ČADCA. Kysuckí robotníci dochádzajúci do Třinca, z ktorých väčšina pracuje v tamojších železiarňach, sú už dlhší čas nespokojní. Teraz ich čaká zarmucujúca správa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá sa spolupodieľa na príprave nového grafikonu. Kysučania sa sťažujú na zrušený vlakový spoj, ktorý im vyhovoval pri ceste do práce. V súčasnosti musia zo svojich domovov vyrážať oveľa skôr a voľný čas pred začatím nočnej zmeny takpovediac „preflákať“ chodením po meste, sedením na lavičke v parku či stanici.
Spoj posunuli, Trinčanom“ to nevyhovuje
Osobný vlak predtým odchádzal z Čadce o 20.40 h, prichádzal do Mostov U Jablunkova o 20.55, železnice následne zabezpečovali návoz robotníkov na 22. hodinu do železiarni v Ťrinci. V grafikone verejnej dopravy platnom od decembra 2013 tento vlak odchádza z Čadce do Jablunkova o 19.42 h, čo znamená, že robotníci tam prichádzajú s hodinovým predstihom.
„V novom cestovnom poriadku pre rok 2014/2015 sa zachová súčasná skoršia časová poloha spomínaného vlaku. Pridá sa však nový Ex vlak (odchod zo Žiliny o 20.20 h, príchod do Třinca o 21.15 h, do Ostravy o 21.50 h). Vlak pôjde vo štvrtok, v piatok a v nedeľu. Na slovenskom území bude stáť v Kysuckom Novom Meste a Čadci,“ povedala Zuzana Červená z komunikačného odboru ZSSK.
Dôvodom posunu vlaku v grafikone 2012/2013 boli podľa jej slov požiadavky tých zamestnancov, ktorí cestujú za prácou do vzdialenejšej oblasti než je Třinec, preto potrebujú vycestovať zo Slovenska na nočné zmeny skôr. „Ide najmä o oblasť Karvinska, Vítkovíc a Ostravska, kde bol zo Slovenska veľmi obmedzený spôsob dopravy. Pri hľadaní riešenia pre obidve skupiny pracujúcich sme vychádzali z predpokladu, že návoz do Třinca sa týmto vlakom zabezpečí, akurát o hodinu skôr. Zároveň sa umožnilo plynulé prepojenie nielen Kysúc ale aj Žilinska v smere do Českej republiky, čo bolo v minulom GVD len za cenu hodinového čakania v Čadci,“ dodala.
Ideálne by vraj bolo viesť z Čadce dva vlaky v hodinovom rozpätí po sebe, čo by umožnilo ideálny návoz na nočné zmeny pre obidve zamestnanecké skupiny, avšak vzhľadom na rozsah vlakokilometrov pristúpili ku kompromisnému riešeniu situácie.
Návrh grafikonu Žilinský samosprávny kraj nepotešil
„Uvedený problém návozu robotníkov na „Třinecko, resp. Ostravsko" riešime od minulého roka, kedy ZSSK nastavila odchod vlaku z neskoršej časovej polohy (Trinčanom to vyhovovalo na 22.h) do skoršej, aby tento spoj stihol prísť aj do Ostravy na 22.h a to na základe požiadaviek pracujúcich na Ostravsku.
Dostali sme petíciu „Trinčanov“ o spätné navrátenie vlaku do neskoršej polohy. Túto požiadavku sme predniesli ZSSK. V rámci riešenia petície došlo k novým skutočnostiam. Česká strana navrhla vlak v časovej polohe pôvodného OS vlaku - ako to vyhovovalo „Trinčanom", o čom nás predbežne informovali. Táto situácia potešila všetkých a riešila by danú situáciu. Bolo to však predbežné v priebehu februára tohto roku,“ povedal Peter Kubica, riaditeľ odboru r informácií a zahraničných vzťahov Žilinského samosprávneho kraja. Dodal, že keď k nim prišiel návrh grafikonu pre rok 2015, sami boli prekvapení s premávaním vlaku v podobe len 3 dní v týždni: „Určite budeme tieto skutočnosti pripomienkovať.“