Kysuce

V Turzovke sa nezbavili cyklopásov, rozhodli sa pre vybudovanie bezpečnejšej cyklotrasy

Obyvatelia Turzovky – Vyšného konca ešte v roku 2010 spísali petíciu. Dôvodom boli cyklopásy, ktoré mnohí označili za nezmysel. Zástupcovia samosprávy opakovane žiadali o ich zrušenie. Keďže doposiaľ neuspeli, rozhodli sa vybudovať bezpečnejšiu cyklotrasu

Cyklopásy v Turzovke podľa názoru mnohých vniesli do dopravy viac chaosu ako poriadku.(Zdroj: RADOSLAV BLAŽEK)

a oddychovú zónu vedúcu po nábreží Kysuce.

ČADCA. Cyklopásy na ceste II. triedy v časti Vyšný koniec sa stali predmetom petície, ktorú ešte v roku 2010 spísali obyvatelia tejto časti Turzovky. Požadovali znížiť rýchlosť zo 70 na 50 kilometrov za hodinu. Táto stavba podľa nich vniesla na spomínaný úsek do dopravy viac chaosu ako poriadku.

V decembri 2010 sa na Obvodnom úrade cestnej dopravy v Čadci riešila spomínaná petícia k neusporiadanej situácii, ktorá vznikla vytvorením cyklopásu. Návrh však neprešiel s odôvodnením, že cesta má dostatočné parametre na to, aby tam bola vyššia rýchlosť. V tomto úseku neposilnili ani policajné hliadky, pretože tie sa sústreďujú na úseky s veľkou nehodovosťou, ku ktorým vraj Vyšný koniec nepatrí. Doposiaľ sa na tejto situácii nič nezmenilo.

Projekt schválil aj cestný správny orgán

Cyklistický pruh na ceste II/487 v smere Makov – Čadca sa robil na základe projektovej dokumentácie, ktorú odsúhlasil dopravný inšpektorát v Čadci a schválil cestný správny orgán. V predmetnom návrhu sa píše, že cesta je široká 12,2 metra, čo vytvára priestor na vybudovanie jednostranného cyklistického chodníka a ponechanie šírkového usporiadania cesty II/487 v parametroch cesty II triedy.

V zmysle príslušnej vyhlášky nie je možné prejsť dvojitú plnú čiaru a parkovať na cyklistickom chodníku. V zmysle tej istej vyhlášky o pravidlách cestnej premávky je korčuliar považovaný za chodca. Žltá čiara označuje zákaz zastavenia a státia vozidiel na obidvoch stranách tejto čiary.

Budú musieť čakať do roku 2015?

Cyklistický pruh sa robil v rámci projektu „Skvalitnenie dopravnej infraštruktúry v historickom regióne Kysuce“, na ktorý bol poskytnutý nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ v rámci Regionálneho operačného programu. Jeho prijatím sa Žilinský samosprávny kraj zaviazal k udržateľnosti po dobu 5 rokov, to znamená do roku 2015. Akákoľvek zmena projektu, ktorú by vopred neodsúhlasil riadiaci orgán (ministerstvo pôdohospodárstva), by mohla viesť k vráteniu príspevku.

Vedenie mesta Turzovka zastáva názor, že po skončení 5-ročnej implementačnej doby grantu, ktorý použil ŽSK na vybudovanie „vodorovného dopravného značenia cyklopásu“, určite dôjde k jeho prehodnoteniu a náprave dopravných pomerov v prospech mesta.

„O tom, že vybudovaný cyklistický pás na časti cesty II/487 v katastri mesta nie je práve ideálnym riešením ani pre cyklistov ani pre ostatných účastníkov premávky, či obyvateľov mesta, sa dá diskutovať donekonečna. Opakovane sme žiadali kompetentných, aby prehodnotili svoj zámer a vydali súhlas na zrušenie cyklotrasy na frekventovanej ceste, avšak doteraz bez súhlasného stanoviska. Zdá sa, že najlepším argumentom bude alternatíva tomuto nechcenému stavu. Aj to bolo jedným z hlavných dôvodov, prečo sme sa začali zaoberať myšlienkou, vybudovať z vlastných zdrojov a v budúcnosti možno aj za účasti ŽSK o niečo veľkorysejšie, ale najmä bezpečnejšie dielo - cyklotrasu a oddychovú zónu, vedúcu po nábreží Kysuce,“ informoval viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.

K stavbe sa vyjadrili aj ochranári

Projekt výstavby je podľa jeho slov nastavený tak, aby mal čo najmenší dopad na životné prostredie. Aby sa pri realizácii diela ušetrilo čo najviac jestvujúcej zelene, ktorá na brehu Kysuce rastie a tvorí prirodzenú bariéru medzi samotnou riekou a cestou II/487. „O tom, že napohľad jednoduchá stavba, jednoduchou naozaj nie je, svedčí skutočnosť, že projektant musel svoj prvotný návrh pozmeniť a tak vyhovieť námietkam a požiadavkám Štátnej ochrany prírody SR – Správy chránenej krajinnej oblasti Kysuce. Ochranári poukazujú na to, že v záujmovom území sa nachádzajú ohrozené druhy riečneho alúvia (nánosy a usadeniny uložené tečúcou vodou), a tiež brehové porasty slúžiace ako útočiská pre chránené živočíchy. Oddychovú zónu doplníme lavičkami a smetnými nádobami, nebude teda dôvod ďalej znečisťovať okolie rieky,“ vysvetľuje Kobolka.

V minulých dňoch sa uskutočnili posledné rokovania s ochranármi. „Chceme začať čo najskôr na terénnych úpravách, aby sme mohli trasu v celkovej dĺžke približne 3 kilometre v čo najväčšom rozsahu sprístupniť ešte v tomto roku. Trasa by mala byť v budúcnosti súčasťou väčšieho projektu Strieborná Kysuca,“ dodal viceprimátor.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Tragická zrážka dvoch kamiónov v Krásne

Vo štvrtok 23. februára vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Holubári z Kysúc získali prvenstvo na svetových súťažiach

O tom, že chovatelia poštových holubov z Kysúc majú vo svete výborné meno, svedčí aj nedávny úspech v Bruseli.

Radoslav Nekoranec: Na Kysuciach máme dostatok talentovanej mládeže

Už dvadsať rokov sa venuje deťom a mládeži nielen v Čadci. Okrem toho moderuje a ozvučuje množstvo kultúrnych či športových podujatí v regióne. Radoslav Nekoranec nám porozprával o svojej práci a voľnom čase.

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Nedbal na zákaz šoférovania, navyše si sadol za volant opitý

Z marenia výkonu úradného rozhodnutia a ohrozenia pod vplyvom návykovej látky obvinili 32-ročného muža.

Blízke regióny

Pre Slovensko unikátna stavba, pre miestnych veľa obmedzení

Rekonštrukcia zatiaľ najnáročnejšieho úseku hlavnej slovenskej železničnej tepny medzi Považskou Teplou a Púchovom za 364,9 miliónov eur trvá už pol roka. Realizuje ju Združenie Nimnica.

AKTUÁLNE: V Krásne sa zrazili dva kamióny. Nehoda mala tragické následky

Dnes vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Vodiči pozor! V nemocnici sa zmenila organizácia dopravy

Po rekonštrukcii parkovacích miest v žilinskej nemocnici sa zmenila aj celková organizácia dopravy. Niektorí vodiči si na to ešte nezvykli.

Bývalý skinhed sa obáva vzostupu extrémizmu

Šokujúca spoveď Christiana Piccioliniho, ktorý sa v osemnástich rokoch stal vodcom najbrutálnejšej extrémistickej skupiny v Chicagu. Dnes má 43 a pri pomyslení na to, čo páchal, ho strasie.

A. Kiska: Liptov má v sebe veľký potenciál, kľúčový je turizmus

V Liptove je najlepšie lyžiarske stredisko, najväčšia vodná nádrž, ale aj najväčší vodný park. Prezident Slovenskej republiky hovoril dnes v Liptovskom Mikuláš o turizme, ale aj o železnici, nezamestnanosti a extrémizme.

Všetky správy

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Voliči, ktorých odradila v januári kauza kapitán, si k SNS nenašli cestu späť.

Spieva si Marleyho, dá si pivo a fotí sa. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa na klasiky pripravoval inak ako súperi. "Keď som to navrhol, všetci si mysleli, že som zošalel," tvrdí športový riaditeľ jeho tímu.

Bratislava prehrala spor o lukratívnu budovu. Uspela firma blízka Kollárovi

Nájomné byty v centre Bratislavy, ktoré patria mestu, má dostať súkromná firma. Ľudia sa boja vysťahovania

Kam vyraziť