TURZOVKA. Najskôr to boli lekári, teraz chcú o zlepšenie podmienok zabojovať učitelia. „Do štrajku sa zapojíme všetci, v škole budú len členovia štrajkového výboru. Štrajk nie je len o platoch učiteľov - v škole pracujú aj školníci, upratovačky, kuchárky, ktoré často majú len minimálnu mzdu.
Školstvo sa už piaty rok borí s reformou, ktorú každá vláda mení podľa svojich predstáv, doposiaľ nie sú všetky učebnice a aj tie, ktoré sú majú rôznu úroveň,“ povedali na margo štrajku svorne riaditeľka Základnej školy v Turzovke Terézia Šúpolová a predsedníčka Základnej organizácie odborového zväzu pracovníkov školstva a výchovy Mária Gregušová.
Učiteľ musí vraj suplovať aj tvorcov učebníc
Podľa ich vyjadrenia slovo učiteľ je odvodené od slova učiť, ale v ponímaní reformátorov učiteľ musí suplovať metodikov a tvorcov učebníc, ale i rodinu – učiť deti, ktoré to nemajú osvojené z domu - základným zručnostiam a samoobslužným činnostiam.
„Verejnosť aj žiaci často berú zamestnancov školstva - učiteľov, THP i prevádzkových zamestnancov, ako tých, ktorí majú „len povinnosti“ - musia strpieť rôzne invektívy, nezmyselné požiadavky, nesplniteľné nároky, ale „práva“ sú určené iným - žiakom, rodičom a podobne. V našom školstve i celej spoločnosti sa strácajú morálne hodnoty, etika ako taká.
O empatii, úcte k starším, k výsledkom práce iných, k spoločnému majetku, životnému prostrediu môžeme už len s nostalgiou snívať a spomínať,“ hovoria. Pýtajú sa, ako bude vyzerať spoločnosť o niekoľko rokov, ak dnešné deti nemajú žiadne pracovné návyky, vedomosti považujú za zbytočnosť, učiteľov za nepriateľov, ktorí im vnucujú nové poznatky, vedomosti a zručnosti. „Deti nepoznajú hodnotu peňazí, sú naučené len brať a čoraz menej dávať, rodičia im splnia čo chcú, len aby bol pokoj. Toto všetko je len zopár poznatkov z reálneho školského prostredia, bežného nielen na Kysuciach, okruhov, otázok a súvislostí, ktorým sa treba začať venovať skôr, než bude neskoro,“ dodávajú.
Nevedia nastaviť financovanie CVČ
Samospráva mesta Turzovka je zriaďovateľom 4 školských subjektov (MŠ Šarky, ZŠ Bukovina, ZUŠ a CVČ). V školských subjektoch tam pracuje 119 zamestnancov, z toho 87 pedagogických. Zariadenia navštevuje 693 žiakov v ZŠ, 181 detí v MŠ, približne 420 detí v ZUŠ a približne 1400 detí v CVČ.
„Tie najväčšie problémy sa definujú ťažko, pretože každé z uvedených školských zariadení má osobitný charakter. V ZŠ sú to knihy a učebné pomôcky, veď tohtoroční deviataci sa už 5 rok reformy nemajú z čoho učiť. Inde je to legislatíva – financovanie ZUŠ a najmä CVČ nevieme nastaviť s ohľadom na koncepčnosť a rozvojovú líniu, pretože sa neustále menia vyhlášky a nariadenia. Všade je to však najmä nekompenzovaný „modernizačný dlh“ na areáloch (často dodnes majetkovo nevysporiadaných), budovách, zariadeniach a vybavenosti (vrátane školských jedální a kuchýň), s ktorým samosprávy tieto subjekty preberali do svojej zriaďovateľskej kompetencie,“ povedal viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.