Kysuce

Nad tunelom, ktorý mal byť jeden z najdlhších v SR, visí otáznik

Ešte vlani v auguste začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu jedného z najdlhších železničných tunelov, ktorý mal byť súčasťou zmodernizovanej trate z Krásna nad Kysucou k hranici s Českou republikou. Nad tunelom však teraz visí otáznik.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. V roku 2016 plánujú Železnice SR začať s modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou k štátnym hraniciam s Českou republikou. Predpokladajú náklady vo výške 636 364 000 eur. Tento rok chcú robiť doplnkové prieskumy.

Cez pohorie Javorníky plánovali ŽSR viesť jeden z najdlhších železničných tunelov na Slovensku. V Krásne nad Kysucou mala v rámci modernizácie pribudnúť nová železničná zastávka, keďže súčasná železničná stanica je vzdialená od centra mesta niekoľko kilometrov. Tunel mal byť jeden z najdlhších na Slovensku, plánovali ho viesť popod gavlasovský kopec až do Horelice. Vlani v auguste dokonca v blízkosti osady u Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Pre Kysuce by bol tunel výhodný

Primátor Krásna nad Kysucou povedal, že ich v uplynulých dňoch prekvapila informácia, že ŽSR začali uvažovať aj o „mimotunelovom variante“. Znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. Ako informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR v tomto roku budú vykonávať doplnkový geodetický prieskum. „V súčasnosti sa pripravuje modernizácia v úseku trate Krasno nad Kysucou – Čadca s tunelovým riešením, pričom sa má zachovať aj súčasná trať. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati realizovať iba optimalizácia,“ povedal. Na otázku, či chcú zmenou projektu ušetriť peniaze odpovedal, že ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. Je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia železničnej trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie. „Pre ekonomiku Kysúc je jednoznačnej výhodnejší tunelový variant, ktorý budeme aj naďalej presadzovať,“ hovorí Grapa.

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roku. V smere do Čadce a k poľskej i českej hranici mala modernizácia pokračovať v roku 2013, práce sa však posunú až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Tunel chceli financovať aj z fondov EÚ

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.

Oščadničania nechceli prísť o zastávku

Obyvatelia Oščadnice prejavili zásadný nesúhlas s variantmi, ktoré by zrušili existujúcu zastávku v Oščadnici a regionálnu trať. Naopak, obyvatelia Čadce - Horelice preferovali takzvaný modrý variant. Ten riešil návrh novej zastávky Krásno nad Kysucou - mesto, za ktorou sa trať odkláňa a tunelom dlhým 3810 metrov prekonáva vrch Horelická Kýčera. Plánovali dokonca spísať petíciu. V súčasnosti totiž vedie trať zastavanou časťou, čo im spôsobuje problémy.

Záverečným stanoviskom ministerstvo životného prostredia odporučilo rozpracovať pre ďalšiu projektovú prípravu stavby variant č. 3 alebo 4. Ministerstvo dopravy vlani určilo, že sa bude uvažovať s variantom č. 3. Železničná trať mala teda viesť v úseku Krásno nad Kysucou - Čadca v novej polohe (tunelom), pričom sa mala zachovať pôvodná trať so zastávkou v Oščadnici. V úseku Čadca - štátna hranica – to malo byť prevažne v pôvodnej trase. Otázka kadiaľ napokon povedie zmodernizovaná trať a či pôjde o tunelový, alebo mimotunelový variant, zrejme teda ešte nie je definitívne uzatvorená.

Trať vybudovali pred vyše sto rokmi

Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Modernizácia zahŕňala rekonštrukciu medzistaničných úsekov (traťových koľají, traťového zabezpečovacieho zariadenia, trakčného vedenia, pokládka káblov a pod.), tiež stavebné práce v železničných staniciach Kysucké Nové Mesto a Krásno nad Kysucou a ďalšie na objektoch infraštruktúry menšieho rozsahu.

Okrem toho sa rekonštruovali železničné zastávky v Brodne, Rudine, Ochodnici a Dunajove, 11 mostov a 12 úrovňových priecestí, vybudoval sa nový most a protihlukové steny. Projekt modernizácie trate zo Žiliny do Krásna nad Kysucou patril medzi tzv. veľké projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, ktoré schvaľuje Európska komisia. Tá ho schválila 28. augusta 2009.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Záchranársky vrtuľník pomáhal vo Svrčinovci zranenému mužovi 1 795
  2. Pri Nesluši horí les, hasiči majú plné ruky práce 434
  3. Skúšku dospelosti si „vytrpeli“ aj talentovaní športovci 316
  4. Dievčina dobodala svoju babku, hrozí jej až doživotie 187
  5. MY Kysucké noviny s pestrým obsahom a prílohami 132
  6. Medzi päťdesiatkou opitých vodičov boli aj Kysučania 119
  7. Karatisti zo Starej Bystrice sa v medzinárodnej konkurencii nestratili 111
  8. VI. liga ObFZ Kysúc: Bod mal cenu zlata, Spartak postupuje do V. ligy! Foto 94
  9. Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív IX. 86
  10. Jesenský získal pre Krásno už deviaty zlatý kov 85

Najčítanejšie správy

Kysuce

Záchranársky vrtuľník pomáhal vo Svrčinovci zranenému mužovi

Záchranársky vrtuľník dnes zasahoval v obci Svrčinovec. Vážne zranenia tam utrpel pri pílení dreva v lesnom poraste 54-ročný muž.

Pri Nesluši horí les, hasiči majú plné ruky práce

Požiar sa rozhorel na mladých stromčekoch a zasiahol celkovú plochu približne 1,5 hektára.

Skúšku dospelosti si „vytrpeli“ aj talentovaní športovci

Futbalista Filip Ciesarík musí zvládnuť ešte dva predmety, ďalšia dvojica to už má za sebou.

Dievčina dobodala svoju babku, hrozí jej až doživotie

Osemnásťročná Lucia dobodala svoju 80-ročnú starú matku na smrť. Obvinili ju z obzvlášť závažného zločinu vraždy.

MY Kysucké noviny s pestrým obsahom a prílohami

Najnovšie číslo MY Kysuckých novín ani tentokrát nesklame čitateľov. Každý z nich si tam určite nájde niečo „pre seba“. Nechýbajú súťaže o vstupenky na skvelé kultúrne podujatia. Pre futbalových fanúšikov prinášame známu „tipovačku“, v rámci ktorej majú šancu vyhrať dobré pivko. Ženy a dievčatá sa môžu zasa zapojiť do zmenárne. Súčasťou novín sú prílohy o zdraví či dovolenkách.

Blízke regióny

Vodič MHD nafúkal cez tri promile

Keď cestujúci nastupovali do autobusu MHD v Považskej Bystrici, netušili, kto ich vozí. Opitého vodiča sa všimla až jedna cestujúca.

V hokeji malo byť dnes jasno. Nie je

Doterajší prezident MHC Martin Michal Taliga v médiách sľuboval, že na dnešnom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa verejnosť viac dozvie, ako to s hokejom v Martine bude. Nedozvedela sa nič.

Diaľnica D1 v úseku Turany-Hubová povedie cez tunel

Ministerstvo životného prostredia (MŽP) vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany -

Kde sa medvede cítia najlepšie? V kukurici

Správanie medveďov výrazne ovplyvňujú ľudia. Podľa lesníkov a ochranárov sú Oravci, našťastie, uvedomelí.

VLČINCE: Osemnásťročnej Lucii hrozí doživotie

V sobotu ráno došlo na žilinskom sídlisku Vlčince k veľkej tragédii.

Všetky správy

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

Peter Veľký zdvihol francúzskeho kráľa na ruky. Macron Putinovi neustúpil

Francúzsky a ruský líder sa stretli v zámku, kde sa rozhodlo o súčasných hraniciach Slovenska a Maďarska.

Daniari vraj pripravili na Remetu trestné oznámenie, na políciu neodišlo

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur

Rybáriková šokovala favoritku a postúpila do druhého kola Roland Garros

Slovenská tenistka nestratila na úvod turnaja ani set.

Kam vyraziť