Kysuce

Na diaľničný privádzač si musia počkať

V Kysuckom Novom Meste chceli riešiť kritickú dopravu v meste. Požiadali ministerstvo dopravy o skoršie vybudovanie diaľničného privádzača. Odpoveď ich nepotešila.

S vybudovaním podniku INA Kysuce sa neriešila výstavba potrebnej cestnej infraštruktúry. Doprava vedie stredom mesta po nevyhovujúcich komunikáciách.(Zdroj: (AIK))

KYSUCKÉ NOVÉ MESTO. Z dôvodu preťaženia nákladnou a osobnou dopravou smerujúcou do priemyselnej zóny, požiadalo mesto ministerstvo dopravy o vybudovanie diaľničného privádzača v predstihu. Túto možnosť primátor Ján Hartel prerokoval s predstaviteľmi najväčších podnikov (INA Kysuce, KLF Kováčňa, NN Slovakia, KINEX), tiež s predsedom VÚC Žilina.

Odklon by podľa mesta pomohol ekológii i bezpečnosti

„Privádzač by bol obrovským prínosom. Umožnil by odklon nákladnej a osobnej dopravy pre priemyselnú zónu zo stredu mesta priamo naň. Pre obyvateľov by sa zlepšili ekologické podmienky a bezpečnosť na miestnych komunikáciách. Toto riešenie by pritom nenavýšilo náklady. Naopak, umožnilo by plynulejšie budovanie D3 bez provizórnych dočasných riešení napojenia mesta na cestu I/11 počas budovania hĺbeného tunela pod križovatkou v Radoli,“ argumentoval primátor.

Výstavba diaľnice D3 sa podľa neho bytostne dotýka každého obyvateľa Kysuckého Nového Mesto, obcí v jeho okolí, ale predovšetkým firiem podnikajúcich na jeho území.

„V našom prípade už nejde len o získavanie nových investorov, ale aj o udržanie jestvujúcich. Jednou z rozhodujúcich podmienok pre úspešný rozvoj podniku je dobrá logistika, zabezpečenie plynulosti výroby, zásobovanie bez potreby budovania medziskladov a tiež zabezpečenie bezproblémového nástupu zamestnancov na pracovné zmeny. Plnenie tejto podmienky je u nás momentálne veľmi ťažké,“ povedal.

Doprava vedie stredom mesta

Podľa jeho slov s vybudovaním nového podniku INA Kysuce sa neriešila výstavba potrebnej cestnej infraštruktúry tak, ako to bolo pri iných objemovo rovnako významných investíciách (KIA Žilina, Peugeot Trnava). Doprava vedie stredom mesta po nevyhovujúcich komunikáciách. Nárast výroby a orientácia na cestnú dopravu spôsobujú kolabovanie dopravy najmä v čase striedania zmien, keď autá stoja od križovatky v Radoli, ktorou sa mesto pripája na medzinárodnú cestu I/11, po príjazd z priemyselnej zóny nachádzajúcej sa na opačnej strane mesta.

Uvedené skutočnosti vraj výrazne zhoršujú podnikateľské prostredie firiem, v neposlednej miere vplývajú na životné prostredie a bezpečnosť obyvateľov mesta, najmä detí.

Povedal, že veľkým zlepšením kritického stavu dopravy by bolo vybudovanie spomínaného diaľničného privádzača spájajúceho mesto, diaľnicu D3 a cestu I/11 v predstihu. Znamenalo by to odklonenie rozhodujúcej časti nákladnej dopravy, a tiež osobnej dopravy zamestnancov z úzkych ciest vedúcich stredom mesta a ich priame napojenie zatiaľ na medzinárodnú cestu I/11 a po dobudovaní úseku diaľnice Žilina Brodno-Kysucké Nové Mesto na diaľnicu D3.

Stavbu vraj nie je vhodné rozdeľovať

„Vzhľadom na aktuálne prebiehajúce procesy pri príprave výstavby kľúčových úsekov diaľnice D3 smerujúce k získaniu stavebného povolenia, nie je v súčasnosti vhodné túto stavbu rozdeľovať na menšie samostatné časti. Rozdelenie úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto by bolo finančne, technicky a časovo náročné a vyžiadalo by si to zabezpečiť vypracovanie novej dokumentácie na ponuku samostatne pre diaľničný privádzač a pre zvyšnú časť stavby,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Výstavba privádzača spájajúceho mesto, diaľnicu D3 a cestu I/11 by podľa neho neriešila odklon dopravy z cesty I/11 ako celku, riešila by len potreby Kysuckého Nového Mesta. „Snahou rezortu dopravy, ako aj Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je riešenie tranzitnej dopravy v celom regióne, čo sa splní výstavbou celého úseku diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, vrátane privádzača v Kysuckom Novom Meste,“ dodal.

Podľa informácie ministerstva NDS robí v súčasnosti všetky kroky potrebné na to, aby sa stavba diaľnice D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto pripravila do výstavby v celosti a v čo najkratšom možnom čase. Do konca roku 2014 predpokladajú zabezpečenie majetkovoprávneho vysporiadania celej stavby a všetkých podkladov potrebných na prípravu žiadosti o vydanie stavebného povolenia. Po potvrdení jeho právoplatnosti vyhlási v roku 2015 NDS verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa stavebných prác.

S odpoveďou ministra nesúhlasia

Primátor Hartel si myslí, že ich odôvodnenie pre vybudovanie privádzača v predstihu ministerstvo nepochopilo. „Stále tvrdíme, že náš návrh nerieši len problémy Kysuckého Nového Mesta, ako sa píše v stanovisku. Úsek D3 nie je nutné rozdeliť na dva samostatné, ktoré by bolo potrebné osobitne vysúťažiť a nešlo by ani o vyššie náklady. Z nášho pohľadu je to realizácia celého úseku po etapách. Stavba by sa vysúťažila ako celý úsek s jedným dodávateľom. Etapizáciu sme odôvodnili tým, že budovanie tunela cez radolskú križovatku si vyžiada na dlhšiu dobu odstavenie hlavného vstupu do mesta cez most z Radole. Zabezpečenie celej dopravy cez zostávajúci most v Povine je takmer nemožné vzhľadom na súčasnú zaťaženosť radolskej križovatky. Zvažujeme požiadať zainteresovaných o opätovné prehodnotenie nášho návrhu,“ reagoval na vyjadrenie ministerstva.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo

Najčítanejšie správy

Kysuce

Odborári v závode Kia hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

Vodič zrazil 80-ročného muža, z miesta nehody ušiel

Neznámy vodič zrazil v Žiline chodca a ušiel z miesta nehody. Polícia pátra po jeho totožnosti.

Kysučania v Povine zablokovali dopravu

Vo štvrtok 16. februára na protest stovky obyvateľov Kysúc zablokovali frekventovaný úsek cesty I/11 v Povine. Blokáda trvala iba pätnásť minút, za ten čas sa však vytvorili niekoľkokilometrové kolóny.

Ešte viac modelov a novšie kolekcie ako doposiaľ

Od pondelka prebieha v outlete značky dF v Čadci najväčší výpredaj. Prečo sa táto slovenská módna značka rozhodla prehodnotiť stratégiu a čo plánuje do budúcna, sme sa opýtali manžéra Erika Šimčiska.

Dorastenecký turnaj ovládla druholigová Čadca (+FOTO)

Stalo sa už peknou tradíciou, že v rámci jarnej prípravy organizuje Oblastný futbalový zväz Kysúc turnaje pre mládežnícke výbery z regiónu Kysúc. Prvý z nich sa konal v sobotu 18. februára v Mestskej športovej hale Pratex v Čadci.

Blízke regióny

Petra Vlhová spôsobila na škole v Brezovici ošiaľ

Úspešná slovenská lyžiarka ešte uplynulú sobotu bojovala o medailu na majstrovstvách sveta. Včera zavítala na Oravu.

Pat vo vyjednávaní v závode Kia. Odborári hrozia štrajkom

Odborári požiadali Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny o určenie sprostredkovateľa.

V Malej Fatre monitorovali šelmy. Niektoré pozorovania prekvapili

Zimný monitoring veľkých šeliem mapuje pohyb a početnosť chránených medveďov, vlkov a rysov.

Mladý biatlonista zo Zákamenného je najlepší na Slovensku

Slovenské vrcholné podujatie bude v marci pokračovať ďalším dvoma disciplínami.

Zo zariadenie sociálnych služieb budú byty

Ponuka bývania v Liptovskom Mikuláši sa môže rozšíriť o nové mestské nájomné byty.

Všetky správy

Majú pírsing a tetovanie. Ak dostanú žltačku C, majú sa liečiť za vlastné

Nepreplácaním liečby hepatitídy C pre niektorých pacientov chce Všeobecná zdravotná poisťovňa ušetriť peniaze. Je v strate 200 miliónov.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét. Tri z nich môžu mať oceány z tekutej vody.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Kam vyraziť