Kysuce

Aktivisti chcú skoordinovať autobusovú dopravu do prihraničných miest

Ľudia z pohraničia sú nespokojní, že v súčasnosti medzi Poľskom a Slovenskom prakticky nepremávajú žiadne lokálne vlaky ani autobusy. Zmeniť to je cieľom spoločnej kampane nazvanej Poľsko-Slovensko.

Cesty do Poľska, ale aj opačne sa uskutočňujú súkromnými autami, lebo iná doprava medzi prihraničnými oblasťami Poľska a Slovenska prakticky neexistuje. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - MAREK NEMEC)

 

ČADCA. Vytvorenie spoločného poľsko-slovenského systému verejnej komunikácie pri hraniciach a skoordinovanie cestovného poriadku slovenských a poľských autobusov premávajúcich do prihraničných miest je hlavným cieľom  spoločnej kampane Poľsko-Slovensko. Informuje o tom FB stránka www.facebook.com/polskaslowacja. Poľskí a slovenskí aktivisti, ktorí sa zaujímajú o prehĺbenie vzájomnej spolupráce medzi dvomi krajinami, prosia o podporu tejto iniciatívy zvlášť cez samosprávy a média v prihraničných regiónoch.

   „Poliaci radi trávia dovolenku v slovenských horách, Slováci zasa chodia do Poľska nakupovať. Cesty sa však uskutočňujú súkromnými autami, lebo verejná doprava medzi Poľskom a Slovenskom prakticky neexistuje,“ píše sa na stránke.

  Aktivisti berú do úvahy obavy lokálnych dopravcov, ktorí nechcú pripustiť zahraničnú konkurenciu na trasách, ktoré používajú. Preto model navrhovaný cez skupinu Poľsko – Slovensko pozostáva z myšlienky, na základe ktorej by bolo možné cestovať poľskými autobusmi do prihraničného miesta a tam presadnúť na rovnakej zastávke na slovenský autobus, ktorým by sa dalo cestovať do ďalšej prihraničnej zastávky (napr. Trstená, Čadca, Poprad...). To vyžaduje uzavretie poľsko-slovenskej medzinárodnej zmluvy, na základe ktorej by slovenský dopravca mohol premávať nielen do poslednej dediny pred poľskou  hranicou, ale do prvej poľskej lokality – a takéto spojenia by sa vytvorili na rovnakom základe ako vnútroštátna hromadná doprava.

   Iniciátori kampane sa v tejto veci obrátili na poslancov poľského parlamentu, výsledkom čoho boli poslanecké interpelácie smerované na ministerstvo infraštruktúry. Ministerstvo pozitívne odpovedalo a odporučilo posunutie rokovaní do medzivládneho priestoru a vytvorenie poľsko-slovenskej komisie zaoberajúcej sa dopravou.

   „Regionálna autobusová doprava je dnes kompetenčne v rukách vyšších územných celkov. V prípade diaľkovej dopravy je táto služba plne liberalizovaná. Ministerstvo dopravy samozrejme privíta každú ponuku na prevádzku autobusovej linky a je pripravené na základe žiadosti a po splnení zákonných podmienok vydať povolenie pre pravidelnú medzinárodnú autobusovú linku. Do dnešného dňa však neevidujeme žiadnu požiadavku o vydanie takéhoto povolenia,“ povedala pre MY Kysucké noviny hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

    Podľa jej slov o povolenie na prevádzkovanie pravidelnej medzinárodnej autobusovej dopravy môže ministerstvo požiadať akýkoľvek dopravca, ktorý je držiteľom oprávnenia na prevádzkovanie medzinárodnej dopravy, t. j. licencie spoločenstva a má sídlo na území Európskej únie, resp. na území Európskeho hospodárskeho priestoru alebo Švajčiarskej konfederácie. „Žiadateľ môže podať žiadosť v ktoromkoľvek zo štátov, kde má plánovaná pravidelná medzinárodná autobusová doprava koncovú zastávku. Žiadateľa pri podaní žiadosti neobmedzuje štát, v ktorom má svoje sídlo,“ dodala. 

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Tragická zrážka dvoch kamiónov v Krásne

Vo štvrtok 23. februára vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Radoslav Nekoranec: Na Kysuciach máme dostatok talentovanej mládeže

Už dvadsať rokov sa venuje deťom a mládeži nielen v Čadci. Okrem toho moderuje a ozvučuje množstvo kultúrnych či športových podujatí v regióne. Radoslav Nekoranec nám porozprával o svojej práci a voľnom čase.

Holubári z Kysúc získali prvenstvo na svetových súťažiach

O tom, že chovatelia poštových holubov z Kysúc majú vo svete výborné meno, svedčí aj nedávny úspech v Bruseli.

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Nedbal na zákaz šoférovania, navyše si sadol za volant opitý

Z marenia výkonu úradného rozhodnutia a ohrozenia pod vplyvom návykovej látky obvinili 32-ročného muža.

Blízke regióny

Pre Slovensko unikátna stavba, pre miestnych veľa obmedzení

Rekonštrukcia zatiaľ najnáročnejšieho úseku hlavnej slovenskej železničnej tepny medzi Považskou Teplou a Púchovom za 364,9 miliónov eur trvá už pol roka. Realizuje ju Združenie Nimnica.

AKTUALIZOVANÉ: V Krásne sa zrazili dva kamióny. Nehoda mala tragické následky

Dnes vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Vodiči pozor! V nemocnici sa zmenila organizácia dopravy

Po rekonštrukcii parkovacích miest v žilinskej nemocnici sa zmenila aj celková organizácia dopravy. Niektorí vodiči si na to ešte nezvykli.

Bývalý skinhed sa obáva vzostupu extrémizmu

Šokujúca spoveď Christiana Piccioliniho, ktorý sa v osemnástich rokoch stal vodcom najbrutálnejšej extrémistickej skupiny v Chicagu. Dnes má 43 a pri pomyslení na to, čo páchal, ho strasie.

A. Kiska: Liptov má v sebe veľký potenciál, kľúčový je turizmus

V Liptove je najlepšie lyžiarske stredisko, najväčšia vodná nádrž, ale aj najväčší vodný park. Prezident Slovenskej republiky hovoril dnes v Liptovskom Mikuláš o turizme, ale aj o železnici, nezamestnanosti a extrémizme.

Všetky správy

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Spieva si Marleyho, dá si pivo a fotí sa. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa na klasiky pripravoval inak ako súperi. "Keď som to navrhol, všetci si mysleli, že som zošalel," tvrdí športový riaditeľ jeho tímu.

Trump a krach nemulti-nekulti na Slovensku

Preceňovanie utečeneckej témy, a najmä jej vplyvu na Slovensko odpútava pozornosť od toho, čo na nás dopadá dnes a plnou váhou - od úplatkov, kriminality, amnestií.

Bratislava prehrala spor o lukratívnu budovu. Uspela firma blízka Kollárovi

Nájomné byty v centre Bratislavy, ktoré patria mestu, má dostať súkromná firma. Ľudia sa boja vysťahovania

Kam vyraziť