Kysuce

Dnes bude v Budatínskej Lehote ďalší protest

Ďalšia blokácia dopravy bude v Budatínskej Lehote dnes od 13. hodiny. Kým prvá trvala 15, ďalšia 30 minút, táto by sa mala predĺžiť až na hodinu.

Kysučania dnes opäť zablokujú hlavný cestný ťah I/11. Tentokrát v Budatínskej Lehote.(Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Aj keď Národná diaľničná spoločnosť informovala listom petičný výbor, že sa dostavba kritických úsekov diaľnice D3 skráti o tri roky, stanovisko jeho členov je také, že na splnenie takýchto záväzkov je nevyhnutná spolupráca s ministerstvom dopravy. A to informáciu oficiálne nepotvrdilo. Aj preto rozhodli o ďalšom prerušení dopravy na medzinárodnom cestnom ťahu I/11. Uskutoční sa v Budatínskej Lehote dnes od 13. hodiny. Ako informoval primátor Kysuckého Nového Mesta a člen petičného výboru Ján Hartel odznie aj stanovisko k listu NDS, poklepú kameň a odprezentujú hymnu „D3 pre Kysuce“.

NDS vraj kysucký región nezanedbáva

„V žiadnom inom regióne na Slovensku sa dnes nebuduje toľko diaľnic a v takom finančnom objeme ako v Žilinskom kraji. Aktuálne sa tam stavia 5 diaľničných úsekov – Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Dubná Skala na diaľnici D1 a Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, Čadca, Bukov - Svrčinovec, a Svrčinovec - Skalité na diaľnici D3, v celkovej výške 1,66 miliardy eur,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Podľa jej slov NDS tento región nezanedbáva, venuje mu prioritnú pozornosť. „Aj pokiaľ ide o samotnú D3, rozostavané sú na nej tri úseky – Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, Čadca, Bukov - Svrčinovec, a Svrčinovec – Skalité, spolu za 825 miliónov eur. Dva z nich sa motoristom odovzdajú do užívania tento rok. Svrčinovec - Skalité začiatkom leta a Žilina, Strážov – Žilina, Brodno v jeseni,“ konštatuje.

Argumentuje, že príprava výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je dlhodobý a niekoľkoročný proces, ktorý ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich vraj nemá NDS vplyv, či už ide o rozhodnutia úradov v jednotlivých stupňoch prípravy, stanoviská samospráv, samotné terénne podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich,“ vysvetľuje.

Časovo náročný býva podľa jej slov aj proces majetkovoprávneho vysporiadania, ktorý sa môže predlžovať napríklad pre problematické vyhľadávanie neznámych vlastníkov alebo pre odvolávania sa účastníkov. „Na príprave výstavby úsekov D3 intenzívne pracujeme a postup koordinujeme aj s ministerstvom dopravy. Predpokladáme a robíme všetko pre to, aby sa obidva úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, zrealizovali a sprevádzkovali skôr ako v roku 2026,“ dodáva.

Je to stále o „dlhovej brzde“

V súvislosti s protestnými akciami na Kysuciach, ktoré majú poukázať na neúnosný stav v súvislosti s dopravnou situáciou, rezort dopravy stále opakuje to isté. A síce, že pripravilo rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy, kedy by si štát mohol výhodne požičať peniaze na urýchlenie výstavby ciest a financovať napríklad úseky v okolí Kysuckého Nového Mesta a Oščadnice.

„Konkrétne stav prípravy pri úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je vo fáze prípravy zabezpečenia aktualizovanej dokumentácie pre stavebné povolenie, pri D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto prebieha proces posudzovania vplyvov EIA na zmenu trasy úseku pri Kysuckom Novom Meste od km 16,880 po km 19,280. Na II. profil D3 Osčadnica - Čadca, Bukov sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Keďže konečný verdikt za termínmi dokončenia diaľnice D3 by mohol dať výsledok rokovaní, spýtali sme sa na ich priebeh a kedy vlastne skončia. „Rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy prebiehajú. Ich cieľom je nájsť podporu na zavedenie investičnej výnimky do ústavného zákona o dlhovej brzde, aby si štát mohol výhodne požičať na pokračovanie výstavby infraštruktúry. Viac informácií o stave týchto rokovaní poskytne ministerstvo financií,“ povedala Ducká. S otázkou sme sa teda obrátili na spomínané ministerstvo, odkiaľ nám však odpoveď do uzávierky novín neprišla.

Prvá blokácia cesty sa uskutočnila 14. februára na prechode pre chodcov v Povine. Dôvodom bola informácia, že sa výstavba diaľnice zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta posúva až na rok 2026. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje pritom 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po komunikácii vedúcej popod Strečno. Petíciu za neodkladné dostavanie diaľnice D3/E75 v celom úseku od Žiliny po hranicu s Poľskom už podpísali tisícky ľudí.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Medzi ocenenými boli aj učitelia z Kysúc 846
  2. Sprejerov dolapili policajti 504
  3. Vodičovi z Kysúc namerali vyše dve promile 462
  4. Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív VI. 242
  5. Boja sa toho, že starí lekári odídu a noví nebudú mať motiváciu 235
  6. Chcú zatraktívniť Krásno nad Kysucou 191
  7. Slovenský pohár opäť v rukách ľaváka z Čadce 129
  8. Gymo a Potheads odvrátili mečbal 121
  9. Na Juraja sa vraj zem otvárala 86
  10. Úspešná žiačka obchodnej akadémie 83

Najčítanejšie správy

Kysuce

Medzi ocenenými boli aj učitelia z Kysúc

Pri príležitosti Dňa učiteľov ocenil v historických priestoroch Sobášneho paláca v Bytči žilinský vicežupan Jozef Štrba učiteľov stredných škôl. Nechýbali medzi nimi ani Kysučania.

Sprejerov dolapili policajti

Dvoch šestnásťročných mladíkov z čadčianskeho sídlsika policajti chytili po sprejovaní steny, aj keď sa dali na útek.

Vodičovi z Kysúc namerali vyše dve promile

Za nepoučiteľných a maximálne riskujúcich možno označiť vodičov, ktorí opäť vyrazili na cesty pod vplyvom alkoholu. Tentokrát ich bolo až 28. Jednému Kysučanovi namerali vyše dve promile.

Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív VI.

Sme radi, že mnohí z vás počas veľkonočných sviatkov „nesedeli“ len pri dobrotách, ale vybrali sa do prírody a nezabudli si pritom prevesiť cez plece fotoaparát, prípadne sa spoľahli na kvalitu toho, ktorým disponuje ich mobilný telefón. Tak či onak, opäť nás potešili vaše unikátne zábery. Do redakcie sme dostali od vás veľa pekných fotografií.

Boja sa toho, že starí lekári odídu a noví nebudú mať motiváciu

Obyvatelia Turzovky sa obávajú nedostatku lekárov. Starí vraj odchádzajú do dôchodku a noví sa podľa nich na Horné Kysuce príliš nehrnú.

Blízke regióny

Vrakovisko už idú riešiť

Divná skládka s asi dvesto vrakmi áut, ktorú má na svojom pozemku jeden Kláštorčan, nedá niektorým miestnym spávať. Rozosielajú anonymy, ale oficiálne úradom nikto nič nenahlásil.

To, čo majú ľudia v rodinných albumoch, je klenot

V Turci štartuje nový projekt. Dohromady ho dali dvaja filmárski nadšenci a jeho výsledkom majú byť predovšetkým filmy o významných fabrikách, športových kluboch či obciach Stopa, ktorú budúce generácie zaiste ocenia.

Padali hlavy. Návrh na odvolanie Gromu a Delinčáka poslanci podporili

Očakávaná búrlivá diskusia o návrhu odvolania Patrika Gromu zo spoločnosti Žilina Invest a poslanca Branislava Delinčáka ako člena mestskej rady sa naplnila. Poslanci návrh podporili.

Polícia pátrala po chlapcovi, ktorého matka poslala na výlet o deň skôr

Železniční policajti chlapca našli vo vlaku po vyše pol hodine.

Oravské obce a mestá, tu je všetko pokope

Rýchly prehliadač webstránok oravských obcí a miest.

Všetky správy

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

Cíger počúva odmietnutia. Spýtajte sa hráčov, či je to plánované, vraví

Na majstrovstvá sveta nepôjde ani Tomáš Surový, čaká sa na vyjadrenie trojice z NHL.

Danko nakázal otvárať listy poslancov, tvrdí Matovič. Chcú ho odvolať

Kancelária Národnej rady postupuje v súlade s odporúčaniami ministerstva vnútra.

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Ak prejdú povinné minimálne počty členov, o ktorých hovorí SNS, Igor Matovič hovorí, že sa zariadi tak, aby bol Andrej Danko nešťastný.

Kam vyraziť