Kysuce

Ministerstvo tvrdí, že pre vodnú cestu sa časť mesta búrať nemusí, mesto tvrdí opak

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie Vážskej vodnej cesty nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel požiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na ži

Takto vyzerá Kysuca pri povodniach. Vtedy je v nej vody najviac, no rýchlo sa aj stratí.(Zdroj: (SH))

votné prostredie. Ministerstvo tvrdí, že nič sa búrať nebude.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.

Viackrát žiadali o pomoc

Predstavitelia miest a obcí, ktorých sa stavba bytostne dotýka, sú presvedčení o tom, že sa projekt robil „od stola", v centrálnych orgánoch, bez možnosti pripomienkovania.

V Kysuckom Novom Meste pre plánované trasovanie nemohli a zatiaľ ani nemôžu začať plánovanú bytovú výstavbu, údajne hrozí aj búranie časti mesta. Primátor Ján Hartel už viackrát žiadal kompetentné orgány prehodnotiť zámer z hospodárskeho hľadiska, tiež dopadu na životné prostredie. O pomoc požiadal aj žilinskú VÚC-ku. Vodná cesta je po ústie rieky Kysuca do Váhu vyhlásená ako verejnoprospešná stavba.

Dovolajú sa svojej pravdy?

Kysucké Nové Mesto i ďalšie dotknuté obce a mestá požiadali riešiť nový koridor, ktorý by zohľadňoval existujúce i navrhované rozvojové a investičné aktivity v dotknutom území. Doposiaľ sa však nič nezmenilo. Starostovia miest a obcí si nevedia vysvetliť, ako mohol niekto do takého úzkeho údolia rieky Kysuca plánovať vedľa seba diaľnicu, cestu I. triedy, rýchlostnú železnicu a ešte mimo koryta Kysuce plavebný kanál. Pritom odignorovať jestvujúcu zástavbu, životné podmienky pre ľudí v regióne či prietokové pomery v rieke Kysuca počas letných mesiacov.

„Vláda uznesením z 9. mája 2002 vzala na vedomie návrh zámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Návrh nepredstavuje detailný technický projekt na výstavbu. Kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby prostredníctvom vybudovania nových vodných diel, dobudovaním tých existujúcich o objekty slúžiace na plavbu lodí, stanovením ich základných parametrov a predovšetkým smerovanie, resp. vedenie trasy prieplavného prepojenia Váhu na pripravované vodné cesty v ČR a Poľsku. Predkladateľom zámeru projektu bolo ministerstvo pôdohospodárstva,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Od roku 2011 prešla podľa jeho slov kompetencia k výstavbe vodných ciest na ich rezort. „Konkrétny projekt výstavby tejto cesty v katastri Kysuckého Nového Mesta neexistuje. Dotknuté obce sú však povinné vo svojej územnoplánovacej dokumentácii vyčleniť priestor pre plánovanú stavbu. Nie je pravda, že ministerstvo by blokovalo výstavbu v Kysuckom Novom Meste, alebo že by dokonca hrozilo búranie časti mesta. Pri plánovaní a realizácii výstavby sa bude postupovať v súlade s platnou legislatívou a dotknuté subjekty sa budú mať možnosť v jednotlivých konaniach a posudzovaniach k projektom vyjadriť,“ dodal Kóňa.

Primátor Kysuckého Nového Mesta s tvrdením ministerstva nesúhlasí

S týmto tvrdením primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel rozhodne nesúhlasí: „Nestotožňujem sa s odpoveďou ministerstva. Pravdou je iba to, že konkrétny projekt výstavby VVC v k. ú. Kysucké Nové Mesto neexistuje. To však neznamená, že nás tento projekt neobmedzuje. Naopak, znemožňuje rozvoj mesta, čo sa už prejavilo zastavením konkrétnych projektov. Ide napríklad o výstavbu prvých 120 bytov z plánovaných približne 600 bytov na sídlisku Kamence, autoškoly a dopravného ihriska. Projekty boli zastavené z dôvodu záporného - pre nás záväzného stanoviska štátneho orgánu – štátnej plavebnej správy.

Táto nám vo svojom stanovisku z 11. júna 2010 napísala, že nesúhlasí s umiestňovaním stavieb do koridoru budúcej Vážskej vodnej cesty. V súlade so záväznou časťou Koncepcie územného rozvoja Slovenska má byť rešpektovaná v územných plánoch regiónov a obcí. Vláda svojím uznesením č. 463/2002 schválila návrh zámeru „cesty“ a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Schválený projekt nepredstavuje detailný technický projekt, ale kladie si za cieľ ustáliť koncepciu výstavby vodnej cesty. Presné trasovanie v lokalite Kysucké Nové Mesto bude k dispozícii u investora stavby po schválení konkrétneho variantu, ktorý bude vyhovovať technickým, ekonomickým a evironmentálnym požiadavkám. Stanovisko plavebnej správy v odvolacom konaní podporilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy. Je potrebné dodať, že v súčasnosti neexistuje ani investor, ani žiadne variantné riešenie, na ktoré sa odvoláva stanovisko štátnej plavebnej správy.“

Primátor požiadavku ministerstva, že mesto má vyčleniť priestor pre plánovanú VVC, je nereálna. „Vodná cesta je technicky náročné dielo, ktoré musí spĺňať konkrétne technické parametre, ktoré poznajú len vysokošpecializovaní odborníci. Je preto nepredstaviteľné a nereálne, že konkrétnu trasu v k.ú. KNM má určiť mesto.

Takisto nie je pravda, že nehrozí búranie pri budúcej výstavbe kanála. Pri súčasnej zastavanosti úzkeho údolia rieky Kysuca, by museli kanál vybudovať ponad mesto, aby sa nedotkol jeho súčasnej zástavby. To isté platí o ostaných obciach a mestách v povodí rieky Kysuca,“ dodáva primátor.

Z návrhu vodnej cesty vyplýva, že prepojenie Váhu a Odry v úseku Žilina - Bohumín sa dosiahne vybudovaním viacerých stavieb na tokoch spájaných riek a ich prítokoch.

K týmto stavbám bude patriť plavebná komora Budatín, prieplav Budatín - Rudinka, plavebná komora v Rudinke, prieplav Rudinka - Kysucké Nové Mesto, plavebná komora v Kysuckom Novom Meste, prieplav Kysucké Nové Mesto - Kysucký Lieskovec, plavebná komora Kysucký Lieskovec, prieplav Kysucký Lieskovec - Krásno, plavebná komora Krásno, prieplav Krásno - Čadca, plavebná komora Čadca, prieplav Čadca - Raková, lodné zdvíhadlo Raková, prieplav Raková - Dejúvky, lodné zdvíhadlo Dejúvky a plavebný tunel Jablunkov.

Plánujú lode s nosnosťou 1600 ton

Na tieto stavby nadväzuje ďalších 16 stavieb (prieplavy, plavebné komory a lodné zdvíhadlo) na území Česka a 9 stavieb na území Poľska, ktorými sa dosiahne prepojenie Vážskej na Oderskú vodnú cestu. Minimálna podjazdná výška mostov bude 5,25 metra, rozmery plavebných komôr 12 x 110 m, čo vytvorí podmienky, že prieplavom budú môcť plávať lode s nosnosťou 1600 - 1800 ton s ponorom 2,5 m, maximálnou šírkou 11,4 metra a dĺžkou 107 metrov.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Dievčina dobodala svoju babku, hrozí jej až doživotie 1 202
  2. Pri Nesluši horí les, hasiči majú plné ruky práce 521
  3. VI. liga ObFZ Kysúc: Bod mal cenu zlata, Spartak postupuje do V. ligy! Foto 259
  4. Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív IX. 259
  5. Diaľničiari pozývajú na Deň otvorených dverí na úseku D3 Svrčinovec – Skalité 202
  6. Ani tri pátracie akcie nepomohli nájsť nezvestnú ženu 172
  7. Generačný turnaj žien ovládol tím Ladies 169
  8. Tešia sa z krojov a heligónky 157
  9. Karatisti zo Starej Bystrice sa v medzinárodnej konkurencii nestratili 139
  10. Žena z kamery by mohla pomôcť objasniť krádež 125

Najčítanejšie správy

Kysuce

Dievčina dobodala svoju babku, hrozí jej až doživotie

Osemnásťročná Lucia dobodala svoju 80-ročnú starú matku na smrť. Obvinili ju z obzvlášť závažného zločinu vraždy.

Pri Nesluši horí les, hasiči majú plné ruky práce

Požiar sa rozhorel na mladých stromčekoch a zasiahol celkovú plochu približne 1,5 hektára.

VI. liga ObFZ Kysúc: Bod mal cenu zlata, Spartak postupuje do V. ligy!

Tím okolo špílmachra Rastislava Planetu si vybojoval postup už tri kolá pred koncom súťaže.

Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív IX.

O tom, že väčšina z vás nepatrí k „domasedom“, svedčia fotografie, ktoré ste nám zaslali. Je ich čoraz viacej a sú krajšie a krajšie. Vidieť, že vy a fotoaparát patríte neodmysliteľne k sebe, čo nás, samozrejme, veľmi teší.

Diaľničiari pozývajú na Deň otvorených dverí na úseku D3 Svrčinovec – Skalité

Ak si chcete vyskúšať diaľničný úsek ešte predtým, než ho oficiálne spustia do prevádzky pre motoristov, máte dnes možnosť.

Blízke regióny

VLČINCE: Osemnásťročnej Lucii hrozí doživotie

V sobotu ráno došlo na žilinskom sídlisku Vlčince k veľkej tragédii.

Strašný zápach, odpudivý vzhľad: Áno, ste v martinskom podchode

Vedenie mesta zvažuje problematický objekt prenajať. Podmienkou v obchodnej súťaži by bola jeho modernizácia.

Úžasné a fyzicky náročné preteky. Taký bol Goralman

Prvé podujatie z trilógie Oravaman Extreme Tour je za nami. Nasleduje triatlonový sviatok Oravaman.

Korčuliarsky raj v Gaderi ničia kamienky na ceste

Vynovená komunikácia naprieč prekrásnou prírodou zvýšila návštevnosť turistov. Tí si pochvaľovali najmä parádne možnosti na korčuľovanie a bicyklovanie.

Zbrojné preukazy vydávali za úplatky. Akcia Pytliak ich odhalila

Polícia obvinila sedem ľudí za korupciu v súvislosti s vydávaním zbrojných preukazov.

Všetky správy

Ďalší spor v slovenskom hokeji? Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Pálffy je ochotný na júnovom kongrese navrhnúť hlasovanie na Kohútovo odvolanie.

Pozerať ale nedotýkať sa. Pľuzgiernik lekársky je náš najjedovatejší chrobák

O prvé miesto v nelichotivom rebríčku sa delí so svojimi príbuznými – májkami, ktorých telo tiež obsahuje jedovatý kantaridín.

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa vekom mení sexualita?

Kvalita sexuálneho života každým rokom čoraz viac závisí od psychiky milencov.

Pri požiari bytovky v Prešove evakuovali tridsať ľudí

Horelo na sídlisku Sekčov, po uhasení sa ľudia vrátili domov, nikto sa nezranil.

Merkelová už Trumpovi neverí. Za svoju budúcnosť musíme bojovať sami, odkázala

Na summite G7 sa Američania k podpore klimatickej dohody nepridali.

Kam vyraziť