Teplejšie dní zvlášť potešili kysuckú cestujúcu verejnosť. Vo viacerých obciach sú na železničných zastávkach zatvorené čakárne a tak ľudia doslova mrzli na perónoch. Problémy však s odchodom zimy nekončia. Ak potrebujú ísť napríklad na toaletu, musia vydržať do príchodu vlaku. V ňom si kupujú aj cestovný lístok.
DUNAJOV, OCHODNICA, STAŠKOV. Zimné dni si poriadne užili cestujúci v rôznych kútoch Kysúc. Nemrzelo ich len meškanie vlakových spojov, ale aj podmienky čakania, ktoré podľa nich nezodpovedajú cestovaniu v 21. storočí.
Dunajovčania si takisto kupujú lístky vo vlaku
V Dunajove majú novú budovu zastávky, ktorú postavili Železnice SR v rámci modernizácie železničnej trate Čadca – Žilina.
„Je pravdou, že hoci je nová, verejnosti neslúži. Nemôžeme si dovoliť nechať priestory otvorené bez zabezpečenia prítomnosti fyzickej osoby, z novostavby by sa totiž v priebehu krátkej doby stala ruina," povedala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
"ZSSK priestory momentálne nepotrebuje, z tohto dôvodu sa lístky predávajú vo vlaku. Po snahe nájsť spoločné riešenie a prvotnom záujme obce riešiť poriadkovú službu táto napokon dospela k názoru, že na tento účel financie nemá. No a železnice už vôbec nie,“ dodala Pavliková.
Chcú vybudovať aspoň jeden prístrešok pre cestujúcich, aby neboli vystavení nepriazni počasia. Bude to však závisieť od finančných možností.
„Budova zastávky je majetkom ŽSR, jej fungovanie je plne v ich kompetencii. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zabezpečila predaj cestovných lístkov priamo vo vlakoch. Ďalšou možnosťou pre cestujúcich je nákup lístka cez internet. Plánovali sme rozšíriť možnosti predaja aj o zmluvný predaj, na vypísanú súťaž však nezareagoval žiadny uchádzač. Spolu so ŽSR hľadáme riešenie, ako obsadiť aj tento tarifný bod,“ informovala hovorkyňa ZSSK Jana Grešnerová.
Podobný problém majú v Ochodnici
Zastávka v Dunajove nie je jedinou, kde musia ľudia čakať na peróne. Podobný stav je v Ochodnici. Tamojšia čakáreň je otvorená v dobe, keď funguje pokladňa cestovných lístkov, ktorú prevádzkuje ZSSK. Odomyká a zamyká ju ich zamestnankyňa.
„Pretože priestory zastávky nie je možné nechať bez dozoru podobne ako v Dunajove, nebudú sprístupnené v inej dobe,“ povedala Pavliková.
V Ochodnici takisto plánujú ŽSR vybudovať prístrešok, aby sa mohli cestujúci skryť pred nepriaznivým počasím po ukončení otváracej doby pokladne a po uzamknutí čakárne.
Modernizáciu trate Žilina - Krásno nad Kysucou spolufinancovala Európska únia. Celkové náklady predstavujú 154 miliónov eur. Stavba mala zlepšiť technickú infraštruktúru existujúcej trate na takú úroveň, aby zodpovedala uzavretým dohodám európskych štátov. Tie uvedený úsek zaradili medzi európske magistrály E 40.
Na Staškove z dvoch nefunguje ani jedna
Lepšie na tom, čo sa týka zastávok, nie sú ani v iných obciach. Napríklad tá v Staškove – Nižnom konci slúži akurát bezdomovcom. Ešte vlani sme poukázali na jej žalostný stav. Cestujúci ju nevyužívajú pre jej odpudivý vzhľad i stav. Zgrupujú sa v nej vandali, hromadia odpadky.
„Zastávka už neslúži svojmu pôvodnému účelu, zdržiavajú sa tam asociáli. Obávame sa, že tam môže dôjsť k požiaru. Preto sme vlastníka požiadali o nápravu,“ informovali na obecnom úrade.
„Všetky stanoviská kompetentných útvarov ŽSR k odpredaju budovy zastávky a priľahlých objektov a pozemkov sú súhlasné. Rokovali sme so starostom obce o odkúpení nehnuteľnosti, nemajú však záujem o predmetnú budovu a pozemky. Doposiaľ sa nám nepodarilo zabezpečiť vhodného kupujúceho ani nájomcu. V odpredaji budeme pokračovať po ukončení spracovania geometrického plánu na odčlenenie odpredávaných nehnuteľností a zápise GP formou ponukového konania,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.
V Staškove nefunguje ani ďalšia budova zastávky situovaná o niečo ďalej. V jednej časti domčeka žije rodina, ktorá platí železniciam nájom, druhá, kde bola čakáreň, je zabezpečená mrežami. „V súčasnosti pripravujeme prenájom čakárne Spolku rodákov Jozefa Krónera,“ povedal Mitas.