Kysuce

Rokovanie neprinieslo odpoveď na to, aký bude osud tunela

V minulých dňoch sa uskutočnilo na ministerstve dopravy rokovanie o modernizácii železničnej trate v úseku Krásno nad Kysucou – štátna hranica SR/ČR. Otázka konečného variantu zostáva naďalej otvorená. Osud tunela je stále nejasný.

Modernizácia trate priniesla zvýšenie rýchlosti na 140 kilometrov za hodinu.(Zdroj: MARCEL BALTIAR)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Doposiaľ Železnice SR (ŽSR) stále nerozhodli, či sa v rámci modernizácie trate Krásno nad Kysucou – štátna hranica SR/ČR bude stavať tunel. Rovnako nie je definitívny ani konečný variant, kadiaľ trať povedie. . V minulých dňoch sa uskutočnilo na ministerstve dopravy rokovanie ohľadom pokračovania jej modernizácie. „O konečnom variante zatiaľ nie je rozhodnuté a naďalej sa zvažujú viaceré možnosti,“ informoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Prípravné práce na tuneli začali už vlani

Ešte vlani v auguste začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu spomínaného železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Pokiaľ ŽSR budú pre nedostatok financií robiť mimotunelový variant, znamenalo by to, že na trati sa oproti pôvodným plánom nedosiahne plánovaná rýchlosť. V prípade, že sa rozhodne o tom, že tunelové riešenie nebude súčasťou modernizácie, bude sa v tomto úseku na súčasnej trati robiť iba optimalizácia. ŽSR zabezpečujú spracovanie projektovej dokumentácie a tú schvaľuje ministerstvo dopravy. ŽSR argumentujú, že je teda v jeho kompetencii rozhodnúť o tom, či sa modernizácia trate v uvedenom úseku bude robiť, alebo nie.

Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca minulého roka. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, posunú sa však až na rok 2016, ukončiť ich plánujú v roku 2019.

Chcú použiť peniaze eurofondov

Celkové náklady na stavbu predstavujú 636 364 000 eur bez DPH. Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. Pri modernizácii plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina -Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie je determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košicko-bohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencie schopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Dokončenie kúpaliska môžu ešte ohroziť mrazy

Práce na výstavbe čadčianskeho kúpaliska pokračujú. Mesto ho chce sprevádzkovať už toto leto. Komplikácie by mohli nastať, ak by mínusové teploty pretrvávali aj v marci.

Tragická zrážka dvoch kamiónov v Krásne

Vo štvrtok 23. februára vo večerných hodinách sa stala na Kysuciach ďalšia dopravná nehoda s tragickým koncom.

Vysočania sa zabávali na plese

V sobotu 4. februára sa uskutočnil v sále kultúrneho domu Reprezentačný ples obce Vysoká nad Kysucou.

Peniaze na opravy mostov dostanú aj Kysučania

Žilinská župa plánuje v tomto roku investovať do opravy mostov na Kysuciach 890-tisíc eur.

Bronz zo zimného triatlonu pre trénera TK Žabka Čadca

V krásnej oravskej prírode sa v polovici februára konalo už druhé kolo Slovenského pohára v zimnom triatlone.

Blízke regióny

Byty staval súkromný investor, mesto ich chce odkúpiť

Poslanci schválili zámer uchádzať sa o štátnu dotáciu a úver zo štátneho fondu rozvoja bývania. Kúpiť chce samospráva po ich pridelení dve nájomné bytovky od súkromného investora.

Naozaj sa vždy presadí právo silnejšieho?

Normy správania si nastavujeme sami. Občas aj im treba nastaviť zrkadlo.

Zrážka auta s chodcom na diaľnici skončila tragicky

Smrťou 26-ročného Považskobystričana sa skončila dnes pred piatou hodinou ráno zrážka osobného automobilu s chodcom na diaľnici D1 v katastri mesta Považská Bystrica.

Tisíce ton ľadu sa valili do dedín v povodí Bielej Oravy

Ľudia sa bezmocne prizerali na upchaté koryto rieky a stúpajúcu vodu. Povodeň nechala na poliach obrovské kryhy.

V kultúrnom dome bol poriadny čurbes

Poriadne horúco bolo dnes večer v jednej z obcí Papradnianskej doliny.

Všetky správy

Sagan nasadil v závere skvelý šprint a dosiahol prvé víťazstvo v roku

Slovák vyhral druhú klasiku sezóny. Na Kuurne - Brusel - Kuurne uspel v šprinte päťčlenného úniku.

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

Michael Kocáb: Som hrdý slniečkar, s tvrdou silou nemáme šancu

Hudobník Michael Kocáb pre SME hovorí, že nie je žiadny rusofób. Aj to mohlo podľa neho prispieť k bezproblémovému odsunu sovietskych vojsk z Československa.

Kam vyraziť