Ministerstvo tvrdí, že pre vodnú cestu sa časť mesta búrať nemusí, mesto tvrdí opak

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie Vážskej vodnej cesty nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na ži

Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí.Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí. (Zdroj: (SH))

votné prostredie. Ministerstvo tvrdí, že nič sa búrať nebude.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viackrát žiadali o pomoc

Predstavitelia miest a obcí, ktorých sa stavba bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa projekt robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

SkryťVypnúť reklamu

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie nemohli a zatiaľ ani nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel už viackrát žiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku. Vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

Dovolajú sa svojej pravdy?

Kysucké Nové Mesto i ďalšie dotknuté obce a mestá požiadali riešiť nový koridor, ktorý by zohľadňoval existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území. Doposiaľ sa však nič nezmenilo. Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

„Vláda uznesením z 9. mája 2002 vzala na vedomie návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu. Kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby prostredníctvom vybudovania nových vodných diel, dobudovaním tých existujúcich o objekty slúžiace na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a predovšetkým smerovanie, resp. vedenie trasy prieplavného prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku. Predkladateľom zámeru projektu bolo ministerstvo pôdohospodárstva,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Od roku 2011 prešla podľa jeho slov kompetencia k výstavbe vodných ciest na ich rezort. „Konkrétny projekt výstavby tejto cesty v katastri Kysuckého Nového Mesta neexistuje. Dotknuté obce sú však povinné vo svojej územnoplánovacej dokumentácii vyčleniť priestor pre plánovanú stavbu. Nie je pravda, že ministerstvo by blokovalo výstavbu v Kysuckom Novom Meste, alebo že by dokonca hrozilo búranie časti mesta. Pri plánovaní a realizácii výstavby sa bude postupovať v súlade s platnou legislatívou a dotknuté subjekty sa budú mať možnosť v jednotlivých konaniach a posudzovaniach k projektom vyjadriť,“ dodal Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor Kysuckého Nového Mesta s tvrdením ministerstva nesúhlasí

S týmto tvrdením primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel rozhodne nesúhlasí: „Nestotožňujem sa s odpoveďou ministerstva. Pravdou je iba to, že konkrétny projekt výstavby VVC v k. ú. Kysucké Nové Mesto neexistuje. To však neznamená, že nás tento projekt neobmedzuje. Naopak, znemožňuje rozvoj mesta, čo sa už prejavilo zastavením konkrétnych projektov. Ide napríklad o výstavbu prvých 120 bytov z plánovaných približne 600 bytov na sídlisku Kamence, autoškoly a dopravného ihriska. Projekty boli zastavené z dôvodu záporného - pre nás záväzného stanoviska štátneho orgánu – štátnej plavebnej správy.

Táto nám vo svojom stanovisku z 11. júna 2010 napísala, že nesúhlasí s umiestňovaním stavieb do koridoru budúcej Vážskej vodnej cesty. V súlade so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja Slovenska má byť rešpektovaná v územných plánoch regiónov a obcí. Vláda svojím uznesením č. 463/2002 schválila návrh zámeru „cesty“ a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Schválený projekt nepredstavuje detailný technický projekt, ale kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty. Presné trasovanie v lokalite Kysucké Nové Mesto bude k dispozícii u investora stavby po schválení konkrétneho variantu, ktorý bude vyhovovať technickým, ekonomickým a evironmentálnym požiadavkám. Stanovisko plavebnej správy v odvolacom konaní podporilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy. Je potrebné dodať, že v súčasnosti neexistuje ani investor, ani žiadne variantné riešenie, na ktoré sa odvoláva stanovisko štátnej plavebnej správy.“

Primátor požiadavku ministerstva, že mesto má vyčleniť priestor pre plánovanú VVC, je nereálna. „Vodná cesta je technicky náročné dielo, ktoré musí spĺňať konkrétne technické parametre, ktoré poznajú len vysokošpecializovaní odborníci. Je preto nepredstaviteľné a nereálne, že konkrétnu trasu v k.ú. KNM má určiť mesto.

Takisto nie je pravda, že nehrozí búranie pri budúcej výstavbe kanála. Pri súčasnej zastavanosti úzkeho údolia rieky Kysuca, by museli kanál vybudovať ponad mesto, aby sa nedotkol jeho súčasnej zástavby. To isté platí o ostaných obciach a mestách v povodí rieky Kysuca,“ dodáva primátor.

Z návrhu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 104
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 680
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 326
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 241
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 881
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 668
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Gól Romana postavil celú WERK arénu na nohy.

Rozhodovalo sa až v poslednej tretine.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Reprezentanti Balošáková, Majerík a Vakula.

Reprezentácia klubu aj krajiny je pre nich cťou aj vo vyššom veku.


Redakcia MY Kysuce
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 162
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 486
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 461
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 301
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu