ČADCA. V Žilinskom kraji je 494,72 km ciest I. triedy, 308,01 km ciest II. triedy a 1 188 km ciest III. triedy, pritom iba 66,28 km diaľnic a 19,98 km rýchlostných ciest.
„Dohromady je v tomto kraji 13 väčších alebo menších horských priechodov, pričom väčšinu z nich využíva tranzitná nákladná doprava, ktorá negatívne pôsobí predovšetkým na plynulosť v cestnej premávke. Napriek tomu sme vlani na cestách zaevidovali o 844 dopravných nehôd menej ako v roku 2010. V čom minulý rok kraj vynikal bol najvyšší pokles počtu usmrtených osôb pri dopravných nehodách,“ informuje Peter Olejár z Krajského dopravného inšpektorátu v Žiline. Vlani zaznamenali 39 dopravných nehôd, pri ktorých vyhaslo 42 ľudských životov. Pozitívne je, že ich bolo o 15 menej ako v roku 2010.
„Chceme vodičov upozorniť predovšetkým na zvýšenú dopravnú nehodovosť počas piatkov (391 nehôd v roku 2011) a sobôt (331). V rámci dňa evidujeme ich zvýšený výskyt od 16. do 20. hodiny, kedy dochádza k postupnému zvyšovaniu pohybu motorových vozidiel po cestách v rámci poobedňajšej dopravnej špičky. V tomto čase sme vlani zaevidovali 504 dopravných nehôd, čo predstavuje takmer štvrtinu z celkového počtu,“ hovorí Olejár.
Podľa intenzity dopravy sú najviac zaťažené cesty I/11 a I/18, ktoré v súčasnej dobe podľa neho už kapacitne nevyhovujú.
„Cesta I/11 predstavuje hlavný medzinárodný ťah E 75 zo Svrčinovca štátnej hranice s Českou republikou až po Žilinu a cesta I/18 prechádza celým Žilinským krajom od Makova - štátnej hranice s Českou republikou až po Važec a hranicu s Prešovským krajom ako medzinárodný ťah E 50. K zníženiu dopravnej nehodovosti a k zvýšeniu plynulosti v cestnej premávke na týchto komunikáciách by jednoznačne pomohla výstavba diaľničných úsekov D1 Hričovské Podhradie – Ivachnová a D3 Žilina – Svrčinovec,“ dodal.