ČADCA. Internetom sa šíri poplašná správa o uzávere mosta v Čadci – Horelici, cez ktorý prechádza hlavný cestný ťah smerom do Českej republiky a Poľska. Informácia však nie je pravdivá. Niekto stiahol správu z webu mesta Čadca zverejnenú ešte v roku 2013.
Starý most sa ešte v najbližších týždňoch búrať nebude. Aj keď s prácami na ňom začne zhotoviteľ už čoskoro, môže ho uzavrieť a začať búrať na základe harmonogramu, ktorý si stanoví a ktorý mu odsúhlasí stavebný dozor. Verejné obstarávanie sa ukončilo, kto však vyhral súťaž Slovenská správa ciest nezverejnila. Ponuky mohli uchádzači predkladať do 8. decembra 2015. Pre zhotoviteľa bolo jednou z podmienok účasti na súťaži predloženie zoznamu stavebných prác pri výstavbe a rekonštrukcii mostov na cestách I. triedy, rýchlostných cestách a diaľniciach, uskutočnených v rokoch 2010 až 2014, v objeme minimálne 10 miliónov eur bez dane.
Závory sa ručne dvíhať nebudú
S rekonštrukciou päťdesiatročného mosta na Horelici mala Slovenská správa ciest (SSC) začať už vlani v októbri. Práce na zdemolovaní starého a vybudovaní nového majú trvať sedemnásť mesiacov, pričom celý rok by mal byť ten pôvodný úplne uzavretý. Predpokladané náklady sú 11,4 milióna eur.
Novostavba je navrhnutá ako oceľovo-betónový spojitý most v trase pôvodného mostného objektu. Ako obchádzková trasa bude slúžiť tunel Horelica na D3. V prípade jeho uzávery (plánovaných a mimoriadnych odstávok) sa využijú ďalšie trasy s využitím miestnej komunikácie v časti Capkov a Bukov.
Nákladná doprava nad 3,5 tony sa presmeruje po cestách II/487, I/10 a I/61. Dohodlo sa taktiež obnovenie železničného priecestia na Ulici Andreja Hlinku. „Priecestné zabezpečovacie zariadenie zabezpečíme výstražnou svetelnou signalizáciou so závorami. Činnosť sa bude riadiť automaticky, jazdou vlaku. Priecestie zabezpečíme maximálne, tak, ako dovoľuje legislatíva. Bude len na účastníkoch cestnej premávky, aby dodržiavali ustanovenia zákona a signalizáciu so závorami aj rešpektovali,“ informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.
Peniaze pôjdu z eurofondov
Práce budú pozostávať z výstavby nového 7-poľového mosta, dĺžka premostenia bude 263,4 m, stavebná výška 1,89 m a maximálna výška 11,92 metra. Financovanie zabezpečili z eurofondov (85 %), zvyšok pôjde zo štátneho rozpočtu. Mostu v Čadci - Horelici končí životnosť, zo statického hľadiska treba teda jeho stav urgentne riešiť, podľa vyjadrenia SSC drží už len na podpornej konštrukcii. Mesto Čadca na ňom vlani v decembri vyhlásilo mimoriadnu situáciu.
FOTO: VERONIKA TKÁČOVÁ