ČADCA. Diaľničiari plánovali začať výstavbu troch úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili. Ako informovala SITA Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020. Či sa tak stane, je naďalej otázne.
Už viac ako rok bežia súťaže na výstavbu troch veľkých diaľničných úsekov za takmer 780 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ich spustila ešte vlani na jar, tri úseky štvorprúdoviek však zrejme nezačne stavať ani v tomto roku. Informoval o tom denník SME. Začiatok výstavby všetkých troch úsekov, ktoré majú spolu 28 kilometrov, vidí generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt až na jar 2017. Ponuky s cenami na výstavbu dvoch úsekov diaľnice D1 na východe Slovenska a jedného diaľnice D3 na Kysuciach NDS nevyhodnotila, hoci tesne po otvorení obálok tvrdila, že súťaže ukončí do mája.
Podľa ministerstva sa o prieťahoch nedá hovoriť
Podľa SME termín výstavby NDS posúva, lebo na niektorých plánovaných úsekoch vypršala platnosť posúdenia vplyvov na životné prostredie a niekde sa zmenila aj trasa.
„Súťaž na výstavbu úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa uzavrie v najbližších týždňoch. V súčasnosti prebieha vyhodnocovanie ponúk a komunikácia NDS s uchádzačmi. O výsledkoch verejného obstarávania a termíne začatia stavby budeme informovať po ukončení verejnej súťaže,“ informovala MY Kysucké noviny hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Podľa jej slov budovanie úseku D3 ako diaľničného prepojenia s Poľskom je prioritou ministerstva. „Od jeho dobudovania očakáva rezort dopravy výrazné zlepšenie dopravnej situácie v tomto regióne a pozitívny vplyv na životné prostredie obyvateľov žijúcich v blízkosti súčasných dopravných ciest,“ povedala. Na margo sklzu a prieťahov pri vyhodnocovaní ponúk konštatovala, že v prípade užšej súťaže na projekt D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec nie je možné hovoriť o prieťahoch. „Ide o zložité a komplexné dielo, ktoré si vyžaduje dôsledné posúdenie.“
Začiatok výstavby bol naplánovaný už vlani
S výstavbou vyše 5 kilometrov dlhého úseku sa malo začať už vlani. Bude prechádzať zastavaným a geologicky náročným územím v pokračovaní od tunela Horelica po križovatku Svrčinovec. Rieši odklon tranzitnej dopravy z mesta Čadca, ktorá v súčasnosti vedie po kapacitne nevyhovujúcej ceste I/11 s intenzitou dopravy asi 12-tisíc vozidiel denne, pričom na nákladnú dopravu pripadá takmer 50%-ný podiel z tejto intenzity. Úsek je súčasťou základnej siete TEN-T a prispeje k skráteniu časovej dostupnosti medzi priemyselným regiónom Žiliny na jednej strane, priemyselného Ostravska a poľského mesta Bielsko Biala s priľahlým regiónom.Budovať sa bude v dĺžke 5673 metrov. Podľa informácie projektanta navrhnutý koridor vybrali na základe niekoľkých technických štúdií a posúdení vplyvov stavby na životné prostredie.
Pri trasovaní diaľnice sa napriek mimoriadne zložitým podmienkam pre výstavbu vraj vyhovelo požiadavkám dotknutých obcí. Trasa na začiatku prechádza strmými ľavostrannými svahmi rieky Kysuca, vedie do údolnej nivy Kysuce a náplavového kužeľa Bukovského potoka, pokračuje najkomplikovanejším úsekom diaľnice v súbehu so železničnou stanicou Čadca, cez zastavané časti mesta svahmi miestnych častí U Manči, U Špindli, ktoré sú poznačené veľkými svahovými poruchami. Po preklenutí miestnej časti Podzávoz prechádza údolím rieky Čierňanka, pokračuje úpätím Furmanca až do katastra obce Svrčinovec. V koridore diaľnice sú umiestnené výrazné územné líniové prvky, ako rieka Kysuca, rieka Čierňanka, cesta 1. triedy I/11, železničná trať Čadca - Zwardoň a Čadca - Bohumín.