som.
RADOĽA. Obec podporuje navrhovanú zmenu projektu stavby diaľnice D3 v katastrálnom území Radoľa. „Riešenie spočívajúce v nahradení tunela mostným telesom bude znamenať vyššiu bezpečnosť počas prívalových dažďov na sútoku Vadičovského potoka a rieky Kysuca, ako aj zachovanie dôležitého cestného spojenia obcí Vadičovskej doliny (Radoľa, Lopušné Pažite, Dolný Vadičov, Horný Vadičov) a Kysuckého Nového Mesta, ktorým je most cez rieku Kysuca. Takisto vítame vyššiu rýchlosť, čo bude mať vplyv na plynulosť dopravy. Pri tuneli by sa v tomto úseku zmenila zo 130 km/h na 80 km/h, čo by znamenalo zvýšenú záťaž územia exhalátmi a hlukom,“ informuje starosta Anton Tkáčik.
Vraví, že na pôvodné riešenie sa sťažovali najmä obyvatelia, ktorí bývajú v blízkosti budúcej diaľnice D3. „Odkedy som starostom, prichádzali mi desiatky otázok či sa s s tým tunelom nedá už nič robiť a diaľnica nemôže ísť radšej na piliere, podobne ako v Považskej Bystrici.
Samozrejme, akceptovali, že tunel by bol lepší ako terajší permanentný dopravný kolaps, ale zároveň sa pýtali, ako sa vyrieši sútok rieky Kysuca a Vadičovského potoka. Doteraz navrhovaný tunel naprojektovali v úrovni ústia potoka do Kysuce. Pri bežných prietokoch by to nebol nijaký problém, ale pri prívalových dažďoch by dochádzalo k ohrozeniu obyvateľov Kysuckej ulice. Dozvedeli sme sa, že aj odborníci z oblasti výstavby diaľnic sa obávali prípadného zaplavovania tunela. V takomto prípade by sa ocitli v nebezpečenstve nielen priľahlé domy, ale hrozilo by doslova odrezanie štyroch obcí Vadičovskej doliny,“ vysvetľuje starosta.
Diaľničné tunely mávajú pravidelné uzávierky z dôvodu bežnej údržby, čo by podľa neho znamenalo odkláňanie medzinárodnej dopravy na pôvodnú trasu. „Vzhľadom na to, že diaľnicu D3 bude určite stavať najlacnejší dodávateľ, treba v takomto tuneli počítať s oveľa častejšími záručnými a pozáručnými opravami, teda aj početnými neplánovanými odstávkami. Predsa len, tunel je technologicky oveľa náročnejšia cestná stavba ako most a často sa objavia skryté chyby.“
Veľké otázniky u miestnych obyvateľov vyvolávala aj odstávka mosta počas výstavby, ktorý spája Radoľu s Kysuckým Novým Mestom. Úvahy boli také, že by sa mohol zrušiť a nahradiť trebárs lávkou pre peších a cyklistov. To samozrejme vyvolalo u ľudí rozhorčenie,“ dodáva starosta.
V Radoli veria, že zvíťazí zdravý rozum a diaľnica D3 povedie v súlade s novým návrhom po estakáde v tesnej blízkosti zachovanej cesty I/11. Takisto sa zachová súčasný most, ktorý spája obce Vadičovskej doliny s Kysuckým Novým Mestom, tiež je hlavným komunikačným ťahom pre motorizovaných obyvateľov Budatínskej Lehoty. V súčasnosti prebiehajú prípravné procesy na vytvorenie projektovej dokumentácie diaľnice vedenej v Radoli na pilieroch nad zemou.