Kysuce

Komplikovaná doprava vraj prehlbuje nezamestnanosť na Kysuciach

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zavedením taktovej dopravy v novom grafikone nahradia chaos poriadkom v jazdení vlakov. Cestujúci na Kysuciach majú však iný názor.

Nový grafikon prinesie viaceré zmeny, cestujúcim z Kysúc sa nepáčia.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

ČADCA. V decembri vstúpi do platnosti nový grafikon železníc. Prinesie viaceré zmeny aj pre cestujúcich z Kysúc. Ide napríklad o zavedenie takzvanej „taktovej dopravy“.

Na trati zo Žiliny do Čadce bude ZSSK počas pracovných dní viesť vlaky v hodinovom takte, cez víkendy v dvojhodinovom. Odchody zo Žiliny budú vždy 12 minút pred celou hodinou (cez víkendy 12 minút pred celou nepárnou)

V opačnom smere sú navrhnuté odchody z Čadce vždy štyri minúty po pol. Z toho vyplýva, že sa zrušia všetky súčasné posilňujúce vlaky v čase špičky - ráno do Žiliny a popoludní do Čadce.

Taktiež sa zruší súčasný prvý ranný vlak do Čadce a posledný večerný do Žiliny. Posledný osobný z Čadce do Žiliny pôjde teda o 20.34 hodine. K týmto odchodom sa prispôsobí a upraví taktová doprava v smere Makov.

Zostavovatelia vraj nemysleli na prestupy

Podľa názoru cestujúcich z Kysúc paradoxom je, že zostavovatelia zrejme nemysleli na prestupy cestujúcich z Kysúc. Všetky vlaky z Čadce majú mať príchod do Žiliny 12 minút po celej hodine a všetky do Zvolena odchod 4 minúty pred celou hodinou. Takto úplne stratia Kysučania možnosť využívať napríklad ranné spojenie Čadce so Zvolenom a Martinom. Problém by nastal najmä pre pacientov, ktorí cestujú do Martinskej fakultnej nemocnice.

„Tvorba nového grafikonu nebola uzatvorená, čo sa týka zmien, treba to riešiť s ministerstvom dopravy,“ informoval Tomáš Šarluška, riaditeľ komunikačného odboru ZSSK.

Podľa jeho slov prevádzkovateľ osobnej železničnej dopravy pripravil návrh nového cestovného poriadku 2012/2013 na základe objednávky výkonov od ministerstva dopravy a objednávky príslušných VÚC, pričom zohľadnil požiadavku ministerstva zaviesť taktovú dopravu.

Keďže ide o návrh cestovného poriadku, budú ďalej rokovať s ministerstvom o pripomienkach a návrhoch na zmenu, tiež o oprávnených požiadavkách príslušných VÚC.

„V princípe pôjde o nahradenie chaosu (vlakov idúcich ad hoc) poriadkom (vlakmi idúcimi podľa určitých pravidiel). Ide o takzvanú taktovú dopravu, keď vlaky odchádzajú vždy v rovnakú minútu v hodine. V kysuckom regióne sa nerušia žiadne linky, len sa posúvajú časy pre spomínaný poriadok v systéme,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Starostovia z Kysúc nesúhlasili s obmedzením spojov

Primátor Turzovky a starostovia obcí Makov, Vysoká nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Staškov, Olešná, Raková, Zákopčie, združení v Mikroregióne Horné Kysuce, ešte v júni zaslali list predsedovi Žilinského samosprávneho kraja, v ktorom zásadne nesúhlasili s ďalšími obmedzeniami spojov, ktoré by mali za následok zníženie obslužnosti územia, keď nebudú mať študenti a pracujúci zodpovedajúce prípoje.

„Nový cestovný poriadok nerieši dlhodobo diskutovaný súbeh spojov či nadväznosť autobusovej dopravy do mestských častí a priľahlých obcí. Dopravná obslužnosť je z roka na rok slabšia a dlhodobo sa nerieši otázka harmonizácie železničnej dopravy s autobusovou,“ napísali v liste.

Samosprávy vraj nemajú žiadne kompetencie

O rušení ďalších spojov na trati Čadca – Makov a zmenách v cestovných poriadkoch v súvislosti so zavedením tzv. taktovej dopravy máme informácie už z mája, resp. júna t.r., no len z masmédií a oficiálne dostupných, no „skúpych“ informačných kanálov. So samosprávami na miestnej úrovni nik nerokoval – ani dopravcovia, ani regionálna samospráva, a tak predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce zaslali predsedovi spomínané stanovisko,“ povedal viceprimátor Turzovky Kamil Kobolka.

Samosprávy miest a obcí nemajú podľa jeho slov v tejto oblasti žiadne kompetencie. „Chýbajú nám relevantné analýzy spôsobov či frekvencií jednotlivých druhov dopravy, ktorými by sme mohli argumentovať, no mienka našich obyvateľov je jednoznačná – život v takých lokalitách ako sú doliny Horných Kysúc sa takýmito ekonomicko-administratívnymi rozhodnutiami čoraz viac a viac komplikuje, sťažuje. Nepodporuje to ani cestovný ruch, ktorý by mohol byť jedným z prosperujúcich odvetví. Komplikovanou dopravou sa prehlbuje nezamestnanosť, čo stále viac a viac otvára nožnice sociálnych istôt ľudí v našich obciach,“ dodáva.

Chcú predĺžiť trasu autobusového spoja

V súvislosti s grafikonom aj Kysucké Nové Mesto zaslalo v rámci pripomienkového konania niekoľko návrhov. Oznámili im, že nie všetky boli zapracované do konečného návrhu. Napríklad, osobný vlak s odchodom z Čadce o 23.13 h a príchodom do KNM o 23.37 h sa s účinnosťou od 9. decembra zruší. Nahradí ho síce expresný vlak, ten však nemá v meste plánovanú zastávku. Okamžite preto spracovali požiadavku Železničnej spoločnosti Slovensko, aby zvážila zrušenie tohto spojenia, súčasne požiadali ŽSK aby v prípade zrušenia spracovala objednávku pre SAD Žilina na predĺženie trasy autobusového spoja odchádzajúceho z Čadce o 22.35 hod. smerujúceho do Krásna nad Kysucou. S tým, aby tento spoj premával až do KNM. Zo ŽSK však požadujú, aby mesto oznámilo, koľkých obyvateľov mesta sa to týka, prípadne bližšie údaje.

Niektoré sa podarilo zachrániť, iné vraj nie

Ako informoval hovorca ŽSK Peter Kubica po tom, ako dostali rámcový návrh cestovného poriadku (CP)pre obdobie 2012/2013, zverejnili ho pre potreby pripomienkovania na svojej webovej stránke: „ŽSK zároveň prostredníctvom e-mailu informoval všetkých starostov a primátorov v kraji o jeho zverejnení a možnom pripomienkovaní. Neskôr sa uskutočnila parciálna porada k rámcovému návrhu CP, na ktorej sa zúčastnili zástupcovia ministerstva dopravy, ZSSK, ŽSR, samosprávne kraje, medzi nimi aj ŽSK spolu so zástupcami SAD LIORBUS a SAD Žilina. Na porade prerokovávali pripomienky, ktoré jednotlivé samosprávne kraje obdržali od občanov. ŽSK predložil k jednotlivým tratiam všetky pripomienky, ktoré dostal.“

Podľa jeho slov z týchto požiadaviek sa im podarilo vyriešiť aspoň niektoré, vzhľadom na obmedzené vlakové kilometre, ktoré podľa stanoviska ministerstva dopravy nie je možné navýšiť: „Podarilo sa nám presadiť pridanie dvoch posilových vlakov, jeden v rannej špičke s odchodom z Čadce o 6.54 h s príchodom do Žiliny 7. 32 h a jeden v poobedňajšej špičke s odchodom zo Žiliny o 14.25 h a príchodom do Čadce o 15.03 h. Taktiež sa nám podarilo zabezpečiť návoz študentov na bilingválne gymnázium v Sučanoch. Čo sa týka posunu času odchodu osobného vlaku z Čadce o 13.34 h do neskoršej časovej polohy, túto požiadavku sa nám nepodarilo presadiť vzhľadom na skutočnosť, že posunom vlaku do neskoršej časovej polohy by sa narušila prípojovosť medzi diaľkovými vlakmi a vlakmi miestnej obsluhy, ako aj takt odchodu vlakov zo Železničnej stanice Čadca.“

V prípade požiadavky zastavovania Ex vlakov v Kysuckom Novom Meste sa v súlade so závermi parciálnej porady preverovala technologická možnosť zastavovania expresných vlakov v Kysuckom Novom Meste, ktorá sa prerokovávala s Českými dráhami. Odtiaľ podľa vyjadrenia Kubicu dostali záporné stanovisko, vzhľadom na rozviazanie prípojov v ČR.

K trati Čadca – Makov a späť dostal ŽSK, ako povedal, iba pripomienky, ktoré sa týkali predĺženia jazdy vlaku 4020 a 4023, ktoré boli v CP navrhnuté jazdiť len v úseku Čadca – Turzovka a Turzovka – Čadca. „Požiadavku sa nám podarilo presadiť, aj keď výmenou za osobné vlaky 4018 a 4021. Takže podľa konečného návrhu budú vlaky 4020 a 4023 jazdiť v celom úseku Čadca – Makov a späť, a vlaky 4018 a 4021 budú premávať len v úseku Čadca – Turzovka a späť. Napriek tomu, že v konečnom návrhu grafikonu chýba oproti súčasnému jeden pár vlakov, ktoré premávali v dňoch púte na horu Živčákovú, sú tam aj pozitívne zmeny. Ide napríklad o predĺžené dva ranné vlaky v úseku Turzovka - Makov, jeden ranný vlak v úseku Makov – Turzovka a jeden ranný vlak, ktorý, premával v úseku Makov – Turzovka len počas pracovných dní, bude premávať denne,“ dodal Kubica.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Tragická zrážka dvoch kamiónov v Krásne

Vo štvrtok 23. februára vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Radoslav Nekoranec: Na Kysuciach máme dostatok talentovanej mládeže

Už dvadsať rokov sa venuje deťom a mládeži nielen v Čadci. Okrem toho moderuje a ozvučuje množstvo kultúrnych či športových podujatí v regióne. Radoslav Nekoranec nám porozprával o svojej práci a voľnom čase.

Holubári z Kysúc získali prvenstvo na svetových súťažiach

O tom, že chovatelia poštových holubov z Kysúc majú vo svete výborné meno, svedčí aj nedávny úspech v Bruseli.

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Nedbal na zákaz šoférovania, navyše si sadol za volant opitý

Z marenia výkonu úradného rozhodnutia a ohrozenia pod vplyvom návykovej látky obvinili 32-ročného muža.

Blízke regióny

AKTUALIZOVANÉ: V Krásne sa zrazili dva kamióny. Nehoda mala tragické následky

Dnes vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Pre Slovensko unikátna stavba, pre miestnych veľa obmedzení

Rekonštrukcia zatiaľ najnáročnejšieho úseku hlavnej slovenskej železničnej tepny medzi Považskou Teplou a Púchovom za 364,9 miliónov eur trvá už pol roka. Realizuje ju Združenie Nimnica.

Vodiči pozor! V nemocnici sa zmenila organizácia dopravy

Po rekonštrukcii parkovacích miest v žilinskej nemocnici sa zmenila aj celková organizácia dopravy. Niektorí vodiči si na to ešte nezvykli.

Bývalý skinhed sa obáva vzostupu extrémizmu

Šokujúca spoveď Christiana Piccioliniho, ktorý sa v osemnástich rokoch stal vodcom najbrutálnejšej extrémistickej skupiny v Chicagu. Dnes má 43 a pri pomyslení na to, čo páchal, ho strasie.

A. Kiska: Liptov má v sebe veľký potenciál, kľúčový je turizmus

V Liptove je najlepšie lyžiarske stredisko, najväčšia vodná nádrž, ale aj najväčší vodný park. Prezident Slovenskej republiky hovoril dnes v Liptovskom Mikuláš o turizme, ale aj o železnici, nezamestnanosti a extrémizme.

Všetky správy

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy, a najmä jej vplyvu na Slovensko odpútava pozornosť od toho, čo na nás dopadá dnes a plnou váhou - od úplatkov, kriminality, amnestií.

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Spieva si Marleyho, dá si pivo a fotí sa. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa na klasiky pripravoval inak ako súperi. "Keď som to navrhol, všetci si mysleli, že som zošalel," tvrdí športový riaditeľ jeho tímu.

Blíži sa voľba šéfa RTVS, Rezník z TASR by bol pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

Kam vyraziť