Kysuce

Dnes bude v Budatínskej Lehote ďalší protest

Ďalšia blokácia dopravy bude v Budatínskej Lehote dnes od 13. hodiny. Kým prvá trvala 15, ďalšia 30 minút, táto by sa mala predĺžiť až na hodinu.

Kysučania dnes opäť zablokujú hlavný cestný ťah I/11. Tentokrát v Budatínskej Lehote.(Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Aj keď Národná diaľničná spoločnosť informovala listom petičný výbor, že sa dostavba kritických úsekov diaľnice D3 skráti o tri roky, stanovisko jeho členov je také, že na splnenie takýchto záväzkov je nevyhnutná spolupráca s ministerstvom dopravy. A to informáciu oficiálne nepotvrdilo. Aj preto rozhodli o ďalšom prerušení dopravy na medzinárodnom cestnom ťahu I/11. Uskutoční sa v Budatínskej Lehote dnes od 13. hodiny. Ako informoval primátor Kysuckého Nového Mesta a člen petičného výboru Ján Hartel odznie aj stanovisko k listu NDS, poklepú kameň a odprezentujú hymnu „D3 pre Kysuce“.

NDS vraj kysucký región nezanedbáva

„V žiadnom inom regióne na Slovensku sa dnes nebuduje toľko diaľnic a v takom finančnom objeme ako v Žilinskom kraji. Aktuálne sa tam stavia 5 diaľničných úsekov – Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka – Dubná Skala na diaľnici D1 a Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, Čadca, Bukov - Svrčinovec, a Svrčinovec - Skalité na diaľnici D3, v celkovej výške 1,66 miliardy eur,“ informuje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Podľa jej slov NDS tento región nezanedbáva, venuje mu prioritnú pozornosť. „Aj pokiaľ ide o samotnú D3, rozostavané sú na nej tri úseky – Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, Čadca, Bukov - Svrčinovec, a Svrčinovec – Skalité, spolu za 825 miliónov eur. Dva z nich sa motoristom odovzdajú do užívania tento rok. Svrčinovec - Skalité začiatkom leta a Žilina, Strážov – Žilina, Brodno v jeseni,“ konštatuje.

Argumentuje, že príprava výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je dlhodobý a niekoľkoročný proces, ktorý ovplyvňuje množstvo faktorov. Na viaceré z nich vraj nemá NDS vplyv, či už ide o rozhodnutia úradov v jednotlivých stupňoch prípravy, stanoviská samospráv, samotné terénne podmienky alebo otázku riešenia majetkových vzťahov.

„Najviac nepredvídateľným v praxi je proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), keďže do pripomienkovania sa môže zapojiť ktokoľvek, hociktorý občan alebo inštitúcia a úrady sa všetkými podnetmi musia zaoberať a vyhodnotiť ich,“ vysvetľuje.

Časovo náročný býva podľa jej slov aj proces majetkovoprávneho vysporiadania, ktorý sa môže predlžovať napríklad pre problematické vyhľadávanie neznámych vlastníkov alebo pre odvolávania sa účastníkov. „Na príprave výstavby úsekov D3 intenzívne pracujeme a postup koordinujeme aj s ministerstvom dopravy. Predpokladáme a robíme všetko pre to, aby sa obidva úseky D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, zrealizovali a sprevádzkovali skôr ako v roku 2026,“ dodáva.

Je to stále o „dlhovej brzde“

V súvislosti s protestnými akciami na Kysuciach, ktoré majú poukázať na neúnosný stav v súvislosti s dopravnou situáciou, rezort dopravy stále opakuje to isté. A síce, že pripravilo rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy, kedy by si štát mohol výhodne požičať peniaze na urýchlenie výstavby ciest a financovať napríklad úseky v okolí Kysuckého Nového Mesta a Oščadnice.

„Konkrétne stav prípravy pri úseku D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je vo fáze prípravy zabezpečenia aktualizovanej dokumentácie pre stavebné povolenie, pri D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto prebieha proces posudzovania vplyvov EIA na zmenu trasy úseku pri Kysuckom Novom Meste od km 16,880 po km 19,280. Na II. profil D3 Osčadnica - Čadca, Bukov sa spracováva dokumentácia pre stavebné povolenie,“ informuje hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Keďže konečný verdikt za termínmi dokončenia diaľnice D3 by mohol dať výsledok rokovaní, spýtali sme sa na ich priebeh a kedy vlastne skončia. „Rokovania s opozíciou o otvorení dlhovej brzdy prebiehajú. Ich cieľom je nájsť podporu na zavedenie investičnej výnimky do ústavného zákona o dlhovej brzde, aby si štát mohol výhodne požičať na pokračovanie výstavby infraštruktúry. Viac informácií o stave týchto rokovaní poskytne ministerstvo financií,“ povedala Ducká. S otázkou sme sa teda obrátili na spomínané ministerstvo, odkiaľ nám však odpoveď do uzávierky novín neprišla.

Prvá blokácia cesty sa uskutočnila 14. februára na prechode pre chodcov v Povine. Dôvodom bola informácia, že sa výstavba diaľnice zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta posúva až na rok 2026. Intenzita dopravy na ceste I/11 v Kysuckom Novom Meste dosahuje pritom 25-tisíc áut za 24 hodín. Je to druhá najvyťaženejšia cesta na Slovensku po komunikácii vedúcej popod Strečno. Petíciu za neodkladné dostavanie diaľnice D3/E75 v celom úseku od Žiliny po hranicu s Poľskom už podpísali tisícky ľudí.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Bábätká z čadčianskej pôrodnice 794
  2. Historická chvíľa vo Vysokej, otec nastúpil so synom 501
  3. III. liga Stred: Derby rozhodol Šebík, Krásno opäť víťazne Foto 322
  4. Dohoda o dlhovej brzde zrejme nebude jednoduchá 235
  5. Železničnú stanicu v Čadci plánujú zrekonštruovať 176
  6. Bábätká z čadčianskej pôrodnice - máj 2 138
  7. Začali s opravami ciest, aj s kosením 123
  8. Na Oščadnickej heligónke vystúpia aj Kollárovci 110
  9. Regionálny futbal: Rudina nedohrala, treťoligisti si počínali víťazne Foto 106
  10. Makov živí nádej na záchranu, v derby o Kysuce dnes privíta Čadcu 93

Najčítanejšie správy

Kysuce

Bábätká z čadčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici uplynulý týždeň a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Historická chvíľa vo Vysokej, otec nastúpil so synom

Tento historický zápis sa podaril Petrovi Barčákovi a jeho synovi Andrejovi.

III. liga Stred: Derby rozhodol Šebík, Krásno opäť víťazne

Tatran vyhral opäť 3:0, v Makove padlo päť gólov.

Dohoda o dlhovej brzde zrejme nebude jednoduchá

Na úseku cesty I/11 medzi Čadcou a Žilinou sa za posledných takmer osem rokov stalo vyše 800 dopravných nehôd. Denne tadiaľ prejde 25-tisíc vozidiel. Pomohla by urýchlená dostavba D3. Dosiahnuť otvorenie dlhovej brzdy zrejme nebude jednoduché.

Železničnú stanicu v Čadci plánujú zrekonštruovať

Železnice pripravujú v rokoch 2018 – 2019 komplexnú rekonštrukciu čadčianskej železničnej stanice. Tá by mala okrem iného dostať aj novú strechu.

Blízke regióny

Na Orave horí hospodárska budova. Hasiči evakuovali aj ľudí z bytovky

Majiteľ horiacej budovy stihol pred postupujúcim ohňom zachrániť štyri kravy.

AKTUALIZOVANÉ: Hľadaný Dominik sa našťastie ozval rodine

Mladý Žilinčan, po ktorom včera pátrala rodina aj priatelia, je našťastie v poriadku.

Simonka, Janis, Barborka a Grétka vitajte na svete

Na svet prišli ďalší malí Oravci. Nech sa im v živote darí.

VIDEO: Alexandrovci si zaspievali so žilinskými konzervatoristami

Video Žilinskej župy zachytáva atmosféru stretnutia.

Krúpy, dážď a o chviľu sa už valila voda do dvorov

Divoká voda, na ktorú sa dnes po búrke zmenil nenápadný potok v Zbore, zanechala v dvoroch poriadnu spúšť. Brala všetko, čo jej prišlo do cesty.

Všetky správy

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner hokejovej reprezentácie a šéf zväzu diskutovali spolu v mimoriadnej relácii TV Markíza.

Cesta autom do Chorvátska 2017

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko. Najrýchlejšie sa do Chorvátska dostanete cez Rakúsko.

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

Právnik z Via Iuris: Sudcovia vyslali prekvapivý signál

Vo voľbách do Súdnej rady neuspeli kandidáti reformného združenia. Treba sa zamyslieť, tvrdí právnik.

Vydrží to ešte Most alebo padne?

Mnohí voliči neodpustili Bugárovi vstup do koalície, iní sa snažia vidieť na ňom aspoň niečo pozitívne. Ale ich trpezlivosť nemožno skúšať donekonečna.

Kam vyraziť