Železničku zabrzdila byrokracia

Už toto leto mali turisti prejsť historickou lesnou železničkou z Kysúc na Oravu. Aj napriek tomu, že trať je už rok zrekonštruovaná, železnička funguje len na niektorých úsekoch.

Spojenie medzi Oravou a Vychylovkou dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz.Spojenie medzi Oravou a Vychylovkou dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz. (Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

NOVÁ BYSTRICA. Lesná úvraťová železnička, ktorá má stanice vo Vychylovke a Oravskej Lesnej, je celosvetovou raritou. Na prepojenie obidvoch staníc čakali ľudia celé desaťročia. Minulý rok sa podarila prvá skúšobná jazda a turisti mali mať možnosť vychutnať si celý úsek už toto leto. Vláčik však stále premáva len v niektorých častiach. Železnička je výnimočná tým, že stúpanie do kopca prekonáva pomocou úvratí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chýba kompletná dokumentácia

V minulosti už Historická lesná úvraťová železnička v Novej Bystrici – Vychylovke a Oravskej Lesnej boli prepojené. Trať však v roku 1971 demontovali. Žilinský samosprávny kraj počas posledných troch rokov tento 11-kilometrový úsek zrekonštruoval a obidve železničky opäť prepojil. Prvú skúšobnú jazdu kraj urobil ešte v septembri 2012. Už od začiatku tejto sezóny, teda mája 2013, sa na ňu mali vydať aj turisti. Spojenie však dodnes nefunguje, historické mašiny premávajú len vo svojich regiónoch, ako doteraz. Môže za to fakt, že po zrekonštruovanej trati by mali turistov voziť dve dreziny. Jednej však stále chýba platný doklad o technickej spôsobilosti. Miloš Jesenský, riaditeľ Kysuckého múzea, ktoré je správcom spomínanej železničky, hovorí, že na ministerstvo dopravy poslali ešte minulý rok dokumentáciu so žiadosťou o povolenie na prevádzkovanie ďalšieho vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

„Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja nebola doteraz doručená kompletná žiadosť, vrátane príslušnej

dokumentácie zo strany prevádzkovateľa železničky, potrebnej na schválenie tohto typu dráhového vozidla. Keď sa tak stane, ministerstvo dopravy pristúpi promptne k riešeniu, aby uspokojilo potreby dopravy na spomínanej železnici,“ informoval hovorca Ministerstva dopravy SR Martin Kóňa.

Riaditeľ Kysuckého múzea si naopak myslí, že na ministerstvo poslali dokumentáciu, ktorá je dostatočná ku preukázaniu spôsobilosti a prepravu cestujúcich. „Počas telefonického rozhovoru so štátnym radcom ministerstva dopravy Viliamom Šestinom som sa dozvedel, že nám dokumentáciu vracajú s tým, že si podáme žiadosť o stanovenie podmienok vydania rozhodnutia o technickom type dreziny. Aktualizovali sme si tiež postup, akým sa máme o vydanie technického preukazu uchádzať, takže verím, že sa nám to podarí do konca roka dotiahnuť do úspešného konca a drezina bude môcť voziť turistov cez úvrate už na budúci rok v máji,“ dodal Jesenský.

SkryťVypnúť reklamu

Je celosvetovou raritou

Úvraťový systém spomínanej železničky je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenie na pomerne krátke vzdialenosti. Vozidlo ide najprv dopredu, potom cúva a takto stúpa do kopca. Železnička kedysi slúžila na zvážanie dreva. Neskôr ju demontovali a pred úplným zničením ju zachránili práve nadšenci a múzeá, ktoré zvyšky tratí zobrali do správy. Do rekonštrukcie obidvoch železničiek v kysuckej Vychylovke a Oravskej Lesnej investoval Žilinský samosprávny kraj za pomoci eurofondov za osem rokov viac ako 2, 3 milióna eur. Samotné prepojenie tratí trvalo tri roky a stálo 450-tisíc eur.

Najčítanejšie na My Kysuce

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Kysuce - aktuálne správy

Gól Romana postavil celú WERK arénu na nohy.

Rozhodovalo sa až v poslednej tretine.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Reprezentanti Balošáková, Majerík a Vakula.

Reprezentácia klubu aj krajiny je pre nich cťou aj vo vyššom veku.


Redakcia MY Kysuce
Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu