rmačné tabule.
DUNAJOV. OCHODNICA. Otvorených železničných zastávok je na Kysuciach ako šafranu. Napríklad v Dunajove majú úplne novú, ktorú postavili Železnice SR (ŽSR) v rámci modernizácie železničnej trate Čadca – Žilina. Verejnosti donedávna neslúžila vôbec. ŽSR argumentovali, že nemôžu nechať priestory otvorené bez zabezpečenia prítomnosti fyzickej osoby, z novostavby by sa v priebehu krátkej doby stala ruina. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zasa informovala, že budova je majetkom ŽSR, jej fungovanie je teda plne v jej kompetencii. Lístky predávali vo vlakoch, ďalšou možnosťou pre cestujúcich bola ich kúpa cez internet. Budovu zastávky napokon sprístupnili 8. januára. Otváracia doba je od 4.30 do 14.30 hodiny, kedy je otvorená aj čakáreň. V ostatnej dennej dobe je pre cestujúcu verejnosť k dispozícii prístrešok.
Cestujúci nevidia na informačnú tabuľu
Zastávka v Dunajove nie je jedinou, kde majú cestujúci problém s čakaním na spoje. Podobný stav je v Ochodnici. Tamojšia čakáreň je otvorená v dobe, keď funguje pokladňa cestovných lístkov, ktorú prevádzkuje ZSSK. Odomyká a zamyká ju ich zamestnankyňa. A tak sú cestujúci odkázaní na prístrešok. „Zrejme niekto nedomyslel jeho zosúladenie s umiestnením informačného systému, ktorý sa stal z jednej strany pre cestujúcich nepoužiteľný. Nachádza sa totiž nad strechou prístrešku a tak naň vôbec nevidieť,“ sťažujú si cestujúci.
„Oznamovacie zariadenie slúžiace na informovanie cestujúcej verejnosti v zástavke Ochodnica je umiestnené na hrane prístrešku, ktorý bol navrhnutý, aby korešpondoval s príchodom a zastavovaním vlakových súprav na zástavke Ochodnica podľa grafikonu vlakovej dopravy. Je pravda, že informácia o odchode, prípadne meškaní vlakov, nie je čitateľná z každej pozície nástupišťa. Realizácia zmien a úprava oznamovacieho zariadenia, žiaľ, nie sú v pláne pre toto plánovacie obdobie,“ informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR.
Obávajú sa asociálnych živlov
Zatvorené sú aj budovy zastávok v Skalitom, cestujúci tam môžu využiť iba prístrešok. „Dôvodom zatvorenia železničných zastávok bolo, že ZSSK v nich zrušila predaj lístkov z dôvodu nerentabilnosti. Budovy sú však majetkom štátu, ktorý nemôže zostať bez dozoru. Okamžite by sa stal predmetom záujmu asociálnych živlov, došlo by k jeho devastácii, ničeniu a rozkrádaniu. ŽSR nedisponujú finančnými prostriedkami, aby na týchto miestach nasadili svojich zamestnancov, pripadne zabezpečili ľudí na stráženie majetku štátu,“ informovali ŽSR.
Modernizáciu trate Žilina -Krásno nad Kysucou spolufinancovala Európska únia. Stavba mala zlepšiť technickú infraštruktúru existujúcej trate na takú úroveň, aby zodpovedala uzavretým dohodám európskych štátov. Tie uvedený úsek zaradili medzi európske magistrály E 40.
Lepšie na tom, čo sa týka zastávok, nie sú ani iné obce. Napríklad v Staškove – Nižnom konci slúži akurát bezdomovcom. Cestujúci ju nevyužívajú pre jej odpudivý vzhľad i stav. Zgrupujú sa v nej vandali, hromadia odpadky.
Autor: ih