ČADCA. Mesto Čadca chcelo riešiť chaos v doprave sprístupnením doteraz nefunkčného železničného priecestia na Ulici A. Hlinku. Prípadná odstávka tunela môže spôsobiť, že 1500 obyvateľov miestneho sídliska, 50 obchodných spoločností a 1000 zamestnancov môže byť odtrhnutých od sveta. Podľa ŽSR však ide o časovo, finančne aj legislatívne náročný proces, ktorý musí prejsť celý radom pripomienkových konaní.
S rekonštrukciou horelického mosta sa malo začať v rámci výstavby obchvatu ešte v auguste minulého roka. Nezačalo. Vtedy Slovenská správa ciest (SSC) informovala, že sa tak nestalo preto, že zhotoviteľ nemal pripravenú potrebnú dokumentáciu. Vtedajšia hovorkyňa Iveta Fedorová povedala, že práce na obchvate majú oproti harmonogramu určitý sklz, termín ukončenia stavby sa však nebude posúvať, obchvat dokončia v januári 2014.
Rekonštrukciu mosta potom odložili s tým, že v prácach začnú po skončení zimy. „Zarezávať“ na ňom mali už v polovici marca. Most nesúci na chrbte 50 krížikov však spôsobil v minulých dňoch poriadny kopec problémov. Tie sa vyhrotili po tom, ako statici skonštatovali, že je v havarijnom stave a ohrozuje ľudské životy.
Krízový štáb, ktorý zasadal na Mestskom úrade v Čadci v stredu 20. marca rozhodol uzatvoriť ho pre osobnú, nákladnú dopravu, ale aj chodcov. Mesto minulý týždeň informovalo, že mostný objekt by sa mal zabezpečiť tak, že staviteľ sprejazdní aspoň jeden pruh, ako sa pôvodne plánovalo v rámci rekonštrukcie. Či sa to podarí, sa vraj verejnosť dozvie po 15. máji.
Hovorkyňa SSC Zuzana Hromcová na otázku, ako sa most bude rekonštruovať pri súčasnom havarijnom stave a ako vyriešia dopravu, ktorá mala počas prác fungovať aspoň v jednom smere odpovedala, že v súvislosti s týmto stavom musia overiť dokladovú časť, či je to legislatívne podopreté. „Rokovania ohľadne postupu výstavby stále prebiehajú, nevieme zatiaľ poskytnúť viac informácií, keďže je to v štádiu riešenia. Ani dopravná situácia, ktorá vznikne nie je ešte daná. Harmonogram prác sa bude aktualizovať, obchádzka je stanovená cez bukovský most, rieši sa dopravné značenie,“ povedala.
Cez Bukovský most majú nákladné nad 3,5 tony zákaz
V Čadci je čoraz väčší problém s dopravou. V piatok 22. marca večer uzatvorili aj obchádzkový, takzvaný Bukovský most, na Ulici A. Hlinku. Dôvodom bolo podozrenie, že je takisto v zlom technickom stave a predstavuje riziko. Využívajú ho najmä vodiči ako skratku cesty do mesta. Výsledok o rokovania bol taký, že ho zatiaľ uzatvoria len pre nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Toto rozhodnutie odobril v minulých dňoch aj privolaný statik.
Pri výpadkoch tunela môže dôjsť k pohrome
Ako informovalo mesto, v prípadoch hustej dopravy v tuneli Horelica či jeho odstávke, môže dôjsť k tomu, že 1500 obyvateľov miestneho sídliska, 50 obchodných spoločností a 1000 zamestnancov môže zostať odtrhnutých od sveta. Jedinou a poslednou možnosťou bude v takom prípade práve Bukovský most, ktorého priechod si na poslednom zasadnutí vyžiadal krízový štáb aj keď len pre dopravu do 3,5 tony. Na prejazd vozidiel dohliada mestská polícia. Maximálna povolená rýchlosť je tam 20 km/h.
Žiadali sprístupniť železničné priecestie
Primátor Čadce Milan Gura žiadal sprístupniť doteraz nefunkčné železničné priecestie pri Ulici A. Hlinku. Prejazd Bukovským mostom spomaľuje dopravu, nákladné autá v ťažkej váhe majú prejazd zakázaný.
„Ak vypadne tunel Horelica, napríklad pre prípadné opravy, dnu a von z mestskej časti sa nik nedostane. Musíme mať alternatívu, železnú istotu, že k obyvateľom Horelice sa dostane záchranka, hasiči, polícia,“ povedal. „Vybudovanie železničného priecestia je časovo, finančne, aj legislatívne náročný proces, ktorý musí prejsť celým radom pripomienkových konaní a musí ho schváliť Úrad pre reguláciu železničnej dopravy,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.
Problémy majú podnikatelia v priemyselnej zóne, ku ktorým sa pri výpadku tunela Horelica autá nad 3,5 tony vôbec nedostanú. „Pre mnohých ide o neprípustný stav, ktorý ohrozuje ich prevádzky. Mesto žiadajú o pomoc. Radnica už začala rokovania s Národnou diaľničnou spoločnosťou o vybudovaní inej obchádzkovej trasy pre nákladnú dopravu. Riešenie je pravdepodobne na dosah. Či sa stane realitou, uvidíme v najbližších dňoch,“ povedal primátor.
Polícia nákladné vozidla presmerovala
Polícia zatiaľ rieši situáciu s kolapsom tak, že všetky vozidlá, okrem tých prepravujúcich nebezpečný náklad, sú presmerované na nové obchádzkové trasy po ceste I/11 A (tunel Horelica) a po miestnej komunikácii Andreja Hlinku na časť Bukov (len doprava do 3,5 tony).
Obchádzková trasa pre vozidlá prepravujúce nebezpečný náklad je určená po ceste I/18 Žilina - Bytča – Makov a následne po ceste II/487 Makov – Čadca. Odklon premávky vyznačila dočasným dopravným značením.
Doprava mala fungovať aspoň v jednom pruhu
Cez horelický most, ktorý bol doposiaľ kľúčovou spojnicou medzi sídliskom Žarec a mestskou časťou časti Horelica, prešli denne obidvomi smermi stovky obyvateľov a áut. V rámci prvej etapy sa mal zrekonštruovať jazdný pruh smerom zo Žiliny. Opravy odhadovali približne do septembra. V druhej etape sa mal opraviť jazdný pruh z Čadce smerom na Žilinu, s čím sa malo začať na prelome septembra - októbra. Doprava mala pôvodne fungovať vždy v jednom jazdnom pruhu a mal ju riadiť semafor. V stredu však uzatvorili most v obidvoch jazdných pruhoch čo platí pre vodičov i chodcov.