Kysuce

Nedokončené mosty v Skalitom podľa ministerstva ladom ležať nebudú

V súvislosti s nehodou pri obci Kurimany, kde sa zrútil betónový most, sa hovorilo o možnom posunutí termínov výstavby diaľničných úsekov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku a je jednou z p

Mosty v Skalitom stoja, no neslúžia svojmu účelu.(Zdroj: (AR))

riorít tejto vlády.

ČADCA. Nedávna tragická nehoda pri obci Kurimany vyvolala okrem emócií aj otázniky nad dodržaním termínov dostavby diaľnic na Slovensku. Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že robia všetko pre to, aby nemala dosah na rozbeh výstavby nových úsekov, či pokračovanie tých, na ktorých sa už stavia.

Ide vraj o prioritu vlády

„Kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku a je aj jednou z dôležitých priorít tejto vlády. Preto intenzívne riešime najzávažnejšie problémy úsekov diaľnice smerujúcej zo Žiliny na Poľsko (aj do ČR - prostredníctvom rýchlostnej cesty R5, ktorá bude pripojená na D3), najmä zdĺhavé majetko-právne vysporiadanie.

V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na 12 kilometrov dlhý úsek Svrčinovec – Skalité (nateraz postačujúci v polovičnom profile) a robíme všetko pre to, aby sa odovzdal do prevádzky v roku 2015,“ povedal. Polovičný profil má nadlho obslúžiť dopravný dopyt a to aj po očakávanom znásobení intenzít po tom, čo sa motoristom ponúkne kvalitné priame prepojenie slovenskej a poľskej diaľničnej siete.

Zaujímalo nás, či sa v Skalitom využije trojkilokmetrový úsek cesty, ktorý začína na štátnej hranici s Poľskom a končí v poli a stoja tam dva nedokončené mosty. S ich výstavbou sa začalo pred dvanástimi rokmi, no momentálne stavba chátra.

Vyše 12-kilometrový úsek D3 Svrčinovec - Skalité s dvomi kratšími tunelmi Svrčinovec a Poľana, by mal podľa ministerstva umožniť priame napojenie od Žiliny na Poľsko aj pre ťažkú nákladnú dopravu. Obe krajiny sa k tomu zaviazali medzivládnou dohodou, ktorú Slovensko neplní, keďže existujúca cesta I/12 prechádzajúca na dlhých úsekoch obcami Čierne a Skalité nie je vhodná pre ťažkú nákladnú dopravu. Aktuálne intenzity dopravy na tomto úseku sú nízke, čo je do značnej miery determinované parametrami jestvujúcej cesty a odkláňaním nákladnej dopravy nad 7,5 tony zo Svrčinovca do ČR, kde je k dispozícii kapacitnejšie napojenie v smere na Poľsko. Časť úsekov rýchlostnej cesty S69 na poľskej strane už v polovičnom profile stojí, časť sa realizuje alebo pripravuje.

Na slovenskej strane je už od roku 1997 rozostavaný spomínaný úsek od Skalitého po štátnu hranicu SR/PR – tri kilometre takmer hotovej diaľnice sú nevyužiteľné. Podľa ministerstva sa využije až vtedy, keď dôjde k realizácii nadväzujúceho úseku Svrčinovec – Skalité. Na tento projekt je od januára 2011 k dispozícii stavebné povolenie. Vzhľadom na náklady výstavby a potreby územia (prepočítanie intenzít dopravných prúdov) sa ho rozhodli realizovať v polovičnom profile.

Situácia vo Svrčinovci je neúnosná

Ako informoval Kóňa, intenzívne pracujú aj na tom, aby mohli v tomto roku rozbehnúť súťaž na úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, ktorý by taktiež mohol byť ukončený do roku 2015. „Na zvyšné úseky od Kysuckého Nového Mesta až po Čadcu (vrátane úseku po Svrčinovec) prebiehajú projektové práce tak, aby sme mohli výstavbu rozbehnúť v rokoch 2014 až 2015,“ dodal.

Svrčinovec celé roky bojuje za výstavbu diaľnice, v októbri 2010 tam dokonca miestni obyvatelia iniciovali protestnú akciu, keď zablokovali na hlavnom cestnom ťahu dopravu.

Najhoršia situácia býva z piatku na sobotu a z nedele na pondelok, keď sa kamióny snažia dobehnúť stratený čas, pretože cez víkend majú zákaz jazdy a musia stáť na odstavných plochách. Po uplynutí tohto času sa ich rúti za sebou aj niekoľko desiatok.

Obyvatelia žijúci v blízkosti cesty hovoria, že sa im v noci a nadránom doslova trasú domy, nehovoriac o hluku a odpadkoch. Kamionisti ich vyhadzujú, keď zastavia pred železničnými závorami a musia dať prednosť vlaku. „Tie závory zlomia za rok aj päťdesiatkrát. Vodiči totiž nečakajú, kým sa po prejdení vlaku vytiahnu do potrebnej polohy. Neuvedomia si výšku kamiónu, vyrazia skôr a závoru zlomia,“ hovoria miestni obyvatelia. Komunikácia I/11 nebola nikdy na takúto záťaž pripravená. Parametre zďaleka nespĺňajú normy pre cestu 1. triedy. Napriek tomu, že prechádza intravilánom obce, nie sú pozdĺž celého úseku vybudované chodníky. Často preto dochádza ku kolíziám detí a starších obyvateľov s motorovými vozidlami.

V časti Čadca Bukov – Svrčinovec sa iba rozbieha majetko-právne vysporiadanie. Tento úsek by sa mal pritom začať budovať už v apríli budúceho roku. Stavba si vyžiada asanácie 32 objektov, z toho ide o 18 rodinných domov. Spomínaný iba 5,8 kilometrový úsek D3 smerujúci z Čadce po Svrčinovec je podľa ministerstva pre Kysuce najpotrebnejší. Parametre cesty I/11 sú vraj v tomto úseku najhoršie, keďže vedie zastavaným územím. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne až vyše 40 percent tvoria nákladné vozidlá.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Dorastenecký turnaj ovládla druholigová Čadca (+FOTO)

Stalo sa už peknou tradíciou, že v rámci jarnej prípravy organizuje Oblastný futbalový zväz Kysúc turnaje pre mládežnícke výbery z regiónu Kysúc. Prvý z nich sa konal v sobotu 18. februára v Mestskej športovej hale Pratex v Čadci.

František obchytkával ženy, teraz zrejme poputuje do väzby

Štyridsaťpäťročný muž obchytkával ženy na intímnych miestach. Jedna z nich utrpela zranenia. Vyšetrujúci policajt navrhol vziať Františka do väzby.

Vodič zrazil 80-ročného muža, z miesta nehody ušiel

Neznámy vodič zrazil v Žiline chodca a ušiel z miesta nehody. Polícia pátra po jeho totožnosti.

Kysučania v Povine zablokovali dopravu

Vo štvrtok 16. februára na protest stovky obyvateľov Kysúc zablokovali frekventovaný úsek cesty I/11 v Povine. Blokáda trvala iba pätnásť minút, za ten čas sa však vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.

Blízke regióny

Pre Slovensko unikátna stavba, pre miestnych veľa obmedzení

Rekonštrukcia zatiaľ najnáročnejšieho úseku hlavnej slovenskej železničnej tepny medzi Považskou Teplou a Púchovom za 364,9 miliónov eur trvá už pol roka. Realizuje ju Združenie Nimnica.

Petra Vlhová spôsobila na škole v Brezovici ošiaľ

Úspešná slovenská lyžiarka ešte uplynulú sobotu bojovala o medailu na majstrovstvách sveta. Včera zavítala na Oravu.

Pat vo vyjednávaní v závode Kia. Odborári hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

V Malej Fatre monitorovali šelmy. Niektoré pozorovania prekvapili

Zimný monitoring veľkých šeliem mapuje pohyb a početnosť chránených medveďov, vlkov a rysov.

Mladý biatlonista zo Zákamenného je najlepší na Slovensku

Slovenské vrcholné podujatie bude v marci pokračovať ďalším dvoma disciplínami.

Všetky správy

Krajina znásilnení a útočiacich migrantov? Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov, no štatistiky o kriminalite a správy o no-go zónach sú často zdeformované.

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Prečo čakal Pánik tak dlho? Tichých hráčov v NHL nemajú radi

Slovenský hokejista je pre Chicago skvelou voľbou – darí sa mu a je lacný. Po sezóne to však nemusí platiť.

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Voliči, ktorých odradila v januári kauza kapitán, si k SNS nenašli cestu späť.

'Vo Francúzsku vybuchla jadrová elektráreň, valí sa na nás radiácia' je hoax

Jód vo vzduchu je neškodný a nepochádza z elektrárne.

Kam vyraziť