Kysuce
JEHO MATERÁL BUDÚ SKÚMAŤ ODBORNÍCI ZO STAVEBNEJ FAKULTY

Storočný železobetónový most zrekonštruujú

Najstarší slovenský zachovaný železobetónový most v Krásne nad Kysucou, ktorý postavili rakúski majstri ešte v roku 1891 a je v stálej prevádzke, budú rekonštruovať.

Storočný prístupový most do mesta na niekoľko mesiacov uzavrú.(Zdroj: MIROSLAVA MURČOVÁ)

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Obyvateľov Krásna aj vodičov prechádzajúcich týmto mesto čaká zaťažkávajúca skúška. Prístupový most, ktorý spája mesto s Bystrickou dolinou bude na niekoľko mesiacov uzatvorený. Tento rok totiž plánujú jeho rekonštrukciu. „Most je jedinou prístupovou cestou z Bystrickej doliny a Čadce. Vodiči, ktorí budú chcieť ísť do mesta alebo aj z mesta, budú musieť obchádzať cestou I/11. Ak tú pre nehodu uzavrú, prechod mestom ostane neprejazdný,“ konštatoval primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. Dodal však, že nemajú na výber. Viac ako storočný most je síce v súčasnosti jednosmerne prejazdný, avšak pred dvomi rokmi poškodili jeho nosné prvky kamióny a autá, ktoré boli presmerované práve z cesty I/11, ktorú uzavreli v dôsledku havárie na niekoľko hodín.

„Po viac ako storočnom moste v ten deň prešli stovky áut, medzi nimi aj niekoľko desiatok ton ťažké kamióny. Tým, že šli pomaly, sa na moste stretli niekedy aj tri. Bolo jasné, že staručký most takúto záťaž nemôže vydržať. Hoci potvrdil kvalitu práce rakúskych majstrov a vydržal, neúmerná záťaž poškodila jeho nosné prvky a museli sme zmeniť na ňom dopravu. Už takmer dva roky funguje na ňom doprava jednosmerne,“ vysvetlil primátor.

Historický skvost rozoberú a opäť zložia

V rámci veľkej rekonštrukcie most rozoberú. Na staré železobetónové klenby pôjde rozkladacia platňa, ktorá má rozložiť nosné tlaky z vozovky. Keďže ide o historický most, nie je možné ho rozšíriť. „Chceli sme, aby sa most rozšíril o lávku pre peších. Keďže toto nebude možné z toho dôvodu, že sme na to nedostali povolenie, lebo by sme zmenili historický charakter mosta, rozhodli sme sa, že most bude prejazdný v jednom smere tak ako doteraz, ale prechod áut už nebude riadiť prednostné dopravné značenie ale svetelná signalizácia. Ostane teda aj časť pre peších, tak ako je to v súčasnosti,“ vysvetlil Grapa. Podľa neho, vďaka tomu, že most rozoberú a preskúmajú, získajú bližšie informácie o technike stavby mostu, ktorý bez väčších problémov funguje už viac ako storočie a plánujú opraviť aj mlynský náhon, ktorý je v päte tohto mosta.

Krásňanský most je jedným z unikátov, ktorého stav v rámci projektu zmapujú aj odborníci zo Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Na Slovensku máme približne 23-tisíc mostov, viaceré z nich sú rarity. Zamestnanci katedry betónových konštrukcií a mostov STU sa rozhodli preskúmať betónové a železobetónové mosty. Most v Krásne patrí medzi prvé dva, z ktorých vzorky odoberú – druhým je Starý most v Bratislave, ktorého rekonštrukcia sa začala 2. decembra. V obidvoch prípadoch ide o viac ako sto rokov starý betón, ktorý môže podľa slov odborníkov poskytnúť cenné informácie o odolnosti materiálu a jeho zložiek.

Patrí medzi najzaujímavejšie

Odborníci aktuálne zostavujú zoznam mostov a databázu dostupných údajov o nich. „Odvrty vzoriek“ by sa mali týkať desiatok mostov, medzi nimi bude napríklad aj betónový most v Ružomberku a v Hlohovci, ale aj Krajinský most v Piešťanoch. Medzi najdôležitejšie však patrí práve najstarší železobetónový most v Krásne nad Kysucou, ktorý postavili v roku 1891, len 16 rokov po vôbec prvom takomto moste na svete vo Francúzsku.

„Na moste v Krásne nad Kysucou je socha Jána Nepomuckého, ktorý je patrónom mostov. Možno aj on ochránil most pred zborením. Prevažná väčšina mostov z tohto obdobia sa totiž nezachovala. Najmä kvôli dvom svetovým vojnám ako aj kvôli rastúcim nárokom dopravy,“ vysvetlil Peter Paulík zo Stavebnej fakulty STU. Paulík je zároveň súčasťou výskumného tímu. Je autorom knihy Mosty na území Slovenska. Zozbieral v nej údaje a fotografie stoviek mostov na Slovensku. „Most v mnohých prípadoch znamenal rozmach regiónu, a tak sa mosty stali jednými z najdôležitejších stavieb ľudstva. Mosty však nie sú len funkčné stavby, ale odzrkadľujú kultúrnu a technickú vyspelosť národov. Sledovaním vývoja mostných konštrukcií môžeme sledovať vývoj vedomostí v stavebníctve. Pri stavbách vždy dôležitú úlohu zohráva snaha stavať čo najlacnejšie, ale zároveň bezpečne a spoľahlivo. Tieto požiadavky je možné splniť len prenesením teórie a nových poznatkov z oblasti výskumu stavebných konštrukcií a materiálov do praxe. Túto úlohu zastáva najmä univerzita. Bez univerzity by sa jednoducho vývoj na istom stupni zastavil,“ vysvetlil na záver dôvody výskumu Paulík.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Záchranársky vrtuľník pomáhal vo Svrčinovci zranenému mužovi 1 422
  2. Pri Nesluši horí les, hasiči majú plné ruky práce 969
  3. Dievčina dobodala svoju babku, hrozí jej až doživotie 350
  4. Skúšku dospelosti si „vytrpeli“ aj talentovaní športovci 267
  5. Karatisti zo Starej Bystrice sa v medzinárodnej konkurencii nestratili 178
  6. Kysuce vašimi očami alebo čo zachytil objektív IX. 175
  7. VI. liga ObFZ Kysúc: Bod mal cenu zlata, Spartak postupuje do V. ligy! Foto 157
  8. Diaľničiari pozývajú na Deň otvorených dverí na úseku D3 Svrčinovec – Skalité 136
  9. Generačný turnaj žien ovládol tím Ladies 124
  10. Ani tri pátracie akcie nepomohli nájsť nezvestnú ženu 100

Najčítanejšie správy

Kysuce

Záchranársky vrtuľník pomáhal vo Svrčinovci zranenému mužovi

Záchranársky vrtuľník dnes zasahoval v obci Svrčinovec. Vážne zranenia tam utrpel pri pílení dreva v lesnom poraste 54-ročný muž.

Pri Nesluši horí les, hasiči majú plné ruky práce

Požiar sa rozhorel na mladých stromčekoch a zasiahol celkovú plochu približne 1,5 hektára.

Dievčina dobodala svoju babku, hrozí jej až doživotie

Osemnásťročná Lucia dobodala svoju 80-ročnú starú matku na smrť. Obvinili ju z obzvlášť závažného zločinu vraždy.

Skúšku dospelosti si „vytrpeli“ aj talentovaní športovci

Futbalista Filip Ciesarík musí zvládnuť ešte dva predmety, ďalšia dvojica to už má za sebou.

Karatisti zo Starej Bystrice sa v medzinárodnej konkurencii nestratili

Na Kysuce si doviezli talentovaní karatisti striebro a bronz.

Blízke regióny

Vodič MHD nafúkal cez tri promile

Keď cestujúci nastupovali do autobusu MHD v Považskej Bystrici, netušili, kto ich vozí. Opitého vodiča sa všimla až jedna cestujúca.

VLČINCE: Osemnásťročnej Lucii hrozí doživotie

V sobotu ráno došlo na žilinskom sídlisku Vlčince k veľkej tragédii.

V hokeji malo byť dnes jasno. Nie je

Doterajší prezident MHC Martin Michal Taliga v médiách sľuboval, že na dnešnom zasadnutí mestského zastupiteľstva sa verejnosť viac dozvie, ako to s hokejom v Martine bude. Nedozvedela sa nič.

Strašný zápach, odpudivý vzhľad: Áno, ste v martinskom podchode

Vedenie mesta zvažuje problematický objekt prenajať. Podmienkou v obchodnej súťaži by bola jeho modernizácia.

Diaľnica D1 v úseku Turany-Hubová povedie cez tunel

Ministerstvo životného prostredia (MŽP) vydalo záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) a odsúhlasilo stavbu diaľnice D1 v úseku Turany -

Všetky správy

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

V roku 2008 vláda schválila rekonštrukciu objektu. Za projekt opravy, ktorý sa nikdy nevyužil, ministerstvo zaplatilo takmer 175-tisíc eur.

Sudca Hrubala: Podozrenia na politické objednávky sú vždy, Súdnu radu treba otvoriť

Proreformné združenie sudcov Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank. Jeho podpredseda JÁN HRUBALA hovorí o neochote sudcov robiť zmeny.

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala. Ak je to pravda, to už je iný kaliber rozplakať olympijskú šampiónku, tvrdí.

Od štyridsatky po sedemdesiatku. Ako sa vekom mení sexualita?

Kvalita sexuálneho života každým rokom čoraz viac závisí od psychiky milencov.

Kam vyraziť