Kysuce

Ministerstvo aktualizuje termíny výstavby diaľnic

Vláda má v decembri prerokovať Plán aktualizácie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, na ktorom v súčasnosti pracuje ministerstvo dopravy. Až po jeho odsúhlasení budú presne známe termíny začatia prác na jednotlivých diaľničných úsekoch prechádzajúcich

Diaľnica a rýchlostná cesta D3 zabezpečí spojenie Slovenska s Poľskom a Českom.(Zdroj: (SH))

kysuckým regiónom.

ČADCA. Podľa ministerstva dopravy je najpotrebnejší pre Kysuce iba 5,8 kilometrový úsek plánovanej diaľnice D3 smerujúci z Čadce po Svrčinovec. Parametre cesty I/11 sú tam najhoršie, keďže vedie zastavaným územím. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne vyše 40 percent tvoria nákladné.

V roku 2016 mal byť úsek Čadca – Svrčinovec hotový

S výstavbou diaľničného úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa malo začať v apríli budúceho roka, výstavbu plánovali ukončiť v októbri 2016 pri predpokladaných nákladoch 195 102 603 €.

„Kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku. Preto sme intenzívne začali riešiť najzávažnejšie problémy viacerých úsekov tejto diaľnice smerujúcej zo Žiliny na Poľsko (aj do ČR prostredníctvom rýchlostnej cesty R5, ktorá bude pripojená na D3), najmä zdĺhavé majetko-právne vysporiadanie. V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na úsek Svrčinovec – Skalité, pre nízku intenzitu dopravy zatiaľ v polovičnom profile. Robíme prípravy na to, aby sme v tomto roku mohli rozbehnúť súťaž na úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno. Čo sa týka zvyšných od Kysuckého Nového Mesta až po Čadcu (vrátane toho po Svrčinovec) projektové práce prebiehajú tak, aby sme mohli výstavbu rozbehnúť v rokoch 2014 až 2015,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Podľa jeho slov sú na úseku Svrčinovec – Skalité vysporiadané všetky pozemky, okrem tých vo vlastníctve neznámych vlastníkov, ktoré spravuje Slovenský pozemkový fond. „V súvislosti s úsekom Čadca Bukov – Svrčinovec, tam sa majetko-právne vysporiadanie iba rozbieha, ide o približne 1310 pozemkov. Koľko vlastníkov nebude ochotných podpísať zmluvy, aj to, koľkí sa budú vyvlastňovať, ukáže až blízka budúcnosť,“ povedal hovorca.

Dodal, že presné termíny výstavby budú v Pláne aktualizácie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý pripravujú: „Podľa plánu práce vlády na tento rok sa tento materiál má prerokovávať v decembri. Robíme všetko pre to, aby sme dosiahli skorší termín. Keď bude dokument hotový, budeme vedieť odpovedať na všetky otázky ohľadne termínov, odhadovaných nákladov, prioritizácie jednotlivých úsekov a podobne.“

Situácia vo Svrčinovci je neúnosná

Svrčinovec celé roky bojuje za výstavbu diaľnice, v októbri 2010 tam dokonca miestni obyvatelia iniciovali protestnú akciu, keď zablokovali na hlavnom cestnom ťahu dopravu.

Najhoršia situácia býva z piatku na sobotu a z nedele na pondelok, keď sa kamióny snažia dobehnúť stratený čas, pretože cez víkend majú zákaz jazdy a musia stáť na odstavných plochách. Po uplynutí tohto času sa ich rúti za sebou aj niekoľko desiatok.

Medzivládnu dohodu Slovensko neplní

Čo sa týka vyše 12-kilometrového úseku D3 Svrčinovec - Skalité s dvomi kratšími tunelmi Svrčinovec a Poľana, ten by mal umožniť priame napojenie od Žiliny na Poľsko aj pre ťažkú nákladnú dopravu. Obe krajiny sa k tomu zaviazali medzivládnou dohodou, ktorú Slovensko neplní, keďže existujúca cesta I/12 prechádzajúca na dlhých úsekoch obcami Čierne a Skalité nie je vhodná pre ťažkú nákladnú dopravu. Aktuálne intenzity dopravy na tomto úseku sú nízke, čo je do značnej miery determinované parametrami jestvujúcej cesty a odkláňaním nákladnej dopravy nad 7,5 tony zo Svrčinovca do ČR, kde je k dispozícii kapacitnejšie napojenie v smere na Poľsko.

Úsek D3 Svrčinovec – Skalité postačuje podľa informácie z ministerstva realizovať v spomínanom polovičnom profile, ktorý nadlho obslúži dopravný dopyt na tomto úseku. A to aj po očakávanom znásobení intenzít potom, čo sa motoristom ponúkne kvalitné priame prepojenie slovenskej a poľskej diaľničnej siete.

Časť úsekov rýchlostnej cesty S69 na poľskej strane už v polovičnom profile stojí, časť sa realizuje alebo pripravuje. Na slovenskej strane je už od roku 1997 rozostavaný úsek od Skalitého po štátnu hranicu SR/PR – tri kilometre takmer hotovej diaľnice sú nevyužiteľné, kým nedôjde k realizácii nadväzujúceho úseku Svrčinovec – Skalité.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Vo Veľkej Rači zachraňovali ženu

Šesťdesiatdvaročná žena masívne krvácala a strácala vedomie.

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Bývalý predseda SNS Ján Slota sa dozvedel výšku trestu

Súd v Žiline dnes rozhodol o výške trestu pre bývalého šéfa Slovenskej Národnej Strany. Prokuratúra hovorí o dobrej správe pre vodičov.

Colníkom pomohol pri objavení pervitínu služobný pes

Od začiatku tohto roka zadržali žilinskí colníci už trikrát omamné a psychotropné látky. Aj pri poslednej akcii im pomohol služobný pes Argo.

Vrak odstránili na náklady majiteľa

Na Hurbanovej ulici v Čadci je o jedno parkovacie miesto navyše. Odťahová služba odviezla autovrak na náklady jeho majiteľa na vrakovisko.

Blízke regióny

Pat vo vyjednávaní v závode Kia. Odborári hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Celý život venovala mladým, ostala mladá. Pani Etka sa dožila stovky

Už v detstve sa hrávala na učiteľku, neskôr ňou bola. Po sedemdesiatke štrngala kľúčmi na bratislavskom námestí za slobodu a demokraciu. V kondícii ju udržiavajú aj schody.

Bez hanby sa ukájal pred školáčkami

Neznámy deviant sa sexuálne ukájal pred mladistvými dievčatami za bieleho dňa.

Furmani predviedli ťažkú prácu v lese

S organizátormi ôsmeho ročníka furmanských pretekov vo Vitanovej sa pohralo počasie. V piatok boli lúky ešte zelené, v noci ich zasypal sneh.

Do Slopnej prišli aj Shrekovci

Veselo bolo aj v Slopnej. Postarali sa o to masky, krojovaní mládenci i dievčatá a dobrovoľní hasiči.

Všetky správy

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Väčšina ľudí mohla na nových pravidlách platieb za distribúciu elektriny ušetriť. Politici to však neboli schopní pochopiť. Regulačný úrad vrátil ceny podľa ich príkazu na minuloročné hodnoty. A preto budú domácnosti aj podniky platiť viac.

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy. Amatérskemu prekladaniu titulkov sa venujú stovky ľudí. Niekedy stojí prebdená noc za námahu, inokedy divák zápasí s nezmyselnými vetami

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.

Kam vyraziť