Kysuce

Rodákovi z Čadce sa splnil detský sen

Kysucká kultúrna nadácia udelila ocenenie Osobnosť Kysúc za športový výkon roka 2016 Františkovi Nehajovi, lekárovi Internej kliniky UN v Martine.

František Nehaj, druhý z pravej strany pri preberaní ocenenia. (Zdroj: VLADIMÍR ADÁMEK)

ČADCA. Narodil sa v Čadci (1987), kde býva. V posledný júlový deň uplynulého roka František Nehaj preplával Lamanšský prieliv v čase 15:29 hod. Je amatérskym športovcom. Popri svojom zamestnaní lekára sa venuje plávaniu a berie ho ako šport, ktorý mu pomáha utužovať zdravie.

Lamanšský prieliv je časť Atlantického oceánu, oddeľuje Veľkú Britániu a severné Francúzsko, s najväčšou hĺbkou 182 m. Nástrahou je 16-stupňová studená voda s veľkými morskými vlnami. Nebezpečné sú roje medúz s metrovými chápadlami, ktoré spôsobujú popáleniny. Počas plavby sa chránil celoplošnou vrstvou vazelíny. Problémom bolo tiež množstvo námorných lodí, ktoré ho nútili za pomoci lodivoda meniť smer plavby a vyhýbať sa vlnobitiu.

Čítajte: Kysučan dosiahol obrovský úspech!

Od roku 1875 kanál prekonalo 1 365 sólo plavcov a 680 štafetových tímov. Prvým plavcom bol Angličan Matthew Webb, ktorý ho preplával za 21:45 hod. (1875). Najrýchlejším plavcom je Austrálčan Trent Grimsey v roku 2012 v čase 6:55.

František Nehaj je piatym plavcom zo Slovenska, ktorý preplával Lamanšský prieliv. Pre počasie a iné nástrahy preplával namiesto 34 km až 48 km.

Príprava na preplávanie

Preplávať prieliv sa nedá iba tak. Žiadosť o preplávanie musel podať v roku 2014. Okrem toho, musel si zabezpečiť certifikovaného lodivoda, ktorého cena je 3-tisíc eur, nepočítajúc pobytové náklady pre ľudí, ktorí ho sprevádzali, potom čakať na voľný termín a trénovať. Dva roky po práci plával 100 km mesačne, každý deň sa sprchoval v chladnej vode, otužoval sa s ľadovými medveďmi, trénoval v jazerách a priehradách.

Na záver musel absolvovať tvrdý test odolnosti, kedy šesť hodín minimálne rok pred preplávaním musel stráviť v chladnej vode pod 15 stupňov, na čo musel mať svedkov. Dôvodom je, že počasie v Lamanšskom prielive je nestabilné, nikdy sa nevie, či plavec bude plávať desať alebo dvadsať hodín. Aj tu platilo: „Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku“.

Čo bolo najťažšie?

Bolesť, ktorú pociťoval počas plavby, prekonával vidinou športového úspechu, ktorý rástol úmerne tomu, ako sa blížil k francúzskemu brehu. Počas plávania uvažoval o zmysle svojho snaženia, či to, čo robí, má zmysel. Pomohla mu overená pravda jeho otca: „Ak nevládzeš a myslíš si, že si úplne vyčerpaný, si len v polovici svojich skutočných síl.“

V duchu si pripomínal, že vrátiť sa je nemožné, jedine ak by ho nasilu vylovili z oceánu. Veľkým povzbudením bola jeho priateľka Marianna, ktorá mala zhodou okolností v ten deň narodeniny a slová „poď, poď, poď“ boli najúčinnejším elixírom jeho plavby.

Zlomovým okamihom plavby bolo, keď lodivod vyhodnotil situáciu ako rizikovú. Odporučil mu vrátiť sa, ako to urobili dve lode pred nimi, alebo zrýchliť plávanie. Rozhodol sa zrýchliť, aj napriek bolesti sa to vyplatilo.

Pil teplý čaj

Na jedlo mal počas plavby vždy iba 30 sekúnd, aby ho silný prúd nezaniesol ďaleko mimo vytýčenej trasy. Pil teplý čaj, coca colu kvôli energii, jedol banány, piškóty a energetické tyčinky.

Plavecký Olymp

Preplávať Lamanšský prieliv je plavecká lotéria. Podarilo sa to iba polovici plavcov, ktorí sa ho pokúsili zdolať. Mal šťastie, že mu bolo dopriate v cieli dotknúť sa pobrežného brala, čím splnil poslednú podmienku, aby získal certifikát o preplávaní prielivu.

Dotykom brala na okamih pocítil šťastie. Čím viac sa vzďaľoval od svojho plaveckého Olympu, sila zážitku vzrastala a bola úmerná sile okamihu pri dohmate.

To isté si mohlo povedať 1 365 plavcov, ktorí zdolali Lamanšský prieliv. Potom prišiel hlad, k tomu ešte soľou rozožratý jazyk a vtedy bol croissant s džemom a vodou tým najsladším jedlom v jeho živote. ⋌(JM)

Ďalšie články z rubriky Zaujímavosti


  1. Čadca bude dejiskom extrémneho preteku 811
  2. Najviac roboty dalo dostať vlak späť na koľaje 608
  3. Vodič z Čierneho môže stráviť dva roky za mrežami 567
  4. V Rakovej sa vykoľajil vlak, akoby zázrakom sa nikomu nič nestalo 312
  5. Kanála sa už báť nemusia 262
  6. Žilinský župan sa podpísal pod petíciu za dostavbu diaľnice na Kysuciach Foto 258
  7. III. liga Stred: Makov vyhral prvý raz od 11. septembra, zvíťazila aj Čadca 140
  8. Sprejerov dolapili policajti 134
  9. Policajti aj s duchovným darovali krv 103
  10. Vodičovi z Kysúc namerali vyše dve promile 98

Najčítanejšie správy

Kysuce

Čadca bude dejiskom extrémneho preteku

Na prelome apríla a mája sa bude konať v Čadci významné športové podujatie – Goralman Čadca 2017, ktoré bude zároveň aj majstrovstvami ozbrojených a záchranných zložiek v extrémnom prekážkovom behu.

Najviac roboty dalo dostať vlak späť na koľaje

O zázraku môže hovoriť 65-ročný vodič z Bratislavy. Šoféroval dodávku, ktorá sa v Rakovej na priecestí zrazila s vlakom. Nehodu odstraňovali až osem hodín. Najväčším problémom bolo dostať vlak späť na koľaje.

Vodič z Čierneho môže stráviť dva roky za mrežami

Vodičovi z Čierneho hrozí dvojročné väzenie. Pri dopravnej kontrole odmietol dychovú skúšku. Vysvitlo, že v minulosti si už sadol za volant pod vplyvom alkoholu.

V Rakovej sa vykoľajil vlak, akoby zázrakom sa nikomu nič nestalo

Bez vážnejších zranení skončila dnešná zrážka dodávky a osobného vlaku, v ktorom sa viezlo okolo 50 cestujúcich.

Kanála sa už báť nemusia

S výstavbou Vážskej vodnej cesty sa malo podľa pôvodného zámeru začať v roku 2025. Ministerstvo informuje, že to bude po etapách. Celková dĺžka od Komárna po Žilinu predstavuje 250 km.

Blízke regióny

Už nič nebráni tomu, aby betónka zmizla z mapy

Cesta medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami sa začne opravovať najneskôr do konca mája.

Na Orave sa narodili ďalšie detičky

Barborka, Dominika, Sofia, Marcel, Viktória a Gregor, vitajte medzi nami.

V Kláštore vzniklo svojské vrakovisko, majiteľ v tom problém nevidí

Podivná skládka s asi dvesto vrakmi áut, ktorú má na svojom pozemku jeden Kláštorčan, nedá spávať niektorým miestnym. Boja sa znečisťovania prírody. Podnet na majiteľa vrakoviska ale úradom doposiaľ nikto nenahlásil.

Termín dostavby diaľnice začína horieť

Na konci roku 2019 zrejme autá cez tunel Višňové jazdiť nebudú. Razenie neprebieha úplne hladko, no ešte väčším škrtom cez rozpočet asi budú príjazdové komunikácie, ktoré k nemu vedú.

Všetky správy

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá pred majstrovstvami sveta ani jedného hráča z NHL.

Milan Kňažko: Fico klame, keď tvrdí, že nevedel, kam sa sťahuje

Keď nie ste aktívny v obrane svojich práv, prídete o ne, tvrdí MILAN KŇAŽKO.

Polícia obvinila poslanca ĽSNS, opozícia ju kritizuje

Stanislava Mizíka, ktorý kádroval vyznamenaných, polícia odviedla počas rokovania parlamentného výboru.

Populisti majú ďaleko od porážky. Francúzsku hrozí katastrofa

Emmanuel Macron stále nemá víťazstvo vo voľbách isté, hovorí pre SME analytička Carnegie Europe JUDY DEMPSEYOVÁ.

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

Kam vyraziť