SVRČINOVEC. SKALITÉ. Na diaľničnom úseku D3 Svrčinovec – Skalité pokračujú práce aj v zimnom období. „Robia sa také, ktoré dovoľujú momentálne poveternostné podmienky. Ide najmä o tunely Poľana, v ktorom sa vyrazilo 271 metrov a Svrčinovec, kde je hotových 109 metrov. Takisto sa pracuje na mostných objektoch a mostoch,“ informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS)Michal Fúrik. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité bude mať dva tunely. S razením Poľany, ktorý bude dlhý 900 metrov začali vlani v júni, neskôr začali aj druhým nazvaným Svrčinovec. Ten bude dlhý 420 metrov dlhý, situovali ho na začiatok diaľničného úseku v smere do Poľska, pár metrov za križovatkou Svrčinovec.
Chcú odľahčiť aj oravský hraničný priechod
„Vybudovanie úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SK/PL, ako i celého diaľničného ťahu D3, bude mať význam najmä z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy, ktorá smeruje z a do Poľska. Odľahčí sa tým oravský hraničný priechod Trstená s Poľskom, ako aj hraničný priechod Svrčinovec s Českom, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 t smerujúce z Kysúc nielen do Českej, ale aj do Poľskej republiky,“ povedal Fúrik.
V mieste novovybudovanej križovatky Svrčinovec sa vyrieši prepojenie diaľnice a cesty I/11 vo všetkých dopravných smeroch, čím sa v tomto bode vytvorí možnosť prepojenia troch európskych štátov – Poľska, Česka a Slovenska. Celý úsek diaľnice D3 skráti čas jazdy medzi Svrčinovcom a štátnou hranicou s Poľskom oproti existujúcej ceste I/12 o takmer 10 minút. „Diaľnica, ktorá povedie cez územie obcí Svrčinovec, Čierne a Skalité, zásadným spôsobom zníži súčasné negatívne vplyvy dopravy a výrazne zlepší životné podmienky obyvateľov obcí,“ konštatoval.
Na úseku D3 Svrčinovec – Skalité – štátna hranica SK/PL bude 29 mostných objektov v celkovej dĺžke 3 782 metrov. Na stavbe diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité pracovalo v lete okolo 520 robotníkov. „V súčasnosti na obidvoch tunelových objektoch pracuje v dvanásťhodinových pracovných zmenách viac ako 160 pracovníkov,“ povedal Fúrik.
Tunel Poľana je jeden z najvýznamnejších objektov na diaľnici D3 v úseku Svrčinovec – Skalité, ktorý bude zároveň aj tým najnáročnejším. Stavbári musia pracovať v zložitých geologických podmienkach v pásme tzv. flyša, kde sa striedajú vrstvy ílu a pieskovca v rôznom štádiu zvetrania a tektonického porušenia.
Použijú štyri technológie
Pri výstavbe mostov využijú stavbári štyri technológie. Pôjde o výsuvnú skruž, mosty postavené pomocou tyčových prefabrikátov, oceľové mostovky spriahnuté železobetónovou doskou, okrem toho použijú letmú betonáž. Najvyšší pilier pri mostoch bude mať 77 metrov, čo je rarita v rámci slovenských stavieb. Výstavba sa začala 25. októbra 2013 odovzdaním staveniska zhotoviteľovi - Združeniu D3 Svrčinovec – Skalité. Členmi sú štyri stavebné spoločnosti Váhostav-SK, Doprastav, Strabag a Metrostav.
Zhotoviteľ sa zaviazal urobiť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. S najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur uspel v tendri. Diaľničný úsek D3 Svrčinovec – Skalité dlhý 12,3 kilometra chcú dokončiť v polovici roka 2016.