Kysuce

Trať Čadca – Makov oslávila sté narodeniny

Turzovkou a hornokysuckou dolinou prešla pred sto rokmi prvýkrát vlaková súprava. Túto významnú udalosť si pripomenuli na zasadnutí aj predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce.

Trať Čadca – Makov, ktorá oslávila storočnicu, plánovali ŽSR zrušiť.(Zdroj: LADISLAV JANTEK)

TURZOVKA. V stredu 9. júla uplynulo presne 100 rokov od prvej jazdy vlakovej súpravy, ktorá prešla Turzovkou a hornokysuckou dolinou. Teleso stavby zameral Edmund Bleuer v roku 1913, výstavbu 27 km železnice dokončili v roku 1914. Vyšla na 3 658 000 korún.

V súvislosti s týmto výročím sa v Turzovke stretli predstavitelia obcí Mikroregiónu Horné Kysuce (MHK), aby potvrdili participáciu a všetky organizačné, technické a ekonomické náležitosti na pripravovanom zámere jazdy historického vlaku s parnou lokomotívou, ktorým si mesto Turzovka, ale i celý hornokysucký región pripomenie 100.výročie trate Čadca – Makov.

Historický vlak má kapacitu tristo sediacich

„Termín spomienkovej jazdy je 16. august. Starostovia členských obcí MHK zobrali na vedomie cenovú kalkuláciu prevádzkovania historickej vlakovej súpravy od Spolku Výhrevňa Vrútky i odpustenie úhrad za prístup k železničnej infraštruktúre, ktoré mikroregiónu na tento účel udelilo Generálne riaditeľstvo ŽSR v Bratislave,“ informovala Iveta Mičúchová z Mestského úradu v Turzovke. Podľa jej slov účastníci ďalej schválili pripravenú zmluvu o združení finančných prostriedkov a mimoriadny grafikon, podľa ktorého bude celá súprava premávať. Vlak pôjde počas tohto dňa z Čadce do Makova a späť dvakrát – dopoludnia i popoludní. Historický parný rušeň Škoda 475.196 so štyrmi osobnými vozňami 1. i 2. triedy s celkovou kapacitou 300 sediacich bude zastavovať na jednotlivých staniciach v rozpätí 15 – 20 minút. Všetci záujemcovia budú tak mať dostatok času na pozretie si tohto historického skvostu, na zhotovenie pamätných fotografií, a tí, ktorí budú mať viac času, sa môžu tešiť aj na samotnú jazdu vo vlaku.

Trať chceli ŽSR zrušiť

Trať v minulých rokoch odolávala tlakom na jej zrušenie, významnou mierou sa vtedy zaktivizovali obce mikroregiónu a premávku vlaku v tejto doline, kde žije vyše 30-tisíc obyvateľov si nakoniec obhájili. Železnice uvažovali o zrušení v roku 2011. Predstavitelia Mikroregiónu Horné Kysuce zastupujúci mesto Turzovka, obce Makov, Vysoká nad Kysucou, Dlhá nad Kysucou, Klokočov, Korňa, Podvysoká, Olešná, Staškov, Raková a Zákopčie vtedy so znepokojením prijali informácie o zámeroch minimalizácie, respektíve zrušenia prevádzky železničnej trate, ktoré prenikli na verejnosť prostredníctvom odborového združenia železničiarov.

„Je nám známy niekoľko rokov pretrvávajúci nepriaznivý ekonomický vývoj v ŽSR, ktorý je bezosporu nevyhnutné riešiť. Zaráža nás však spôsob, akým chceli potajme a bez diskusie kompetentné inštitúcie jednostranne rozhodnúť o likvidácií niekoľko desiatok regionálnych tratí na Slovensku, mimo iných aj trate Čadca - Makov na Horných Kysuciach. To by bez dôslednej prípravy na zabezpečenie zodpovedajúcej alternatívy na riešenie dopravnej obslužnosti spôsobilo chaos a nemalé ujmy na kvalite života našich obyvateľov," písalo sa v liste, ktorý zaslali zástupcovia Mikroregiónu Horné Kysuce vtedajšej premiérke Ivete Radičovej a Jánovi Figeľovi, ktorý bol ministrom dopravy.

Išlo o rozvojovú prioritu regiónu V liste apelovali na to, že regionálnu železničnú trať vybudovali ich predkovia na začiatku 20. storočia ako jednu z rozvojových priorít regiónu. Odsúdili preto, že o takej vážnej problematike, akou je regionálna doprava - jej zmeny či rušenie, sa dozvedeli z masmédií, bez predchádzajúceho prerokovania so samosprávami, ktoré zastupujú tisíce dotknutých obyvateľov.

„Je neprijateľné pre nás a našich obyvateľov, aby sa štát, železničná spoločnosť a ostatné dotknuté kompetentné inštitúcie, zbavovali zodpovednosti za dopravnú obslužnosť územia, ktorú majú voči jeho obyvateľom, a to spôsobom rušenia takých foriem dopravy, ktoré sa uprednostňujú v rozvinutých ekonomikách a štátoch Európskej únie," argumentovali.

Ministerstvo dopravy pripravovalo v tom čase ozdravný plán koľajových firiem, rušenie spojov malo začať začiatkom apríla 2011. Jedna z verzií bola aj taká, že trať Čadca - Makov bude končiť v Turzovke. Podpisovanie petície za zachovanie tratí bežalo vo všetkých obciach a mestách na Kysuciach. Medzi zrušené mala totiž patriť aj trať Čadca - Skalité. Petíciu podpísali tisícky ľudí. Trate napokon zostali fungovať, aj keď v nasledujúcich rokoch došlo k viacerým úpravám grafikonu, ktoré cestujúcich nepotešili.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Železničnú stanicu v Čadci plánujú zrekonštruovať 735
  2. Na Oščadnickej heligónke vystúpia aj Kollárovci 641
  3. V potoku objavili havarované auto bez ešpézetky Foto 357
  4. Regionálny futbal: Rudina nedohrala, treťoligisti si počínali víťazne Foto 237
  5. Mladému mužovi hrozí rok za mrežami 198
  6. Na trati medzi Čadcou a Krásnom nad Kysucou začnú vymieňať podvaly 106
  7. Makov živí nádej na záchranu, v derby o Kysuce dnes privíta Čadcu 102
  8. Súbor JOJA sa pripravuje na premiéru 92
  9. Začali s opravami ciest, aj s kosením 89
  10. Oblastný futbal: Líder rozbil rozbehnutý Tatran, Radoľa opäť úradovala 85

Najčítanejšie správy

Kysuce

Železničnú stanicu v Čadci plánujú zrekonštruovať

Železnice pripravujú v rokoch 2018 – 2019 komplexnú rekonštrukciu čadčianskej železničnej stanice. Tá by mala okrem iného dostať aj novú strechu.

Na Oščadnickej heligónke vystúpia aj Kollárovci

Už tento víkend od 27. do 28. mája sa uskutoční v poradí už 25. ročník podujatia pod názvom Oščadnická heligónka.

V potoku objavili havarované auto bez ešpézetky

Polícia zisťuje, kto je majiteľom vozidla Citroen Xantia, ktoré sa objavilo v Zákopčí U Polievkov v miestnom potoku.

Regionálny futbal: Rudina nedohrala, treťoligisti si počínali víťazne

O víťazstve Krásna rozhodol Macura, darilo sa aj Čadci, Makovu či tímom zo IV. ligy.

Mladému mužovi hrozí rok za mrežami

Narazil do auta, ušiel z miesta nehody, navyše nemal vodičský preukaz. Akoby toho nebolo málo, policajti mu namerali 1,96 promile alkoholu.

Blízke regióny

Krúpy, dážď a o chviľu sa už valila voda do dvorov

Divoká voda, na ktorú sa dnes po búrke zmenil nenápadný potok v Zbore, zanechala v dvoroch poriadnu spúšť. Brala všetko, čo jej prišlo do cesty.

Medvedica Ingrid opäť zišla k ľuďom, jej fotografovaním ľudia riskujú

Medvedica známa zo Starého Smokovca stratila plachosť a namiesto pokoja v Tichej doline si opäť vybrala blízkosť ľudí. Fotografujú sa s ňou a dvoma mladými pri Pribyline.

Zdenko Kozák: Niekomu pravdepodobne prekážam

Člen Dozornej rady MHC Martin Zdenko Kozák prehovoril o starších, ale aj o najnovších udalostiach, ktoré sa odohrali v hokejovom klube. Hladinu poriadne rozvírila predovšetkým nedávna policajná razia.

Pozoruhodná vila sudcu Vitáliša chátra a už roky márne čaká na investora

Vitálišova vila v Liptovskom Hrádku bola niekedy pýchou Hradnej ulice. Viac ako desať rokov je zanedbaná a postupne chátra. Dočká sa pozoruhodná stavba konečne rekonštrukcie, alebo ju napokon pokorí zub času?

Majú zámer s parkom pred nemocnicou

Radnica má v pláne robiť niečo s parkom pred nemocnicou. Pripravuje zámenu nehnuteľností.

Všetky správy

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť domácim meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom neznámy muž meria dusičnany v zelenine a ovocí.

Lipšicova advokátka: S takým postupom prokuratúry som sa ešte nestretla

Exposlanec zrazil 72-ročného chodca v septembri. Hrozí mu za to trest na dva až päť rokov väzenia.

Polícia má meno i záznam s útočníkom v Manchestri (minúta po minúte)

Britská polícia potvrdila Salmana Abediho ako útočníka, ktorý zabil 22 ľudí.

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Martin Techman tvrdí, že polovica hypoték už čoskoro zdražie.

V stane pod vrcholom Everestu našli štyri mŕtve telá

Telá našli záchranári, ktorí sa vydali pre telo slovenského horolezca Vladimíra Štrbu.

Kam vyraziť