Kysuce

V modernizácii trate budú železnice pokračovať

Modernizáciu železničnej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou ukončili v marci tohto roku. Po roku 2013 by sa malo v prácach pokračovať smerom k štátnej hranici s Poľskom a Českom.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.(Zdroj: (AMD))

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca tohto roku. Pokračovanie v smere na Čadcu a poľskú i českú hranicu je naplánované po roku 2013.

Čakajú na vydanie územného rozhodnutia

„V súčasnosti prebieha inžinierska činnosť pre vydanie územného rozhodnutia. Po nadobudnutí jeho právoplatnosti začnú práce na dokumentácii pre stavebné povolenie,“ informovala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru ŽSR.

Pri modernizácii chcú železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, museli preskúmať a následne navrhnúť trasu, ktorá bude spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina - Zwardoň - Gdynia. Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Oščadničania nechceli prísť o zastávku

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný „modrý“ variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Oščadničania boli jednoznačne za zachovanie regionálnej trate i zastávky, ktorú využívajú robotníci, študenti, tiež turisti, ktorí majú namierené do strediska cestovného ruchu na Veľkej Rači. Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č.3 alebo 4.

Ministerstvo dopravy však určilo, že sa bude uvažovať s variantom č.3. Železničná trať bude viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa zachová pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca - štátna hranica to bude prevažne v pôvodnej trase.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia.

Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu. Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, tiež 11 mostov a 12 úrovňových priecestí. Zároveň sa vybudoval nový most a protihlukové steny.

Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Modernizácia

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.

FOTO: (AMD)

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Vo Veľkej Rači zachraňovali ženu

Šesťdesiatdvaročná žena masívne krvácala a strácala vedomie.

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Bývalý predseda SNS Ján Slota sa dozvedel výšku trestu

Súd v Žiline dnes rozhodol o výške trestu pre bývalého šéfa Slovenskej Národnej Strany. Prokuratúra hovorí o dobrej správe pre vodičov.

Colníkom pomohol pri objavení pervitínu služobný pes

Od začiatku tohto roka zadržali žilinskí colníci už trikrát omamné a psychotropné látky. Aj pri poslednej akcii im pomohol služobný pes Argo.

Vrak odstránili na náklady majiteľa

Na Hurbanovej ulici v Čadci je o jedno parkovacie miesto navyše. Odťahová služba odviezla autovrak na náklady jeho majiteľa na vrakovisko.

Blízke regióny

Pat vo vyjednávaní v závode Kia. Odborári hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Celý život venovala mladým, ostala mladá. Pani Etka sa dožila stovky

Už v detstve sa hrávala na učiteľku, neskôr ňou bola. Po sedemdesiatke štrngala kľúčmi na bratislavskom námestí za slobodu a demokraciu. V kondícii ju udržiavajú aj schody.

Bez hanby sa ukájal pred školáčkami

Neznámy deviant sa sexuálne ukájal pred mladistvými dievčatami za bieleho dňa.

Furmani predviedli ťažkú prácu v lese

S organizátormi ôsmeho ročníka furmanských pretekov vo Vitanovej sa pohralo počasie. V piatok boli lúky ešte zelené, v noci ich zasypal sneh.

Do Slopnej prišli aj Shrekovci

Veselo bolo aj v Slopnej. Postarali sa o to masky, krojovaní mládenci i dievčatá a dobrovoľní hasiči.

Všetky správy

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Väčšina ľudí mohla na nových pravidlách platieb za distribúciu elektriny ušetriť. Politici to však neboli schopní pochopiť. Regulačný úrad vrátil ceny podľa ich príkazu na minuloročné hodnoty. A preto budú domácnosti aj podniky platiť viac.

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy. Amatérskemu prekladaniu titulkov sa venujú stovky ľudí. Niekedy stojí prebdená noc za námahu, inokedy divák zápasí s nezmyselnými vetami

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.

Kam vyraziť