Kysuce

Dva historické skvosty boli celé roky v zabudnutí

Len máloktorý z obyvateľov Krásna nad Kysucou vie, aké poklady ich mesto ukrýva. Najväčší celokamenný most, ktorý postavili Taliani ešte pred 1. svetovou vojnou, či najstarší železobetónový most sú naozajstnými celoslovenskými raritami.

Celokamenný most je najväčším na Slovensku. Postavili ho v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku.(Zdroj: (AM))

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Obyvatelia Krásna nad Kysucou donedávna ani len netušili, aké historické pamiatky ich mesto ukrýva. Pritom cez ne prechádzajú každý deň. Dva nádherné historické mosty, ktoré zaujali aj profesionálov v oblasti architektúry a stavebníctva.

Most chcú slávnostne pripomenúť

Prvý z mostov postavili ešte pred 1. svetovou vojnou talianski majstri. „Je to najväčší a najdlhší celokamenný most na Slovensku,“ informoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Most, ktorý sa nachádza v miestnej časti Blažkov, je doteraz funkčný aj bez väčšej údržby. Tento kamenný skvost slúžil nielen miestu ale často aj pre tranzitnú dopravu. Spája katastre obcí Krásna nad Kysucou a Dunajova. „Prišli sme naň len náhodou. Zaujímalo ma, či máme v Krásne nejaké nadregionálne zaujímavosti. Rozprával som sa o tom s priateľmi historikmi. Tí prišli na to, že v Krásne sa nachádzajú hneď dva takéto cenné skvosty. Jedným z nich je práve spomínaný kamenný most. Z postupných štúdií archívu, najmä Slovenského archívu v Bytči sme zistili, že most bol postavený v rokoch 1825 až 1836 ako súčasť hradskej cesty zo Žiliny k Jablunkovskému priesmyku,“ prezradil primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Podľa neho to bola na tú dobu nesmierne veľká investičná akcia. O kvalite práce svedčí aj to, že pomaly 200-ročný most slúži dodnes. „Stále neviem pochopiť, ako mohli stavitelia tento most dimenzovať na takú tonáž, akú unesie dnes. V čase jeho výstavby chodili po cestách konské záprahy. Dnes po ňom premávajú tranzitné automobily, ktorých tonáž je často okolo 30 ton. A most je nepoškodený a slúži ďalej,“ konštatoval Grapa. Technicky zaujímavé je podľa neho aj vyvedenie odvodňovacích kanálov a zaujímavá je aj jeho výška.

Mesto už čiastočne most sprístupnilo a chystá sa ho aj slávnostne pripomenúť. Nainštalovali k nemu informačné tabule z oboch strán a vyrobili rebríky vedúce až na dno podmostia. Plánujú upratať priľahlé parkovisko tak, aby si návštevníci a okoloidúci mohli pozrieť most v plnej kráse.

„Dúfam, že most zaujme širokú verejnosť tak, ako zaujal profesionálov v oblasti stavebníctva a architektúry. Tí sa o ňom vyjadrujú ako o architektonickom skvoste a stavebnom unikáte,“ povedal primátor.

Chráni ho socha sv. Jána Nepomuckého

Ďalším skvostom je najstarší slovenský železobetónový most, ktorý sa nachádza priamo v meste a denne po ňom prechádzajú stovky áut. Postavili ho rakúski majstri ešte v roku 1891. Tento most je podľa odborníkov zrejme zaujímavý nielen v slovenskom meradle. „Prvé patenty týkajúce sa betónu vystuženého oceľovými prútmi pochádzajú z 50-tych a 60-tych rokov 19-teho storočia, pričom prvý železobetónový most sveta bol postavený v roku 1875 Monierom, ktorý predtým vlastnil patent na výrobu vystužených kvetináčov,“ povedal na margo spomínaného mostu odborník zo Slovenskej technickej univerzity. Most v Krásne postavila firma Wayss. Na moste je osadená socha sv. Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom a ochrancom mostov. Tento unikátny most je aj po 120 rokoch v dobrom technickom stave a denne po ňom prechádzajú stovky áut.

Ďalšie články z rubriky Zaujímavosti

Najčítanejšie správy

Kysuce

Tragická zrážka dvoch kamiónov v Krásne

Vo štvrtok 23. februára vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Skončil v rukách bezpečnostnej služby

Ukradol tovar ani nie za desať eur, za mrežami však môže stráviť až dva roky.

Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív III. (+FOTO)

S Matejom, ktorému patrí v kalendári 24. február, sa spájajú rôzne pranostiky. Jedna z nich hovorí, že ak Matej nájde ľady, poláme ich, ak nenájde, Gregor (12. marca) ich spraví. Tohtoročný február je vrtošivý.

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Vysocká nočná stopa napísala už svoju piatu kapitolu

Tohtoročná zima a predovšetkým priaznivé snehové podmienky boli potešením pre všetkých milovníkov zimných športov a lyžovania zvlášť.

Blízke regióny

Tisíce ton ľadu sa valili do dedín v povodí Bielej Oravy

Ľudia sa bezmocne prizerali na upchaté koryto rieky a stúpajúcu vodu. Povodeň nechala na poliach obrovské kryhy.

Fraška na juniorskom hokeji. Žilinčania duel na Liptove nedohrali

Mal to byť bežný extraligový zápas juniorov. No hokejové stretnutie medzi domácim Liptovským Mikulášom a Žilinou aktéri nedohrali.

AKTUALIZOVANÉ: V Krásne sa zrazili dva kamióny. Nehoda mala tragické následky

Zakliesneného mladého vodiča z Poľska už nedokázali zachrániť

FOTO: Centrum Žiliny zaplavili fašiangové masky

Aj tento rok sa konal tradičný fašiangový sprievod masiek. Zapojilo sa ich viac ako 400.

Hornooravci pripomínajú, že vláda nesplnila sľub

Starostovia z Tvrdošínskeho okresu idú opäť riešiť bezplatnú vlakovú dopravu. Diskriminácii veľkej časti Oravy sa nechcú ďalej len prizerať.

Všetky správy

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy, a najmä jej vplyvu na Slovensko odpútava pozornosť od toho, čo na nás dopadá dnes a plnou váhou - od úplatkov, kriminality, amnestií.

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenky za menej ako sto eur.

Tisíce ton ľadu sa valili do dedín v povodí Bielej Oravy

Ľudia sa bezmocne prizerali na upchaté koryto rieky a stúpajúcu vodu. Povodeň nechala na poliach obrovské kryhy.

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Nemecká sieť už začala s prestavbou niektorých svojich pobočiek a postupne plánuje meniť ďalšie.

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Šéf liberálov Richard Sulík sa stretol s ministrom financií Petrom Kažimírom. Investičnú výnimku z ústavnej dlhovej brzdy však odmietol.

Kam vyraziť