SKALITÉ. Na nedávnom zasadnutí Kysuckého trianglu, ktorý združuje obce Svrčinovec, Čierne a Skalité starostovia konštatovali, že zhotoviteľ stavby nedodržiava stanovené podmienky. Okrem iného tvrdia, že stavba sa začala bez dôslednej prípravy.
Prístupové komunikácie chýbajú
„Nedobudovali sa prístupové komunikácie, ako náhrada sa využívajú existujúce miestne cesty, ktoré sa predtým nespevnili, preto dochádza k ich výraznej deštrukcií. Stavba ani neuvažuje s ich opravou, nakoľko nie sú súčasťou stavebného povolenia,“ konštatujú starostovia.
V obci Čierne výrazne komplikuje bežný život ľudí nevybudovanie prístupovej cesty v miestnej časti Čierne – Čadečka, ktorú pôvodne do stavby zahrnuli. Táto mala slúžiť pre vývoz zeminy do depónia SO 059 -00. Zároveň mala fungovať aj ako obchvat obcí Čierne a Skalité počas výstavby diaľnice. Starostovia si sťažujú, že pred začatím stavby sa mali vybudovať náhradné vodné zdroje. Robí sa tak až teraz. Viaceré osady, rodinné domy ostali údajne niekoľko týždňov bez pitnej vody.
Najviditeľnejším problémom, s ktorým starostovia a obyvatelia obcí Svrčinovec, Čierne, Skalité zápasia je neustále znečistenie ciest, čo spôsobuje nielen zníženie kvality života obyvateľov, predovšetkým však ohrozuje účastníkov cestnej premávky. Stavebné firmy majú k dispozícií zastaranú a nedostačujúcu techniku, ktorú podľa vyjadrenia starostov používajú len sporadicky – prípadne až na výzvu obecného úradu.
NDS sa vraj snaží problémy riešiť
„Za prístupové komunikácie je podľa zmluvy zodpovedný zhotoviteľ stavby. Ten v rámci budovania diaľnice zabezpečuje okrem projektovania a výstavby aj prístupy k jednotlivým objektom. V rámci tohto procesu komunikuje s príslušnými správcami a na základe ich súhlasu cesty využíva. Štandardne vykonáva aj pasportizáciu územia a dotknutých objektov, aby v prípade potreby mohol posúdiť prípadné sťažnosti obcí, obyvateľov a správcov,“ povedal na margo problému hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Michal Fúrik.
Ako ďalej informoval, v súčasnosti sú prístupové cesty vybudované na 85 %. Robia sa dokončovacie práce na mostných objektoch, ktoré sú na prístupových komunikáciách. „Zhotoviteľ ich používa v zmysle stavebného povolenia a dohôd s príslušnými obcami Svrčinovec, Čierne a Skalité. Prípadné sťažnosti sa okamžite riešia priamo v teréne. NDS sa v spolupráci so zhotoviteľom zaoberá každým podnetom, spoločne s predstaviteľmi obcí a obyvateľmi sa snaží nájsť pre obe strany prijateľné riešenia,“ dodal hovorca.
Na nedávnom kontrolnom dni minister Ján Počiatek konštatoval, že diaľničný úsek D3 zo Svrčinovca po Skalité s najväčšou pravdepodobnosťou dokončia v stanovenom termíne, v roku 2016. Zhotoviteľom stavby je konzorcium firiem Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav. Finančné problémy údajne majú Váhostav-SK a Doprastav. Podľa Počiatka však tieto nejaké zmeny a ohrozenie stanovených termínov neavizovali.
Ako informovala TASR súčasťou spomínaného úseku D3 sa v roku 2012 stal aj nadväzujúci úsek zo Skalitého po štátnu hranicu s Poľskou republikou. Ide o viac ako trojkilometrovú časť diaľnice D3, ktorá sa aktuálne stavia takmer 17 rokov a stále nie je dokončená. Podľa TASR si cesta vyslúžila úsmevný názov „diaľnica pre poľovníkov", pretože končí v poli. Aj keď prakticky dokončená je, chýbajú jej len posledné vrstvy asfaltu. Definitívne sa však doteraz nemohla dostavať, pretože sa nevybudoval jej predchádzajúci úsek zo Svrčinovca po Skalité. Oba úseky sa tak majú spoločne dostavať v roku 2016.