ČADCA. Cesta I/11 medzi Čadcou a Žilinou je momentálne druhým najvyťaženejším úsekom na Slovensku, hneď po Strečne. Je tam najvyšší podiel nákladnej dopravy. Navyše sa očakáva nárast o 5-tisíc áut po tom, ako sa otvorí úsek diaľnice pri Svrčinovci.
Doposiaľ sa na podporu dostavby D3 uskutočnili tri protestné akcie, súčasťou je petícia s 20-tisíc podpismi. „Ministerstvu dopravy zatiaľ túto petíciu za neodkladné dostavanie diaľnice D3 až po hranice s Poľskom nedoručili. Rezort dopravy prijal 20. februára prostredníctvom listu informáciu od petičného výboru, že sa petícia pripravuje, ale do dnešného dňa ju ministerstvo nedostalo,“ informovala hovorkyňa Karolína Ducká. Ako povedala, zaoberajú sa každým podnetom a žiadosťou, teda aj petíciou podanou v zmysle platných postupov.
Najefektívnejším spôsobom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sú podľa jej slov eurofondy, ktoré sa však prakticky minuli a zdroje zo štátneho rozpočtu sú obmedzené. „Rezort financií preto rozbehol rokovania o odblokovaní dlhovej brzdy, aby sme si mohli výhodne požičať peniaze a urýchliť výstavbu diaľnic,“ povedala. Opozičné politické strany sa vraj vyjadrili, že otvorenie dlhovej brzdy nepodporia. „Vítame preto iniciatívu poslancov Smeru z regiónov, ktorí to chcú dostať na rokovanie parlamentu, aby sa konečne hlasovalo. Každý jeden poslanec bude musieť verejne zaujať stanovisko, či chce, alebo nechce hlasovať za rýchlejšiu výstavbu diaľnic,“ dodala.
Ako sa vyjadril primátor Krásna nad Kysucou a predseda Združenia miest a obcí Kysúc Jozef Grapa Kysučania zorganizovali už tri protestné akcie a ďalej trvajú na tom, aby sa predĺžený harmonogram výstavby posunul späť. „Frekvencia osobných a najmä nákladných áut je už dávno za hranicou únosnosti, hlavným cestným ťahom prejde denne okolo 25-tisíc vozidiel a keď sa otvorí úsek na Svrčinovci, toto číslo ešte zvýši. Dobudovanie celej časti diaľnice D3 od Žiliny až po Poľsko by malo byť prioritou,“ konštatoval.
„Vo výstavbe treba pokračovať tam, kde je to rozostavané. K celkovému prepojeniu európskeho koridoru sever – juh chýba už len tento kysucký úsek. Ak sa kompletne dokončí diaľnica cez Kysuce, uľahčí to situáciu aj v Žiline,“ povedal predseda petičného výboru Ľubomír Jánoška. Nie je vylúčené, že v nátlakových akciách budú pokračovať, dokonca vo väčšej miere.