia citeľného tepla z diaľnice.“

Minuloročné horúčavy a sucho by nás mali varovať

„Žiaľ, takéto vplyvy výstavby diaľnic na životné prostredie neobsahuje projektová dokumentácia  ani jedného úseku diaľnic. Keď som pred niekoľkými rokmi oslovil ministerstvo dopravy aké  je to dôležité, dostal som odpoveď, že dopravná infraštruktúra nemá žiadny vplyv na zvyšovanie povodňových rizík i rizík sucha a zmeny klímy.

   Minuloročné horúčavy a sucho na Slovensku by nás mali varovať, aby sme urýchlene do všetkých investičných zámerov na celom území Slovenska a teda aj na Kysuciach, ktoré asfaltujú, betónujú a kanalizujú zemský povrch, prijali opatrenia, ktoré zabránia vysychaniu Slovenska, rastu extrémov v počasí i povodní,“ dodáva.   

Chcú, aby sa opatrenia na zmeny klímy zvažovali v procese prípravy

 Na názor sme sa spýtali aj ministerstva dopravy. „Proaktívny prístup k otázke zmeny klímy už v čase plánovania projektov vnímame ako vhodnejší a tiež ekonomicky menej náročný ako neskoršie vynakladané prostriedky na prevádzkovanie a údržbu cestnej siete. Preto je nevyhnutné, aby sa zvažovali v procese prípravy a plánovania výstavby, resp. modernizácie dopravnej infraštruktúry. Aby sa tak zabezpečilo, že investície v sektore dopravy budú odolné voči klimatickým zmenám a prírodným katastrofám, ktoré so sebou prinášajú,“ informoval komunikačný odbor.

   Adaptačné opatrenia, ktoré zabezpečuje ministerstvo dopravy, sú vraj vhodne kombinované s tzv. zmierňujúcimi opatreniami a predstavujú postupný proces transformácie na ekologicky priaznivejší systém dopravy.   „V rámci programového obdobia 2014-2020 (t.j. cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra) je nevyhnutnou súčasťou pre tzv. veľké projekty (napríklad aj D3) posúdenie vplyvu zmeny klímy. Zároveň sa posudzuje, ako je projekt odolný voči rôznym prejavom počasia, pričom sa berie do úvahy zmena klímy v danom území,“ informovalo ministerstvo.

Bude sa robiť primárne posúdenie podľa smernice o vodách

Podľa ministerstva dopravy sa vyžaduje, aby sa faktor zmeny klímy bral do úvahy už v rámci začiatočných fáz prípravy projektu. Na tento účel sa údajne vypracovala samostatná metodika na základe metodických príručiek EK, podľa ktorej budú budúci prijímatelia vo fáze prípravy projektov postupovať. „Vzhľadom na fakt, že ide o novú požiadavku, väčšina súčasných projektov v rámci ich prípravy nebrala do úvahy faktor zmeny klímy. Brali sa len typické klimatické podmienky daného územia z minulosti.  Avšak pre nové pripravované projekty (v prípade D3 od Brodna po Svrčinovec) sa už táto požiadavka postupne dostala do zadávacích podmienok pre štúdie uskutočniteľnosti. Zároveň sa pri nových projektoch bude vykonávať aj primárne posúdenie podľa Rámcovej smernice o vodách. Takéto posúdenie sa už napríklad robilo vlani, konkrétne na projekt D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec,“ dodalo ministerstvo.

 

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Vodič zrazil 80-ročného muža, z miesta nehody ušiel

Neznámy vodič zrazil v Žiline chodca a ušiel z miesta nehody. Polícia pátra po jeho totožnosti.

Kysučania v Povine zablokovali dopravu

Vo štvrtok 16. februára na protest stovky obyvateľov Kysúc zablokovali frekventovaný úsek cesty I/11 v Povine. Blokáda trvala iba pätnásť minút, za ten čas sa však vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.

Ešte viac modelov a novšie kolekcie ako doposiaľ

Od pondelka prebieha v outlete značky dF v Čadci najväčší výpredaj. Prečo sa táto slovenská módna značka rozhodla prehodnotiť stratégiu a čo plánuje do budúcna, sme sa opýtali manžéra Erika Šimčiska.

Rodákovi z Čadce sa splnil detský sen

Kysucká kultúrna nadácia udelila ocenenie Osobnosť Kysúc za športový výkon roka 2016 Františkovi Nehajovi, lekárovi Internej kliniky UN v Martine.

Blízke regióny

Pat vo vyjednávaní v závode Kia. Odborári hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Petra Vlhová spôsobila na škole v Brezovici ošiaľ

Úspešná slovenská lyžiarka ešte uplynulú sobotu bojovala o medailu na majstrovstvách sveta. Včera zavítala na Oravu.

V Malej Fatre monitorovali šelmy. Niektoré pozorovania prekvapili

Zimný monitoring veľkých šeliem mapuje pohyb a početnosť chránených medveďov, vlkov a rysov.

Mladý biatlonista zo Zákamenného je najlepší na Slovensku

Slovenské vrcholné podujatie bude v marci pokračovať ďalším dvoma disciplínami.

Zo zariadenie sociálnych služieb budú byty

Ponuka bývania v Liptovskom Mikuláši sa môže rozšíriť o nové mestské nájomné byty.

Všetky správy

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Boháči robili detinské chyby, ale možno to bol najúžasnejší zápas sezóny

Súboj osemfinále futbalovej Ligy majstrov Manchester City proti Monaku mal senzačný náboj a rýchle tempo. Domáci vyhrali 5:3.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Kam vyraziť