Kysuce

Nad tunelom, ktorý mal byť jeden z najdlhších v SR, visí otáznik

Ešte vlani v auguste začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu jedného z najdlhších železničných tunelov, ktorý mal byť súčasťou zmodernizovanej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českou republikou. Nad tunelom však teraz visí otáznik.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. V roku 2016 plánujú Železnice SR začať s modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou. Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur. Tento rok chcú robiť doplnkové prieskumy.

Cez pohorie Javorníky plánovali ŽSR viesť jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku. V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Tunel mal byť jeden z najdlhších na Slovensku, plánovali ho viesť popod gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v auguste dokonca v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Pre Kysuce by bol tunel výhodný

Primátor Krásna nad Kysucou povedal, že ich v uplynulých dňoch prekvapila informácia, že ŽSR začali uvažovať aj o „mimotunelovom variante“. Znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. Ako informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR v tomto roku budú vykonávať doplnkový geodetický prieskum. „V súčasnosti sa pripravuje modernizácia v úseku trate Krasno nad Kysucou – Čadca s tunelovým riešením, pričom sa má zachovať aj súčasná trať. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati realizovať iba optimalizácia,“ povedal. Na otázku, či chcú zmenou projektu ušetriť peniaze odpovedal, že ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. Je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia železničnej trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie. „Pre ekonomiku Kysúc je jednoznačnej výhodnejší tunelový variant, ktorý budeme aj naďalej presadzovať,“ hovorí Grapa.

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Tunel chceli financovať aj z fondov EÚ

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Oščadničania nechceli prísť o zastávku

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, zrejme teda ešte nie je definitívne uzatvorená.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Požiar rodinného domu mal tragický koniec

Aj napriek snahe hasičov sa osobu, ktorá sa nadýchala splodín horenia, oživiť nepodarilo.

Prezident FK Čadca oslávil 40. narodeniny

V sobotu 18. februára bolo v jednej z čadčianskych reštaurácií veselo.

Vandali spôsobili škodu

V Turzovke vyčíňali vandali aj zlodeji. Na Jašíkovej ulici sa neznámym páchateľom nepáčilo pouličné osvetlenie.

Vo voľných priestoroch plánujú zriadiť klientské centrum

Je možné, že v budovách, v ktorých v minulosti sídlila čadčianska základná škola či centrum voľného času, by mohlo fungovať klientské centrum.

Podzávoz zdolal Juwe Bloky, líder zaváhal so Starou Bystricou

Dufeksoft a Podzávoz využili prehru Debakla a znížili jeho náskok na čele. Animals proti Trafu bojovali, ale prvú výhru v sezóne si nepripísali.

Blízke regióny

Celý život venovala mladým, ostala mladá. Pani Etka sa dožila stovky

Už v detstve sa hrávala na učiteľku, neskôr ňou bola. Po sedemdesiatke štrngala kľúčmi na bratislavskom námestí za slobodu a demokraciu. V kondícii ju udržiavajú aj schody.

Poslanci dnes aj o Lidli v Jahodníkoch

Na svoje riadne rokovanie sa dnes zišlo martinské mestské zastupiteľstvo. Okrem iného sa má zaoberať aj schvaľovaním zástupcov mesta do štatutárnych a kontrolných orgánov firiem založených mestom.

Starosta odstúpil, v Prosieku budú voľby

V Prosieku mali turbulentný začiatok roka. Tamojší starosta sa vzdal funkcie a Prosiečanov čakajú nové voľby.

Po ceste behala krava i svinskí rodičia, smrť mali v pätách

Rušnú sobotu plnú prekvapení mali tento víkend v jednej z obcí Púchovskej doliny.

Všetky správy

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej Sheily Sz., kde vyzývala na boj proti moslimom, viala v pozadí slovenská vlajka.

Štátna poisťovňa chce obmedziť liečbu pre ľudí, ktorí strácajú zrak

Všeobecná zdravotná poisťovňa je v niekoľkomiliónovej strate. Šetriť plánuje aj tak, že bude pacientom liečiť iba jedno oko, aj to neskôr a iba dva roky. Sama sa tak plánuje uzdraviť.

Uzavretá križovatka VSS bude pre vodičov v Košiciach zaberák

Chystané obmedzenia spomalia zrejme v čase špičiek premávku aj na moste.

Kam vyraziť