Kysuce

Kysučania žiadajú vládu, aby prehodnotila prepojenie vodných ciest

Kysucké Nové Mesto päť žiada prehodnotiť zámer budovania koridoru prepájajúceho Vážsku s Oderskou vodnou cestou. V stanovisku, ktoré mesto zaslalo ministerstvu dopravy argumentuje, že v prípade výstavby by išlo o krutý zásah do jeho územného plánu. Znamen

Kysucké Nové Mesto päť žiada prehodnotiť zámer budovania koridoru prepájajúceho Vážsku vodnú cestu s Oderskou vodnou cestou.(Zdroj: PANORAMIO.COM)

alo by to aj zbúranie minimálne tretiny jestvujúcej zástavby vrátane dvoch veľkých škôl.

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. S výstavbou Vážskej vodnej cesty sa má začať v roku 2025. Dotkla by sa nielen Kysuckého Nového Mesta, tiež ďalších miest a obcí v povodí rieky Kysuca. V Rakovej by mali napríklad vybudovať lodné zdvíhadlo, v Čiernom zasa vodnú nádrž pre dopĺňanie vodného kanála. Ministerstvo dopravy predčasom informovalo, že ide o dlhodobú koncepčnú záležitosť, ktorá vyplýva okrem iného z príslušných medzinárodných dohovorov (AGN), ako aj koncepčných dokumentov týkajúcich sa rozvoja vodnej dopravy a vodných ciest na Slovensku. Prípadné rozhodnutie o zrušení splavnosti Kysuce by si vyžiadalo komplexné posúdenie aktuálneho stavu, najmä jeho vplyvu na medzinárodné záväzky SR.

Výstavba bytov bola pripravená

Mesto Kysucké Nové Mesto, ako to vyplýva z územného plánu, má na rozvoj bytovej výstavby a príslušnej infraštruktúry jedinú územnú rezervu - doteraz nezastavané územie v severozápadnej časti mesta. Na zastavanie tohto územia vyhlásilo v roku 2009 verejnú súťaž a mestské zastupiteľstvo schválilo víťaznú štúdiu, ktorá uvažuje s výstavbou približne 600 bytov a potrebnou infraštruktúrou vrátane veľkej obchodnej jednotky a parkoviska. Víťazná developerská firma začala na základe tejto skutočnosti vykupovať pozemky a pripravovať potrebnú dokumentáciu pre výstavbu prvých 120 bytov. Pri riešení širších vzťahov zistila, že v dokumentácii pripravovanej diaľnice D3 je zakreslený aj návrh vodného kanála, ktorý by mal prepájať Vážsku a Oderskú vodnú cestu. V zmysle tohto návrhu, kanál naprieč pretína dotknuté územie určené na bytovú výstavbu.

„Táto skutočnosť zaskočila nielen developera a zároveň investora, ale aj mesto, s ktorým takéto trasovanie kanála nikto neprerokoval. Zvolali sme stretnutie zástupcov štátnej správy a územnej samosprávy. Výsledkom je doteraz platné, pre nás katastrofálne riešenie. Štát nám určil v stavebnom konaní ďalšieho povinného účastníka - štátnu plavebnú správu - ktorého stanoviská sú pre náš stavebný úrad záväzné. Táto inštitúcia zablokovala svojimi stanoviskami akúkoľvek výstavbu v spomínanom priestore, čo zdôvodňuje vo svojich stanoviskách nutnosťou zachovania územnej rezervy pre prepojenie Vážskej a Oderskej vodnej cesty,“ hovorí primátor mesta Ján Hartel.

Za obeť by padli aj dve veľké školy

V stanovisku, ktoré zaslalo mesto v minulých dňoch ministerstvu dopravy argumentuje, že realizácia plánovanej trasy by znamenala nielen krutý zásah do územného plánu obmedzujúci ďalší územný rozvoj, tiež zbúranie minimálne tretiny jestvujúcej zástavby, vrátane dvoch veľkých škôl zrekonštruovaných s podporou EÚ.

V liste adresovanom ministerstvu sa spomína, že takýto tvrdý zásah do životných podmienok obyvateľov sa netýka len samotného mesta, ale celého osídlenia údolia rieky Kysuca od Žiliny až po Čadcu, ktoré je úzke a husto osídlené. V tomto stiesnenom priestore by podľa plánovaných zámerov mali byť okrem súčasných líniových stavieb – cesta I. triedy I/11, zrekonštruovaná železnica, vedenie vysokého napätia, pripravovaná diaľnica D3 a vodná cesta.

Podporujú výstavbu diaľnice

„Plne podporujeme výstavbu diaľnice D3, cesta I/11 už dávno nestačí. Po Strečne je to druhá najviac zaťažená cesta na Slovensku. Prejavuje sa to jej trvale zlým technickým stavom a častými smrteľnými dopravnými nehodami. Máme však výhrady voči zámeru prepojenia Vážskej a Oderskej vodnej cesty údolím Kysuce.

Žiadame vládu, aby zámer prepojenia vodných ciest Odra – Váh prehodnotila z pohľadu tvrdého dopadu na životné prostredie, na územný rozvoj miest a obcí v povodí rieky Kysuca a Čerňanka, tiež z pohľadu obrovských nákladov a pochybnej návratnosti diela, o ktoré nie je záujem ani v Českej ani v Poľskej republike. Sme presvedčení o neefektívnosti tohto zámeru,“ argumentuje Hartel.

Podľa jeho slov sa dá problém prepravy tovarov vyriešiť jednoduchším, lacnejším spôsobom, bez dopadov na životné prostredie a územný rozvoj miest a obcí v dotknutom území. „Navrhujeme vodné cesty budovať na úsekoch riek, ktoré sú splavné, v koncových bodoch týchto úsekov vybudovať prekládkové terminály a tovar medzi terminálmi prepravovať po železnici, ktorá na našom území je už zrekonštruovaná za nemalé prostriedky štátu a Európskej únie a v súčasnosti nemá čo prepravovať. Ak by to nebolo možné riešiť - z pre nás nepochopiteľných dôvodov navrhovaným spôsobom - žiadame, aby sa rešpektoval náš platný územný plán. Aby sa vodná cesta viedla tak, ako to rieši náš územný plán, teda mimo tohto územia, v súčasnom koryte rieky Kysuca,“ vraví primátor.

V meste sídlia veľké priemyselné podniky INA Kysuce. OMNIA KLF, KINEX, NN Slovakia, štyri stredné školy, tri veľké základné školy, úrady. „Silná priemyselná základňa však generuje najmä potrebu výstavby nových bytov predovšetkým pre mladé rodiny. Naše aktivity v tomto smere zablokovala stavená uzávera. Veríme, že záujem vlády veci riešiť tentokrát nezostane len v slovnej rovine deklarovaného záujmu, ale vyústi do konkrétnych opatrení umožňujúcich naplnenie potrieb nášho mesta a celého kysuckého regiónu,“ dodáva Hartel.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Peniaze na opravy mostov dostanú aj Kysučania

Žilinská župa plánuje v tomto roku investovať do opravy mostov na Kysuciach 890-tisíc eur.

Od pohrebu palatína Juraja Turza uplynulo 400 rokov

Gróf Juraj Turzo, zakladateľ Turzovky, zomrel 24. 12. 1616. Informácie o smútočnom zhromaždení boli čerpané z publikácie Turzovka, ktorú vydala Nadácia 400 rokov Turzovky a z knihy o uhorskom palatínovi, vydanej Maticou slovenskou.

Šláger kola patril Dufeksoftu, Juwe Bloky prehrali

Joma futsalová Žirafa liga Čadca pokračovala sedemnástym kolom.

Ples v Milošovej sa vydaril

Ani počas plesovej sezóny nezostali škôlkari z Materskej školy Milošová indiferentní. Spolu so svojimi učiteľkami odštartovali prvý ročník škôlkarskeho plesu.

Dali renovovať starú hasičskú techniku

Hasičskú techniku cisternu CAS 32 Tatra 148 poslali dobrovoľní hasiči z Korne do opravy.

Blízke regióny

POTVRDENÉ: Štátne úrady sa presťahujú do budovy Europalace na Vlčinciach

Klientské centrum štátnej správy by malo občanom slúžiť už na začiatku školského roka.

Dedina sa spojila pre svojich sedem divov

Miestni nadšenci spustili na sociálnej sieti anketu, v ktorej mali ľudia hlasovať za sedem divov Rabče. Záujem bol veľký. Jednoznačným víťazom je hojdací most.

Gazdovské kone prilákali do Terchovej tisícky ľudí

V konkurencii dvadsiatich koní triumfoval Lukáš Jurko zo Šariša.

V penzióne v Bystričke našli mŕtveho 40-ročného Bratislavčana

Polícia vyšetruje smrť 40-ročného Bratislavčana, ktorého našli v sobotu ráno zraneného v penzióne v obci Bystrička.

V Zbyňove sa stala vážna dopravná nehoda

V pondelok ráno sa v obci Zbyňov stala dopravná nehoda.

Všetky správy

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, keď oficiálne spustí rokovania o brexite.

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

Prieskum Polis: Voľby by vyhral Smer, SNS preferencie klesli

Do parlamentu by sa podľa prieskumu dostalo aj KDH.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Kam vyraziť