ČADCA. Mikroregión Bystrická dolina spája od jesene minulého roka cyklotrasa. Tá je využívaná nielen v letnom období, ale táto zima potvrdila, že veľa ľudí pestuje aj bežkársky šport. Bežkársku trať celú zimu upravovali. Dnes bežkárov vystriedali cyklisti a korčuliari. Celková dĺžka cyklotrasy je takmer 30 kilometrov. Začína sa v Krásne nad Kysucou v nadmorskej výške 384 m a končí pri múzeu Kysuckej dediny vo Vychylovke v nadmorskej výške 725 metrov. Celkové prevýšenie je 1,34%, čo nie je náročné ani pre menej zdatných cyklistov. Z Krásna nad Kysucou prechádza obcami Zborov nad Bystricou, Klubinou, Starou Bystricou, Novou Bystricou a Radôstkou.
Cyklotrasa má celoročné využitie
Vzhľadom na to, že z projektu nebolo možné dobudovať súvislú cyklotrasu v celej dĺžke z dôvodu obmedzeného finančného rozpočtu, niektoré úseky cyklotrasy sú obchádzané i po štátnych cestách III. triedy križujúc cestu II. triedy. „Dobudovanie týchto chýbajúcich spojovacích úsekov je však veľmi potrebné. Výrazne to prispeje k zvyšovaniu bezpečnosti chodcov, cyklistov a cestnej premávky v celom regióne,“ povedal Pavol Strnadel z Obecného úradu v Starej Bystrici.
Keďže cyklotrasa ponúka celoročné využitie, nescelením chýbajúcich úsekov bol problém najmä s jej zimnou údržbou. Starostovia a primátor dotknutých obcí sa teda rozhodli tento fakt zmeniť. „Predmetom pôvodného projektu bolo od začiatku skvalitnenie dopravnej infraštruktúry so zameraním sa na alternatívne druhy dopravy - cyklistika, kolieskové korčule, bežky v zimnom období. Naším cieľom je zvýšiť záujem o aktívny oddych, zatraktívniť región Bystrickej doliny, pospájať jednotlivé obce a zvýšiť i bezpečnosť dopravy. Značenými turistickými a cyklistickými trasami je dokonca možný prechod až do gminy Rajcza v Poľskej republike, čo výrazne prispieva k pozitívnemu cezhraničnému dopadu,“ vysvetlil Strnadel.
Práce majú byť hotové ešte tento rok
Mikroregión Bystrická dolina chce teda aj prostredníctvom podpory z Úradu vlády SR dobudovať chýbajúce úseky, respektíve cyklotrasu pospájať do súvislého celku.
„Jedná sa o spojenie v obciach Stará Bystrica - Klubina v dĺžke viac ako 2 kilometre. V obci Nová Bystrica dobudovať chýbajúcu časť od osady U Závodských po športový areál, a v obci Radôstka dobudovanie ľavobrežnej komunikácie. V súčasnosti prebiehajú prípravné práce na telese pripravovaného prepojenia, ktoré sa týkajú najmä čistenia od tŕňov a krovín. Súbežne prebiehajú rokovania s dodávateľmi stavby. V týchto dňoch chceme práce rozbehnúť naplno. Predpokladáme, že do konca augusta sa nám ich podarí zrealizovať a návštevníci budú môcť využívať tieto spojnice ešte túto sezónu,“ dodal Strnadel.
Cyklotrasa nahradila starú železničku. Tú zrušili ešte v 70. rokoch minulého storočia a tiež spájala Krásno s Bystrickou dolinou. Teda s Vychylovkou a oravskými obcami, odkiaľ vozili do krásňanského závodu Drevina drevnú hmotu. Železničku sa nepodarilo zachrániť ani rôznym združeniam, ktoré chceli túto trať ponechať ako turistickú atrakciu. Až združenie obcí a mesta Krásna nad Kysucou, ktoré sa spojili v Mikroregióne Bystrická dolina, začalo uvažovať o využití pozemkov, po ktorých viedla železnička, na vybudovanie cyklotrasy.