Kysuce

V modernizácii trate budú železnice pokračovať až v roku 2016

V roku 2019 chcú Železnice SR dokončiť modernizáciu trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Poľskom a Českom. Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur. S prácami chcú začať v roku 2016.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.(Zdroj: (AMD))

ČADCA. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca tohto roku. V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce však posunú až na rok 2016.

„Ukončiť ich chceme v roku 2019. Koncom augusta bolo vydané územné rozhodnutie, momentálne pokračujú práce na ďalšom stupni projektovej dokumentácie,“ informovala Zuzana Chalupová z komunikačného odboru ŽSR.

Tunel chcú financovať aj z fondov EÚ

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie bude aj jednokoľajný, dvojrúrový tunel, ktorý bude stáť približne 285 miliónov eur. Bude najdlhším na Slovensku. „S jeho výstavbou začneme v roku 2016. Financovať ho chceme z fondov EÚ a štátneho rozpočtu,“ dodala Chalupová.

Pri modernizácii budú železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, museli preskúmať a následne navrhnúť trasu, ktorá bude spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Oščadničania nechceli prísť o zastávku

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný „modrý“ variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Oščadničania boli jednoznačne za zachovanie regionálnej trate i zastávky, ktorú využívajú robotníci, študenti, tiež turisti, ktorí majú namierené do strediska cestovného ruchu na Veľkej Rači. Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č.3 alebo 4.

Ministerstvo dopravy však určilo, že sa bude uvažovať s variantom č.3. Železničná trať bude viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa zachová pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca - štátna hranica to bude prevažne v pôvodnej trase.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, tiež 11 mostov a 12 úrovňových priecestí. Zároveň sa vybudoval nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Vodičke po nehode namerali vyše dve promile

Policajti odhalili na cestách Žilinského kraja ďalších vodičov pod vplyvom alkoholu. Tentokrát ich do štatistiky pribudlo až 39. Bola medzi nimi aj vodička, ktorá v Čadci zapríčinila dopravnú nehodu.

ZMENÁREŇ: S novým vzhľadom je mimoriadne spokojná

Milé čitateľky, prinášame vám premenu prvej dámy, ktorej nový imidž mimoriadne svedčí, veď posúďte samy.

Postavou vzpieračku nepripomína! Nad hlavu dostala už aj šesťdesiat kíl

V uplynulý týždeň sa v Krásne nad Kysucou konalo slávnostné vyhlásenie najlepších športovcov. Za športovkyňu roka vyhlásili nádejnú vzpieračku.

Vykopávky v Radoli budú pokračovať aj tento rok

Archeologický výskum v Radoli – Koscelisku bude pokračovať aj toto leto. Riaditeľ Kysuckého múzea Miloš Jesenský predpokladá, že odkryjú pozostatky ďalšej lužickej mohyly s pohrebnou výbavou.

Stretli sa ako kedysi, na zimných páračkách

Páračky sú na dedinách už raritou. Páranie peria bolo kedysi neodmysliteľnou súčasťou dlhých zimných večerov.

Blízke regióny

Púchovskí poslanci odvolali hlavného kontrolóra

Necelé dva roky pred skončením volebného obdobia hlavného kontrolóra Miroslava Jurčiho ho zastupiteľstvo odvolalo z funkcie. S dôvodmi Jurči nesúhlasí.

Policajt zabránil žene, aby sa hodila pod vlak

​​​​​​​Zúfalá životná situácia a napäté vzťahy v rodine prinútili Katarínu, aby sa pokúsila spáchať samovraždu.

Športovec roka v Dolnom Kubíne je znova z rodiny Stanovských

Medzi kolektívmi sa vrátilo ocenenie ku vzpieračom. V extralige nemajú konkurenciu už od roku 2011.

POTVRDENÉ: Štátne úrady sa presťahujú do budovy Europalace na Vlčinciach

Klientské centrum štátnej správy by malo občanom slúžiť už na začiatku školského roka.

Novou kráľovnou slovenskej žrde Anna Mária Hrvolová

V bratislavskej hale Elán sa konali majstrovstvá Slovenska v atletike mužov a žien,

Všetky správy

Boli hlavami chobotnice. Dnes podnikajú, poľujú a stavajú

Bývalí členovia vedenia štátnej poisťovne jej majú vrátiť 15-tisíc eur. Pretože to doteraz neurobili, dala ich na súd.

Česká NOVA odchádza zo Slovenska a vyhráža sa žalobami

České stanice Novy by mali na Slovensku skončiť, Prima ešte rokuje.

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Betónové mantinely, ktoré najmä pri personálnych nomináciách dal podľa odborníkov Smer Druckerovi, najlepšie vidno pri riaditeľoch nemocníc.

Kto je kto v zdravotníckej pyramíde vplyvu a prečo

Najsilnejším mužom zdravotníctva je premiér Robert Fico (Smer). Svoju silu naposledy ukázal pri úsporných opatreniach štátnej poisťovne.

Prípad Gáborík. Taký luxus si môže dovoliť málokto

Slovenský hokejista prežíva v Los Angeles jednu z bodovo najslabších sezón v kariére.

Kam vyraziť