Kysuce

Cestujúci z Vysokej nad Kysucou i Makova sú nespokojní s vlakovými spojmi

Na železniciach vstúpil od 11. decembra do platnosti nový grafikon. Priniesol so sebou niektoré zmeny. Tie však nepotešili viacerých cestujúcich. Najmä tých z Vysokej nad Kysucou a Makova.

Niektoré vlakové spoje končia v Turzovke. Odtiaľ musia cestujúci využiť autobusové spoje.(Zdroj: LADISLAV JANTEK)

Cestujúci z Vysokej nad Kysucou i Makova sú nespokojní s vlakovými spojmi

VYSOKÁ NAD KYSUCOU, MAKOV. Kysucké obce ešte začiatkom roka zozbierali vyše 10-tisíc podpisov za zachovanie vlakových spojov na tratiach Čadca-Makov a Čadca-Skalité.

Viaceré, ktoré od úprav májového grafikonu už nemali premávať, sa podarilo zachrániť. Od decembra však došlo k ďalším zmenám. V Turzovke sa ešte v lete stretli starostovia Mikroregiónu Horné Kysuce s predstaviteľmi Železničnej spoločnosti Slovensko, Žilinského samosprávneho kraja a žilinskej SAD-ky.

Cieľom bolo nájsť spoločný kompromis pri návrhu nového grafikonu na regionálnych tratiach Čadca – Skalité a Čadca – Makov. Starostovia nesúhlasili s ďalším obmedzovaním a reštrikciou dopravnej obslužnosti v regióne, ktorá ovplyvňuje jednak pracovnú mobilitu, ale i celkovú životnú úroveň obyvateľov.

Spoje vraj pracujúcim z Horných Kysúc nevyhovujú

„Nove grafikony sa nemali dotknúť obslužnosti územia Horných Kysúc čo sa týka počtu a frekvencie spojov na trati Čadca – Makov. Takzvané „hluché“ miesta mali vykryť spoje SAD. Ako sa ukázalo, nie všetci cestujúci sú spokojní so zmenami. Sťažujú si najmä obyvatelia Vysokej nad Kysucou a Makova, ktorí poukazujú na nelogickosť niektorých spojov: „Vlaky s odchodom z Čadce do Makova o 6.26 a 7.20 h idú len po Turzovku. Tí, čo smerujú ďalej, majú smolu, lebo v Turzovke skončili, ďalej sa nedostanú.“

V praxi to vyzerá tak, že ak niekto v Žiline alebo v Českej republike skončí pracovnú zmenu o 6. hodine, príde, ako tvrdia, domov okolo 10.30 hodine. „To by sa za tú dobu dostal pendolínom aj do Prahy,“ vravia. V súvislosti so zavedením vlaku s odchodom z Čadce o 10.26 h argumentujú, že je zbytočné, aby s nim súbežne išiel autobus až do Makova: „Načo je to dobré? Ľudia nemajú vlakový spoj z práce, pritom sa pridal súbežný spoj s autobusom.“

Ďalší vlak o 15.26 h z Čadce do Makova cez soboty a nedele nepremáva. „Pritom niektorí pracujú aj cez víkend. Takisto v tomto prípade cestujú štyri hodiny. Čo sa týka prípoja k spomínanému vlaku, ľudia smerujúci zo Žiliny prvý vlak nestíhajú, ten stojí okolo 10 minút v Kysuckom Novom Meste, ďalší prichádza do Čadce o 15.28 a do Makova odchádza vlak o spomínanej 15.26 hodine. Pritom by pokojne mohol 4-5 minút na vlak prichádzajúci zo Žiliny počkať,“ vravia.

Niektoré spoje stíhajú len s vyplazeným jazykom

Poukazujú aj na ďalší vlak s odchodom z Turzovky o 19.14 hodine: „Tento nezmyselný spoj je absolútne zbytočný. Nie je ani pre tých, čo robia nočné dvanástky, ani na prípoj. Paradoxne, zrušil sa vlak s odchodom z Makova o 19.55 h, čo bol spoj na nočné smeny do Žiliny či ČR.“ Hovoria, že v tom čase ide síce z Makova autobus, no ten prichádza do Čadce o 20.30 h a vlak do Žiliny píska na odchod o 20.29 hodine, čiže o minútu skôr. Čo sa týka obnovy vlaku s odchodom z Makova o 20.40 h, je podľa nich zbytočný, keďže ho nemôžu využiť cestujúci z popoludňajšej zmeny, ani tí, čo idú na „nočnú“ či na nejaký prípoj. Využíva ho podľa ich slov minimum ľudí. Za unikát považujú vlak s odchodom z Čadce o 23.28 hodine.

„V Čadci je problém prestúpiť z vlaku od Žiliny do vlaku smerujúceho do Maková. Stíhame to len s vyplazeným jazykom. No keď príde spoj do Turzovky, stojí tam neuveriteľných 16 minút, akoby tam bol nejaký svetový dopravný uzol. Kedysi to malo význam, čakal tam na prípoj od Ostravy. Lenže v tom čase tam ešte existovala autobusové nástupište, ktoré tam už dnes nefunguje. Urobili sa medzizastávky. Najhoršie je to v lete, keď prší. Autobus nemá kde zastaviť, ľudia teda vystupujú v Turzovke na Beskydskej ulici rovno do kaluže vody. Pri Tescu je to zasa ako v lunaparku. Autobusy sa tam musia otáčať ako na „husenkovej dráhe“. Takéto cestovanie je otrasné. Cestujúci musia pri prestupe z vlaku na autobus a opačne obehnúť prakticky celé mesto.“ Pýtajú sa, či je takéto cestovanie v dnešnom storočí normálne: „Je to horšie ako v čase fiakrov. A to sa dnes stále apelujú na to, že by sa mala zvýšiť zamestnanosť. Pri takomto cestovaní však prídu o prácu aj tí Kysučania, ktorí ju ešte majú,“ dodávajú nespokojní cestujúci.

V Turzovke chceli v centre znížiť dopravnú vyťaženosť

Viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka hovorí, že samospráva Turzovky spoločne s ostatnými starostami na Horných Kysuciach vyvinula v minulom roku nemalé úsilie, aby zabránila plánovanému zásadnému obmedzeniu či dokonca zrušeniu dopravy na trati Čadca – Makov, a to napriek tomu, že v tejto oblasti nemá žiadne kompetencie.

„Nedisponujeme štatistickými údajmi o vyťaženosti jednotlivých vlakových spojov alebo autobusových liniek, a preto sme akceptovali ubezpečenia Železničnej spoločnosti Slovensko, žilinskej VUC-ky a predstaviteľov SAD Žilina, že grafikony sú pripravené tak, aby zabezpečovali štandardnú dopravnú obsluhu územia za čo najlepšieho predpokladu ekonomizácie a efektivity spojov a liniek,“ povedal.

Pri všetkých rokovaniach podľa jeho slov ZSSK i SAD plne akceptovali vývoj a riešenie hromadnej dopravy v Turzovke, ktoré vyplývajú z platného územného plánu, dopravného generelu a koncepcie dopravnej uskutočniteľnosti v podmienkach mesta. „Obaja dopravcovia nastavili grafikony s ohľadom na potrebný presun cestujúcich medzi vlakovou stanicou a autobusovými nástupišťami podľa reálnych časových potrieb. Takýchto spojov však v rámci celého dopravného dňa nie je viac ako 5! Presun má približnú dĺžku do 300 metrov po rekonštruovaných peších chodníkoch, takže vonkoncom netreba obiehať celé mesto. Ani miernou chôdzou netrvá viac ako 3-4 minúty. Uvedenú reguláciu prijali obyvatelia mesta veľmi ústretovo, pretože sa v centre výraznou mierou znížila dopravná vyťaženosť a maximálne zlepšila bezpečnosť ostatnej dopravy i peších. Naše poznatky hovoria o tom, že ani mnohí tranzitní cestujúci nemajú s touto úpravou problém, keďže prestupy využívajú len minimálne, a je to len vec zvyku na nové veci a usporiadanie dopravných vzťahov,“ hovorí Kobolka.

Nie vždy je podľa ZSSK možné prijať ideálne riešenie

Ako informovala hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Grešnerová, riešenie vlakovej dopravy na Kysuciach (prioritne na trati Čadca-Makov) bolo predmetom viacerých rokovaní na úrovni Žilinského samosprávneho kraja ako aj zástupcov jednotlivých obcí a miest. „Cieľom bolo hľadanie takého rozloženia vlakov, ktoré by zbytočne nekopírovali existujúce autobusové spoje a zároveň nenavyšovali dotáciu na verejnú dopravu, ktorá je viazaná na rozsah služieb objednaných štátom. Nastavenie niektorých spojov bolo vecou kompromisu medzi požiadavkami a možnosťami. Ak bola zo strany samosprávy požiadavka viesť napríklad vlak z Makova o 11.35 h, ktorým sa umožňuje návoz do zamestnania na popoludňajšie zmeny do Kysuckého Nového Mesta a Žiliny, je nutné vytvoriť aj protismerný vlak, ktorým sa súprava do Makova navezie. Vlak s odchodom z Čadce o 10.26 sa vedie práve na základe spoločnej dohody so samosprávou i ZSSK, pretože plynulo umožňuje prípoj zo Žiliny a nevytvára zbytočný niekoľkohodinový prestoj vlakového personálu v Makove. Tým sa de facto v minulosti predražovala doprava ako taká, čo malo za následok redukciu niektorých spojov,“ povedala.

Ako sa ďalej vyjadrila, platí to aj o rozložení vlakov cez víkend a v ostatné pracovné dni. „Na Kysuciach sa postupne zaviedol takzvaný režim taktovej dopravy, ktorý nadväzuje najmä v Žiline na sieť rýchlikov, čím sa umožňuje rýchle prepojenie Kysúc s ostatnými regiónmi. Keďže diaľkové denné vlaky sa vedú v dvojhodinovom intervale, v tomto istom režime sa prevádzkujú aj osobné vlaky na Kysuciach. V medzitakte sa následne vytvárajú doplnkové spoje, ktoré viacročným sledovaním sú aspoň na štandartnej úrovni využívané len v pracovných dňoch,“ informovala.

O systéme prípojov, ako hovorí, diskutovali aj na spomínaných stretnutiach. Starostov vraj detailne informovali o technických podmienkach na železnici, možnostiach, kde je možné s vlakmi križovať, ako aj o možných alternatívach v danom úseku dňa: „Nie vždy je možné prijať ideálne riešenie. Ak sa vyrieši jeden prípoj a posunie sa odchod vlaku jedným smerom, križujúci protismerný vlak sa musí následne posunúť tiež. Preto sa v takýchto prípadoch, ako opisujú cestujúci, popoludňajší čas okolo 15. hodiny, uprednostnili iné prípoje, ktoré boli dôležitejšie aj z pohľadu starostov.“

Dodala, že o spoluprácu s autobusovým dopravcom sa zasadili aj starostovia horných Kysúc, hoci mesto Turzovka zmenilo lokalizáciu autobusovej stanice, ZSSK vyšla v ústrety požiadavkám tých Kysučanov, čo cestujú z Ostravska: „Čaká sa s vlakom na prestup cestujúcich z autobusu, aby mali možnosť využiť tento posledný spoj domov a nezostali nocovať v Turzovke.“

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Tragická zrážka dvoch kamiónov v Krásne

Vo štvrtok 23. februára vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Vo Vysokej budú pochovávať basu

Obec Vysoká nad Kysucou vás srdečne pozýva na tanečnú zábavu, spojenú s tradičným kultúrnym programom pod názvom „Pochovanie basy“.

Kysučan sa pri večeri venoval herečke Meryl Streepovej

Obsluhovať známu americkú herečku Meryl Streepovú sa určite len tak hocikomu nepodarí. A predsa. Kysučan Pavol Duraj mal tú česť, že jej mohol nalievať víno.

Dokončenie kúpaliska môžu ešte ohroziť mrazy

Práce na výstavbe čadčianskeho kúpaliska pokračujú. Mesto ho chce sprevádzkovať už toto leto. Komplikácie by mohli nastať, ak by mínusové teploty pretrvávali aj v marci.

Skončil v rukách bezpečnostnej služby

Ukradol tovar ani nie za desať eur, za mrežami však môže stráviť až dva roky.

Blízke regióny

AKTUÁLNE: V Strečne vládne chaos, v obci sú kolóny blúdiacich áut

Uzávierka hlavného cestného ťahu robí problémy mnohým vodičom.

Tisíce ton ľadu sa valili do dedín v povodí Bielej Oravy

Ľudia sa bezmocne prizerali na upchaté koryto rieky a stúpajúcu vodu. Povodeň nechala na poliach obrovské kryhy.

Na diaľnici sa opäť objavil chodec. Zrážku s autom neprežil

Smrťou mladého muža sa skončila zrážka osobného auta s chodcom.

Zrážka auta s chodcom na diaľnici skončila tragicky

Smrťou 26-ročného Považskobystričana sa skončila dnes pred piatou hodinou ráno zrážka osobného automobilu s chodcom na diaľnici D1 v katastri mesta Považská Bystrica.

Nehoda: Pod kolesami auta zomrel chodec

Na diaľnici došlo z doposiaľ nezistených príčin k stretu chodca a auta. Viedol ho vodič z Martina. Chodec, ktorý pri nehode zomrel, bol z Považskej Bystrice.

Všetky správy

Sagan začal sezónu klasík druhým miestom, opäť ho zdolal van Avermaet

Belgičan porazil slovenského cyklistu na belgickej klasike Omloop Het Nieuswblad aj minulý rok.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Najlepší kanonier československej reprezentácie Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí. Na úzke klziská v zámorí sa po emigrácii dostal ako tridsiatnik.

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie oceliarov rozhodnutie bývalého hokejistu prekvapilo.

Civilizáciu Aztékov zničila európska zbraň, nevedeli proti nej bojovať

Za kolapsom rozvinutej juhoamerickej civilizácie môže byť aj pandémia paratýfusu.

Kam vyraziť