Kysuce

Predchádzajúci minister ich neprijal, nový zatiaľ neodpovedal

Kysucké Nové Mesto je preťažené dopravou. Pomôcť by mal diaľničný privádzač. Vedenie mesta iniciovalo za posledné roky množstvo rokovaní, ktoré vyústili do prísľubov, že sa privádzač do priemyselnej zóny vybuduje. Mesto sa však obáva, že keďže sa D3 nestala prioritou novej vlády, tak skoro to nebude.

Kysucké Nové Mesto požaduje vybudovanie diaľničného privádzača do priemyselnej zóny. (Zdroj: VERONIKA TKÁČOVÁ)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Koľko budú musieť obyvatelia Kysuckého Nového Mesta čakať na zlepšenie dopravnej situácie, momentálne ťažko povedať. Zmenu k lepšiemu možno totiž očakávať až po vybudovaní diaľničného privádzača.

Nadzemná estakáda by bola výhodná

Spomínaný privádzač spájajúci mesto, diaľnicu D3 a cestu I/11 mal byť v prevádzke skôr, ako dôjde k zrušeniu súčasného hlavného napojenia na cestu I/11 v Radoli. Vlani v lete sa stretli primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel, zástupcovia NDS, najväčších firiem v priemyselnej zóne mesta s predstaviteľmi združenia podnikateľov, starostami dotknutých obcí – Radole, Nesluše, Rudiny a Rudinskej. Hovorili o novej koncepcii technického riešenia vedenia diaľnice v katastroch Kysuckého Nového Mesta a Radole. Konkrétne, o náhrade tunelového variantu nadzemnou estakádou. Jej výhodou by boli podľa NDS nižšie náklady na zhotovenie – podľa odhadu približne 30 miliónov eur, plynulá bezpečná premávka bez nutnosti obmedzovania rýchlosti. Na stretnutí odznelo, že pokiaľ sa tieto stanoviská prijmú, dokončenie prípravy stavby vrátane prezentovaných úprav si vyžiada približne 2 roky. Zástupca NDS však vyjadril obavu z možných komplikácií zabezpečenia financovania privádzača zo zdrojov NDS až do priemyselnej zóny mesta a potrebu hľadať prípadný zdroj spolufinancovania.

Ide o obrovskú záťaž pre mesto

Výstavba diaľnice D3 sa podľa primátora Hartela bytostne dotýka každého obyvateľa Kysuckého Nového Mesta, obcí v jeho okolí, ale predovšetkým firiem, podnikajúcich na území mesta. Len do závodu INA, ktorý zamestnáva 4-tisíc ľudí, denne prichádza okolo 150 nákladných automobilov, čo je obrovská záťaž pre mesto. Pri budovaní tohto podniku sa neriešila výstavba potrebnej cestnej infraštruktúry tak, ako to bolo pri iných objemovo rovnako významných investíciách (KIA Žilina, Peugeot Trnava). Doprava vedie stredom mesta po nevyhovujúcich komunikáciách.

Mesto iniciovalo už množstvo rokovaní o potrebe budovania diaľničného privádzača a diaľnice D3. „Očakávali sme, aký dopad na dianie okolo D3 budú mať voľby, aké miesto bude mať v programovom vyhlásení. Naše očakávania sa nenaplnili. Vláda v programovom vyhlásení síce spomenula D3, ale nezaradila ju medzi najvyššie priority. Preto sme sa rozhodli konať. Zaktivizovali sme samosprávu, podnikateľskú sféru, regionálne obchodné a priemyselné komory Slovenska, Česka a Poľska, pre vyvolanie väčšieho tlaku sme spojili regióny Severného Slovenska - Kysuce a Turiec,“ hovorí Hartel. V Kysuckom Novom Meste koncom júna zorganizovali konferenciu, kde účastníci vyjadrili nespokojnosť s nedostatočnou pozornosťou, akú v programovom vyhlásení venuje vláda D3 - jej dokončeniu, výstavbe R5, dokončeniu D1 v úseku Turany – Hubová a R3 v úseku Martin – Rakovo, Mošovce. Na konferencii prijali spoločné memorandum a delegovali zástupcov pre vyjednávanie s predstaviteľmi štátnej správy.

S ministrom chcú prerokovať závery memoranda

Podľa slov primátora delegovaní účastníci požiadali listom z 21. júla o stretnutie ministra dopravy, s ktorým chceli prediskutovať harmonogram výstavby uvedených stavieb. „Bohužiaľ, neprijal nás, medzičasom ho odvolali. Už sme požiadali o stretnutie nového ministra. List so žiadosťou dostalo ministerstvo 28. septembra. Zatiaľ stále čakáme na odpoveď,“ konštatuje Hartel. Ako vraví, s ministrom chcú prediskutovať závery memoranda. Ide o výstavbu D3 na Kysuciach a privádzač do priemyselnej zóny Kysuckého Nového Mesta. V prípade neuspokojivého stanoviska chcú zorganizovať petíciu. „Spoločne ju zorganizujú a podporia regionálne združenia ZMOS, podnikateľské zväzy, obchodno-priemyselné komory. Zároveň prestaneme odhovárať obyvateľov od prejavov občianskej nespokojnosti smerujúcich k blokovaniu cestnej premávky. Verím však, že sa nám podarí silou argumentov nadviazať na predchádzajúce úspešné rokovania a presadiť pre náš región a naše mesto dôležitú kontinuitu rozbehnutej výstavby D3 a privádzača,“ dodáva primátor.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Kysučania v Povine zablokovali dopravu

Vo štvrtok 16. februára na protest stovky obyvateľov Kysúc zablokovali frekventovaný úsek cesty I/11 v Povine. Blokáda trvala iba pätnásť minút, za ten čas sa však vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.

Vodič zrazil 80-ročného muža, z miesta nehody ušiel

Neznámy vodič zrazil v Žiline chodca a ušiel z miesta nehody. Polícia pátra po jeho totožnosti.

Ešte viac modelov a novšie kolekcie ako doposiaľ

Od pondelka prebieha v outlete značky dF v Čadci najväčší výpredaj. Prečo sa táto slovenská módna značka rozhodla prehodnotiť stratégiu a čo plánuje do budúcna, sme sa opýtali manžéra Erika Šimčiska.

Dorastenecký turnaj ovládla druholigová Čadca (+FOTO)

Stalo sa už peknou tradíciou, že v rámci jarnej prípravy organizuje Oblastný futbalový zväz Kysúc turnaje pre mládežnícke výbery z regiónu Kysúc. Prvý z nich sa konal v sobotu 18. februára v Mestskej športovej hale Pratex v Čadci.

Blízke regióny

Petra Vlhová spôsobila na škole v Brezovici ošiaľ

Úspešná slovenská lyžiarka ešte uplynulú sobotu bojovala o medailu na majstrovstvách sveta. Včera zavítala na Oravu.

Pat vo vyjednávaní v závode Kia. Odborári hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Mladý biatlonista zo Zákamenného je najlepší na Slovensku

Slovenské vrcholné podujatie bude v marci pokračovať ďalším dvoma disciplínami.

V Malej Fatre monitorovali šelmy. Niektoré pozorovania prekvapili

Zimný monitoring veľkých šeliem mapuje pohyb a početnosť chránených medveďov, vlkov a rysov.

Zo zariadenie sociálnych služieb budú byty

Ponuka bývania v Liptovskom Mikuláši sa môže rozšíriť o nové mestské nájomné byty.

Všetky správy

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Krajina znásilnení a útočiacich migrantov? Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov, no štatistiky o kriminalite a správy o no-go zónach sú často zdeformované.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Kam vyraziť