Kysuce

Železničná stanica v Čadci sa veľkých úprav nedočká

S modernizáciou železničnej trate z Krásna nad Kysucou smerom k štátnej hranici s ČR a PR sa malo začať budúci rok, termín sa však posúva až na rok 2019. Najnovšie sa neuvažuje ani s tunelom.

S úpravami železničnej stanice v Čadci zatiaľ ŽSR nepočíta.(Zdroj: (ŽSR))

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Dvadsaťkilometrový úsek zmodernizovanej trate medzi Žilinou a Krásnom nad Kysucou je funkčný od marca 2012. V smere do Čadce a k českej hranici mali práce pokračovať v roku 2013, vlani sa hovorilo o roku 2016, najnovšie chcú s nimi začať v roku 2019.

„Pre uvedenú stavbu sa spracovala projektová dokumentácia pre stavebné povolenie. Vzhľadom na neúmerne vysoké náklady celej stavby ministerstvo dopravy v rámci schvaľovacieho konania odporučilo v úseku Krásno nad Kysucou – Čadca nahradiť tunelové riešenie optimalizáciou jestvujúcej trate. V súčasnosti prebieha diskusia o jej rozsahu. Čo sa týka úseku Čadca – štátna hranica SR/ČR prebieha inžinierska činnosť na zabezpečenie stavebného povolenia,“ informoval Ľubomír Mitas z komunikačného odboru ŽSR.

Keďže sa projektová dokumentácia pre stavebné povolenie v úseku Krásno nad Kysucou – Čadca bude prepracovávať, podľa jeho slov finančné náklady na stavbu, zdroj financovania a ani termín realizácie stavby ešte nie sú známe.

„Ministerstvo dopravy neplánuje začať s modernizáciou železničnej trate v budúcom roku. Spolu so ŽSR hľadá optimálne technické riešenie modernizácie spomínaného úseku tak, aby sa zvýšila rýchlosť na existujúcej trati, zároveň sa zachovala dopravná obslužnosť na minimálne existujúcich zastávkach. Technické riešenie a náklady naň zároveň musia byť prijateľné pre Európsku úniu, ktorá modernizáciu železničných koridorov financuje,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa. Predpokladaný začiatok modernizácie spomínaného úseku je rok 2019, ukončiť by sa mala v roku 2022. Kóňa dodal, že hľadajú riešenie, aby sa projekt mohol realizovať z eurofondov.

Mal byť najdlhší na Slovensku

Ešte v auguste 2012 sa začali v Krásne nad Kysucou prípravné práce na výstavbu železničného tunela, ktorý mal byť jeden z najdlhších na Slovensku. ŽSR ho plánovali viesť cez pohorie Javorníky, popod Gavlasovský kopec až do Horelice. V blízkosti osady U Gavlasov robili rožňavskí baníci prieskumnú štôlňu. Projekt hovoril o tom, že po modernizácii zostane funkčná aj pôvodná trať, ktorá mala slúžiť ako regionálna, rýchlotrať zasa mala viesť do tunela.

Keďže podľa doterajších vyjadrení sa napokon bude robiť mimotunelový variant, na trati sa oproti pôvodným zámerom pravdepodobne nedosiahne plánovaná rýchlosť.

Súčasťou modernizácie mal byť aj spomínaný jednokoľajný, dvojrúrový tunel, náklady naň odhadovali na približne 285 miliónov eur. V rámci modernizácie najskôr plánovali železnice postupovať podľa červeného variantu. Pri rozhodovaní, ktorá alternatíva zvíťazí, sa rozhodli navrhnúť trasu, ktorá mala spĺňať požiadavky v súlade s dohodami stanovenými pre PAN-európsky koridor Žilina - Zwardoň - Gdynia.

Rýchlosť navrhovanej modernizácie bola determinovaná rýchlosťou už zmodernizovaného úseku Žilina - Krásno nad Kysucou, ktorého záverečný úsek je upravený na rýchlosť 120 kilometrov za hodinu. Železničnú trať zo Žiliny do Čadce vybudovali pred vyše sto rokmi ako súčasť Košickobohumínskej magistrály. Jej stav nezodpovedal pred modernizáciou požiadavkám pre rýchlu, bezpečnú a konkurencieschopnú dopravu 21. storočia. Trať začalo v auguste 2008 modernizovať konzorcium firiem. Hodnota zákazky po verejnom obstarávaní bola vyše 153 miliónov eur, skutočná hodnota po ukončení stavebných prác bola nižšia o 6 miliónov eur.

Železničná stanica sa veľkých opráv nedočká

Kysuckí starostovia sa vlani na spoločnom rokovaní jednoznačne zhodli v tom, že železničná stanica v Čadci svojím vzhľadom nereprezentuje Kysuce, skôr naopak. „Úpravy interiéru v blízkej budúcnosti neplánujeme. Pôjde iba o také, ktoré sa týkajú dodržania štandardov staníc,“ informovala vtedy hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková. Paradoxne, zlepšenia sa nedočká ani pri spomínanej modernizácii trate Krásno nad Kysucou - hranica ČR/PR. S úpravami stanice sa podľa projektov uvažuje iba v nevyhnutnom rozsahu, potrebnom pre zabudovanie nových technológii pre železničnú infraštruktúru. Železničná stanica

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Bábätká z čadčianskej pôrodnice 329
  2. Tunel Horelica opäť uzatvoria, pripravte sa na obchádzku 191
  3. Hygienici vykonali vyše dvesto kontrol mäsa 125
  4. Dnes bude na cestách Žilinského kraja ďalšia kontrola 114
  5. Diaľničiari pozývajú na Deň otvorených dverí na úseku D3 Svrčinovec – Skalité 109
  6. Dohoda o dlhovej brzde zrejme nebude jednoduchá 96
  7. Historická chvíľa vo Vysokej, otec nastúpil so synom 65
  8. Na mamičky nezabudli 45
  9. III. liga Stred: Derby rozhodol Šebík, Krásno opäť víťazne Foto 44
  10. Železničnú stanicu v Čadci plánujú zrekonštruovať 40

Najčítanejšie správy

Kysuce

Bábätká z čadčianskej pôrodnice

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v čadčianskej nemocnici uplynulý týždeň a ich fotky sú zverejnené aj v MY Kysuckých novinách.

Tunel Horelica opäť uzatvoria, pripravte sa na obchádzku

Polícia upozorňuje na ďalšiu úplnú uzávierku tunela v Čadci – Horelici. Dĺžka obchádzky je 5,2 kilometra.

Hygienici vykonali vyše dvesto kontrol mäsa

Aj pracovníci Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Čadci sa v uplynulých dňoch intenzívne venovali kontrolám brazílskeho mäsa. Len do konca apríla ich vykonali na Kysuciach vyše dvesto.

Dnes bude na cestách Žilinského kraja ďalšia kontrola

Zvyšujúci sa počet nehôd na cestách riešia policajti intenzívnymi kontrolami. Dnes sa opäť uskutoční ďalšia „osobitná“.

Diaľničiari pozývajú na Deň otvorených dverí na úseku D3 Svrčinovec – Skalité

Ak si chcete vyskúšať diaľničný úsek ešte predtým, než ho oficiálne spustia do prevádzky pre motoristov, máte dnes možnosť.

Blízke regióny

Parkovanie má byť zadarmo. Otázkou je, kde?

Ministerstvo zdravotníctva vydalo rozhodnutie, ktoré hovorí o tom, že parkovanie pri nemocniciach má byť ešte v tomto roku pre pacientov zadarmo. Ako to vyriešia v žilinskej nemocnici, kde už teraz chýbajú parkovacie miesta?

Martinskému hokeju koniec nehrozí

Klub MHC Martin prihlásil do súťaží všetky svoje tri tímy – áčko, juniorku aj dorast. Prezident Michal Taliga potvrdil svoj koniec vo funkcii, nové vedenie predstaví do konca mája.

Na Orave horí hospodárska budova. Hasiči evakuovali aj ľudí z bytovky

Majiteľ horiacej budovy stihol pred postupujúcim ohňom zachrániť štyri kravy.

Starú hokejovú kôlničku opraví firma z východu

Mikulášania dostanú vynovený zimný štadión. Opravovať ho bude firma z Vranova nad Topľou.

Značne komplikovanú križovatku pri bývalom Priore vraj vylepšia semafory

Po vybudovaní obchodného centra Galéria, ktoré nahradí starý Prior, sa zmení aj organizácia dopravy.

Všetky správy

Američania obkľučujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú dve americké lietadlové lode. Ďalšie môžu čoskoro pribudnúť.

V Bratislave žije štvrť milióna cépečkárov, najviac ich nie je v Petržalke

Dáta z mobilov tiež ukázali, že kancelárske centrá pojmú toľko ľudí ako stredne veľké mesto.

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

Funkcionár Zvolena neveril vlastným očiam, keď čítal požiadavky niektorých hráčov

Dušan Mráz priznal, že je v kontakte s brankárom Jánom Lašákom. Radi by sme ho videli v štruktúrach nášho klubu, tvrdí.

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

Kam vyraziť