raj bude vyžadovať komplexné posúdenie aktuálneho stavu, pôjde najmä o vplyv na medzinárodné záväzky SR.
KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Plánovaná Vážska vodná cesta, s ktorej výstavbou sa má začať v roku 2025, sa dotkne nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre doplňovanie vodného kanála.
Kompetencie prešli na ministerstvo dopravy
Vláda uznesením z 9. mája 2002 vzala na vedomie návrh ámeru projektu Vážskej vodnej cesty a jej prieplavného prepojenia na rieku Odru. Predkladateľom bolo ministerstvo pôdohospodárstva, od roku 2011 prešli kompetencia k výstavbe vodných ciest na ministerstvo dopravy.
Predčasom hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa informoval, že konkrétny projekt výstavby tejto cesty v katastri Kysuckého Nového Mesta neexistuje. Dotknuté obce sú však povinné vo svojej územnoplánovacej dokumentácii vyčleniť priestor pre plánovanú stavbu. Vraj nie je pravda, že by ministerstvo blokovalo výstavbu v Kysuckom Novom Meste, alebo že by hrozilo búranie časti mesta. „Pri plánovaní a realizácii výstavby sa bude postupovať v súlade s platnou legislatívou. Dotknuté subjekty budú mať možnosť v jednotlivých konaniach a posudzovaniach sa k projektom vyjadriť,“ povedal.
Primátor s tvrdením ministerstva nesúhlasil
S týmto tvrdením primátor Kysuckého Nového Mesta Ján Hartel nesúhlasil: „Nestotožňujem sa s odpoveďou ministerstva. Pravdou je iba to, že konkrétny projekt výstavby VVC v k. ú. Kysucké Nové Mesto neexistuje. To však neznamená, že nás tento projekt neobmedzuje. Naopak, znemožňuje rozvoj mesta, čo sa už prejavilo zastavením konkrétnych projektov. Ide napríklad o výstavbu prvých 120 bytov z plánovaných približne 600 bytov na sídlisku Kamence, autoškoly a dopravného ihriska.
Projekty sa zastavili z dôvodu záporného - pre nás záväzného stanoviska štátneho orgánu – štátnej plavebnej správy. Táto nám vo svojom stanovisku z 11. júna 2010 napísala, že nesúhlasí s umiestňovaním stavieb do koridoru budúcej Vážskej vodnej cesty. Stanovisko plavebnej správy v odvolacom konaní podporilo v plnom rozsahu ministerstvo dopravy.“
Pomôže im minister?
Záujem o byty v Kysuckom Novom Meste je veľký. „Mesto v dohľadnej dobe s výstavbou neuvažuje z dôvodu, že priestor určený našim územným plánom pre hromadnú bytovú výstavbu je zablokovaný spomínanou plánovanou trasou prepojenia oderskej a važskej vodnej cesty. Dúfame, že doterajší postoj štátnych orgánov k tejto skutočnosti sa zmení. V zmysle uznesenia vlády, ktoré prijala počas výjazdového zasadnutia 5.12.2012 v Krásne nad Kysucou, má dôjsť k prehodnoteniu tohto zámeru do 30.júna 2013,“ informoval Hartel.
Hovorca Martin Kóňa povedal, že minister Ján Počiatek si v súčasnosti vyžiadal aktualizované podklady k Vážskej vodnej ceste od príslušnej sekcie a bude sa nimi zaoberať.
V blízkej budúcnosti sa má podľa jeho slov uskutočniť rokovanie k tejto téme. Ide vraj o dlhodobú koncepčnú záležitosť, ktorá vyplýva okrem iného z príslušných medzinárodných dohovorov (AGN), ako aj koncepčných dokumentov týkajúcich sa rozvoja vodnej dopravy a vodných ciest na Slovensku. „Prípadné rozhodnutie o zrušení splavnosti Kysuce by si vyžiadalo komplexné posúdenie aktuálneho stavu, najmä jeho vplyvu na medzinárodné záväzky SR. Agentúra rozvoja vodnej dopravy v súčasnosti pripravuje Koncepciu rozvoja vodných ciest SR, zrušenie splavnosti Kysuce si bude vyžadovať dôkladné posúdenie,“ dodal.